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J-GLOBAL ID:200901011123051440   Update date: Feb. 01, 2024

Ito Miki Yokoyama

イトウ ミキ | Ito Miki Yokoyama
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): ICT utilization for language teaching ,  reflective activities ,  Simplified register ,  Teacher Training
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2019 - 2022 文理工連携による「生きる力」創出を目指す防災教育の展開に関する研究
  • 2016 - 2019 A study on supporting native speakers of Japanese who converse with non-native speakers of Japanese
  • 2013 - 2016 System development to improve Japanese language control skills in contact situations
  • 2002 - 2003 第13回国際応用言語学会世界大会参加および研究発表(シンガポール)
Papers (17):
  • 伊藤(横山)美紀, 高橋圭介, 伊藤恵, 長内一真, 奥野拓. 難解な日本語をやさしい日本語へ書き換える際にみられた特徴 -書き換えデータとインタビューデータより-. 人文論究. 2018. 87. 9-19
  • 伊藤(横山)美紀, 児玉陽子. 海外協定校と連携した日本語教育インターンシップについての一考察 : 派遣と受け入れ双方の観点から. 北海道教育大学紀要. 教育科学編. 2018. 68. 2. 213-221
  • 高橋圭介, 伊藤恵, 木塚あゆみ. 観光客向け展示物のやさしい日本語への書き換えに関する考察. 人文論究. 2017. 86
  • 伊藤恵, 木塚あゆみ. ブレンディッドラーニングによる言語調整能力の育成 -日本語教師教育現場から-. 人文論究. 2016. 85. 21-30
  • Mock Teaching Practices in a large-size Japanese Language Teacher Training Class-Focusing on Utilizing the Support System "Koreyasashiika". 2015. 84. 1-9
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MISC (2):
Books (13):
  • 国際地域研究II
    大学教育出版 2019 ISBN:9784866920634
  • 国際地域研究
    大学教育出版 2019 ISBN:9784866920061
  • 第10章 日本語教員養成プログラム
    大学教育出版 2014 ISBN:9784864292764
  • 第2章 受講生を知るためのアンケート作成演習の効果-日本語教員養成科目を例として
    五陵出版社 2012 ISBN:9784906103171
  • 第7章 英語使用を学習活動の一部に取り入れた日本語教育学関連授業の実践
    五陵出版社 2012 ISBN:9784906103157
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Lectures and oral presentations  (29):
  • Students' Gains Through Emergency Remote Learning
    (46th Annual International Conference on Language Teaching and Learning (JALT2020) 2020)
  • 日本語話者が日本語非母語話者を意識した書き換えを通して得る学びについての考察 An Examination of What Japanese Native Speakers Can Learn from Paraphrasing Activities Carried Out for Non-native Japanese Speakers
    (ICJLE-Venezia (2018年日本語教育国際研究大会) 2018)
  • リトファスゾイレとスマホアプリを用いたやさしい日本語並行表示による観光情報支援の試み
    (観光情報学会第14回研究発表会 2016)
  • 観光客向け展示物のやさしい日本語への書き換えに関する考察
    (BALI-ICJLE (2016年日本語教育国際研究大会) 2016)
  • カナダへの日本語教育インターン派遣および受け入れの成果と課題
    (カナダ日本語教育振興会年次大会CAJLE2016 2016)
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Work history (8):
  • 2014/04 - 現在 Associate Professor
  • 2010/04 - 現在 Hokkaido University of Education-Hakodate Graduate School of Education Associate Professor
  • 2008/04 - 現在 Hokkaido University of Education -Hakodate Faculty of Education, Department of Human and Reginal Science Associate Professor
  • 2009/04 - 2010/03 Hokkaido University of Education-Hakodate Graduate School of Education Associate Professor
  • 2003/10 - 2008/03 Future University -Hakodate Department of System Information Science Lecturer
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Committee career (26):
  • 2019/07 - 現在 北海道教育委員会義務教育課 帰国・外国人児童生徒等教育推進支援事業運営協議会
  • 1996/04/01 - 現在 Hakodate-Halifax Association
  • 1996/04 - 2021/03 Hakodate-Halifax Association Regular member
  • 2017/07 - 2019/06 The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language
  • 2017/07 - 2019/06 日本語教育学会 支部活動委員会委員
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Association Membership(s) (8):
大学日本語教員養成課程研究協議会 ,  Japanese Cognitive Science Society ,  The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language ,  Association of Teachers of Japanese ,  American Council of Teaching of Foreign Languages(ACTFL) ,  函館英語英文学会 ,  北海道教育大学函館学校教育学会 ,  Japanese Teaching Society-Hakodate
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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