Rchr
J-GLOBAL ID:200901009962930676   Update date: Mar. 12, 2024

Matsushita Tatsuhiko

マツシタ タツヒコ | Matsushita Tatsuhiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
  • The Graduate University for Advanced Studies  Japanese Language Sciences, Graduate Institute for Advanced Studies   Professor
Homepage URL  (2): http://www17408ui.sakura.ne.jp/tatsum/index.htmlhttp://www17408ui.sakura.ne.jp/tatsum/english/index.html
Research field  (5): Japanese language education ,  Foreign language education ,  Japanese linguistics ,  Linguistics ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (18): Vocabulary ,  Kanji ,  Corpus ,  Teaching Japanese as a second language ,  Contrastive study between Chinese and Japanese languages ,  Acquisition ,  Cognition ,  First language ,  Language education program ,  Coordination ,  Learning environment ,  Management ,  Bilingual ,  Critical thinking ,  Creative thinking ,  Questioning ,  Use of multiple texts ,  Inference
Research theme for competitive and other funds  (26):
  • 2023 - 2028 Development of criteria for matching learners to the lexical level of texts: An application to the teaching of Japanese as a first and a second language
  • 2020 - 2026 Speaking Test for Foreign Languages Placement on Higher Education
  • 2023 - 2026 Development of a multimodal text learning support guidebook for junior high school students
  • 2021 - 2025 Interdisciplinary research on language education, language research and language policy based on Yasashii Nihongo as the key concept
  • 2021 - 2024 大学生の日本語論説文読解における学術共通語彙知識の影響と読解困難点の解明
Show all
Papers (30):
  • Development of web-based educational material "Easy-to-understand Medical Terms for Foreigners". Journal of Technical Japanese Education. 2023. 25. 83-90
  • Fusako Beuckamnn, Aiko Nemoto, Tatsuhiko Matsushita. Examining the rubric focusing on the level distinction for Japanese speaking test: Analysis of the ratings by non-Japanese language teachers. STUDIA LINGUISTICA. 2022. 36. 41-56
  • 松下達彦. 漢字学習と語彙学習はどうあるべきか -テスト、コーパス、データベースの分析から考える-(第32回第二言語習得研究会(全国大会)シンポジウム報告「『漢字を活用する力』とは?」の一部). 第二言語としての日本語の習得研究. 2022. 25. 112-117
  • 松下達彦. コミュニケーションの緩衝地帯「たまり場」の重要性 コロナ下での日本語科目、留学プログラム、コミュニケーションの場の変容から考える. 村田和代編『レジリエンスから考えるこれからのコミュニケーション教育』ひつじ書房. 2022. 3-20
  • Tajima, M, Matsushita, T., Sato, N., Hashimoto, M., Sasao, Y. Evaluating students’ comprehension of Japanese Common Academic Words: A cross-grade analysis of students in primary school, secondary school, and university. Journal of the Japan Association for Developmental Education. 2022. 16. 25. 145-159
more...
MISC (86):
  • 松下達彦. 漢字学習と語彙学習はどうあるべきか -コーパス、データベース、テストの分析から考える-. 第32回 第二言語習得研究会(JASLA) オンライン大会 予稿集. 2021. 112-117
  • ボイクマン総子, 札野寛子, 徳永あかね, 大河原尚, 鈴木秀明, 松下達彦. ビジネス現場で日本語教育プログラムの受注時に求められる日本語教師の資質. 2021年度 日本語教育学会秋季大会 予稿集. 2021. 261-266
  • 松下達彦, 札野寛子, 鈴木秀明, 徳永あかね, 大河原尚, ボイクマン総子. 日本語教育プログラム開発事例の探求 -非日本語教師と日本語教師の関わりの観点から-. 2021年度 日本語教育学会秋季大会 予稿集. 2021. 42-49
  • 佐藤尚子, 松下達彦, 笹尾洋介, 田島ますみ, 橋本美香. 学術共通語彙に関する音声知識と文字知識の違い -中国語および韓国語を第一言語とする日本語学習者に焦点を当てて-. 『第22回専門日本語教育学会研究討論会誌』. 2020. 26-27
  • 松下達彦, 佐藤尚子, 田島ますみ, 橋本美香, 笹尾洋介. 日本語学術共通語彙テスト(文字版) Japanese Common Academic Word Test (JCAWT)[Written] Version 2.5. 2020
more...
Books (11):
  • Teaching Extensive Reading in Another Language(2019)
    2023 ISBN:9784874249581
  • 『語彙ドン! 大学で学ぶためのことば』vol.2
    くろしお出版 2021
  • 『語彙ドン! 大学で学ぶためのことば』vol.1
    くろしお出版 2018
  • 第3章「コーパス出現頻度から見た語彙シラバス」、森 篤嗣編(15名の共著)『ニーズを踏まえた語彙シラバス』
    くろしお出版 2016
  • 第3章「(1)日本語学習の方法」「(2)日本語学習の場所」、文化庁(10名の共著)『日本語学習・生活ハンドブック』(日英対照、日韓対照、日西対照、日中対照、日ポ対照の5種類あり)
    凡人社 2009
more...
