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J-GLOBAL ID:200901010660350326   Update date: Sep. 23, 2022

Asakura Atsushi

アサクラ アツシ | Asakura Atsushi
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research keywords  (5): 幼小連携 ,  授業研究 ,  総合的な学習 ,  生活科 ,  初等教育
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2002 - 2006 生活科における「気付き」の研究
  • 2002 - 2006 A Study on The Awareness in The Lessons of Life Environment Studies
  • 2001 - 2006 地域の水環境を学習材とする環境学習としての「総合的な学習」プログラムの考案
  • 2001 - 2006 A Teaching Program of Integrated Study on Environmental Problems
  • 2002 - 2004 学校との連携を考慮したエコミュージアムづくり
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Papers (9):
  • 朝倉 淳. NIE実践研究方法論の構築. 日本NIE学会誌. 2010. 5. 143-150
  • 我が国における道徳の時間の特性と課題に関する一考察-米国キャラクターエデュケーションとの比較研究として-. 道徳教育方法研究. 2005. 10. 1-10
  • 生活科における「学校」に関する一考察. 広島大学大学院教育学研究科紀要 第一部. 2004. 52. 135-143
  • 伊藤 公一, 朝倉 淳. 生活科における「知的な気付き」に関する基礎的研究-問題整理と授業改善の方向性-. せいかつか&そうごう. 2004. 11. 84-91
  • ASAKURA Atsushi. A Study on the Concept of "Awareness" in Life Environment Studies : The Examination of the Course of Study and Cumulative Guidance Record. The Bulletin of Japanese curriculum research and development. 2004. 26. 4. 59-68
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MISC (26):
  • 初等教育教員養成プログラム開発のための基礎的研究(1)-生活科における再教育実習に関する意識調査-. 広島大学 学部・附属学校共同研究機構研究紀要. 2005. 33. 289-296
  • 子どもの経験を階層的に生かす幼小連携カリキュラムの開発(2). 広島大学 学部・附属学校共同研究機構研究紀要. 2005. 33. 107-116
  • 未来への架け橋2002グローバルパートナーシップスクール. 米日財団奨学寄附金プロジェクト報告書. 2004
  • 生活科における「公共物や公共施設の利用」に関する「気付き」. 生活科・総合的学習研究. 2004. 創刊. 3-12
  • Cooperation of School, Home and Community Based on the Idea of Eco Museum : In the Case of the Lessons of Life Environment Studies at Kuba Elementary School. Hiroshima journal of school education. 2004. 10. 85-93
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Books (21):
  • 問題解決の基礎的能力を育成する新時代の総合的な学習
    2010
  • 生活科教育改訂新版
    学術図書出版 2010
  • 子どもの心の育ちと人間関係
    保育出版社 2009
  • 情報読解力を育てるNIEハンドブック
    明治図書出版 2008
  • キャリア教育推進のための研修マネジメント
    渓水社 2008
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Professional career (1):
  • Master of Education (Hiroshima University)
Work history (2):
  • 2009/04 - 現在 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2007/04 - 2009/03 Hiroshima University Graduate School of Education
Association Membership(s) (5):
THE JAPANESE ASSOCIATION FOR METHODS OF MORAL EDUCATION ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  JANANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  日本NIE学会 ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF LIVING ENVIRONMENT STUDIES AND INTEGRATED STUDY EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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