Lectures and oral presentations  (90):
  • Differences in Self-assessment of Japanese Language Abilities between University Students who Repeat a Japanese Course and Those Who take a Regular First-year Course
    (The 1st International Joint Conference for Student Success 2024)
  • 『現代日本語書き言葉均衡コーパス(BCCWJ)』の『分類語彙表(WLSP)』用法別頻度リストの可能性
    (「学習者辞書用語彙資源の構築」共同研究発表会 2024)
  • どうすれば語彙学習負担を減らせるか:漢字学習と語彙学習の関連を中心に
    (言語実証プロジェクト後援 第3回2023年度外国語収録論講演会(宮崎大学) 2024)
  • 日本の大学で学ぶ中国語母語話者と日本語母語話者の日本語力の比較 -Can-do statements による自己評価、語彙力、読解力に着目して-
    (第13回国際日本語教育・日本研究シンポジウム(香港大学専業進修学院) 2023)
  • 高校国語科教科書にみる「論理」のあらわれ方 -学習指導要領の改訂を受けて-
    (第145回全国大学国語教育学会 2023)
more...
Works (38):
  • 国立国語研究所_動画教材「言語学レクチャーシリーズ > Vol.25」どうすれば語彙学習負担を減らせるかーコーパスとテストから考える語彙の学習と教育ー
    松下達彦 2023 - 現在
  • 文部省科学研究費基盤研究C(研究課題番号 )研究分担者(玉岡賀津雄氏、酒井弘氏、栗林裕氏と共同、研究代表者:玉岡賀津雄氏)「中国語,韓国語およびトルコ語を母語とする日本語学習者の日本語語順の習得」
    2004 - 2005
  • 文部省科学研究費基盤研究C(研究課題番号 )研究分担者(玉岡賀津雄氏、酒井弘氏、栗林裕氏と共同、研究代表者:玉岡賀津雄氏)「中国語,韓国語およびトルコ語を母語とする日本語学習者の日本語語順の習得」
    - 2005
  • 松下達彦,2005,「日本語カリキュラムの変化」, 桜美林大学総合研究開発機構『2003-2004年度 桜美林大学総合研究開発機構 プログレス・レポート』,p.17-25
    2005 -
  • 松下達彦,2005,第7章 チュートリアルがもたらしたもの「日本語カリキュラムの変化」,桜美林大学日本語プログラム有志(齋藤伸子ほか12名)『桜美林大学日本語プログラム2003・2004年度 自律学習を基盤としたチュートリアル活動報告』p.235-242
    2005 -
more...
Education (5):
  • 2009 - 2012 Victoria Universeity of Wellington Faculty of Humanities and Social Sciences PhD programme, School of Linguistics and Applied Language Studies
  • 2008 - 2009 Victoria Universeity of Wellington English Proficiency Programme
  • 1992 - 1993 Nagoya University Graduate School of Letters Doctor Course (Left in the midcourse), Department of Japanese Language and Culture
  • 1990 - 1992 Nagoya University Graduate School of Letters Master Course, Department of Japanese Language and Culture
  • 1984 - 1990 Waseda University School of Education Department of Japanese Language and Literature
Professional career (3):
  • Ph.D. (Victoria University of Wellington)
  • M.A. (Nagoya University)
  • B.A. (Waseda University)
Work history (17):
  • 2024/01 - 現在 The Graduate University for Advanced Studies Japanese Language Sciences, Graduate Institute for Advanced Studies Professor
  • 2022/04 - 現在 National Institute for Japanese Language and Linguistics Research Department Professor
  • 2019/04 - 2022/03 Graduate School of Arts and Sciences, University of Tokyo Center for Global Communication Strategies Professor
  • 2015/04 - 2019/03 Graduate School of Arts and Sciences, University of Tokyo Center for Global Communication Strategies Associate Professor
  • 2013/05 - 2015/03 Graduate School/College of Arts and Sciences, University of Tokyo Center for Global Communication Strategies Project Associate Professor
Show all
Committee career (14):
  • 2023/06 - 現在 小出記念日本語教育学会 編集担当役員
  • 2021/07 - 現在 大学日本語教育研究協議会(大日協=旧国日協) 副代表
  • 2019/07 - 現在 The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language Editorial Board Member (Vice-Chair since July 2021)
  • 2011/07 - 現在 The RELC Journal (Regional Language Centre, Singapore) Reviewer
  • 2020/01 - 2022/12 JASLA Editorial Board Member
Show all
Awards (3):
  • 2022/04 - The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language Best Paper Award 2021 Vocabulary size and kanji knowledge of Japanese as a second language: Effects of the first language and learning period
  • 2019/03 - Japanese Language Education Methods 13th Incentive Award
  • 2017/03 - The Japan Association for Developmental Education Outstanding Conference Presentation Award
Association Membership(s) (4):
The Japan Language Testing Association ,  The Mathematical Linguistic Society of Japan ,  The Japanese Studies Association of Australia ,  The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page