Rchr
J-GLOBAL ID:200901011161252620   Update date: Sep. 24, 2015

Mae Masanao

マエ マサナオ | Mae Masanao
Affiliation and department:
Job title: 助手
Research field  (2): Education - general ,  Cultural anthropology and folklore
Research keywords  (4): Antropology. Folklore ,  Pedagogy. History of Education ,  文化人類学・民俗学 ,  教育学・日本教育史
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • アイヌ文化伝承の地域的・世代的差異に関する研究
  • 近代アイヌ史における教育文化史的研究
  • Areal and Generational Difference in Ainu Folklore
  • A Study on Cultural History of Education in Modern Ainu
MISC (7):
  • 『北海道の木工芸の起源と現状と未来-木彫り熊のルーツを追って-』(共同). アイヌ文化振興・研究推進機構助成研究報告書. 2000
  • 『「近代」アイヌ文化創出過程での「学び」と民衆文化に関する考察-「木彫り」文化伝承の変遷とその文化的「断念」の諸相を中心に』. 青山学院大学文学部教育学科紀要『教育研究』. 2000. 44. 23
  • 『「近代」アイヌ史における文化創出と教育に関する考察-北海道八雲町の農村美術運動における"ペザントアート"を中心に-』. 青山学院大学文学部教育学科紀要『教育研究』. 1998. 42. 1
  • 「アイヌの口承芸術とそこにみられるアイヌの人間観に関する考察-知里幸恵、萱野茂らの民族学・言語学的資料をてがかりに-」. 青山学院大学文学部教育学科紀要『教育研究』. 1997. 41. 15
  • 『岩谷英太郎のアイヌ文化認識と「教育」概念-近代アイヌ史における家庭教育との関連を中心に-』. 青山学院大学文学部教育学科紀要『教育研究』. 1996. 40. 37
more...
Books (2):
  • 『「生きる力」を育む21世紀の教師』(共同)
    大空社 2000
  • 『保育用語辞典』(共同)
    ミネルヴァ書房 2000
Works (2):
  • 『北海道木工芸の起源と現状と未来-木彫り熊のルーツを追って-』
    1999 - 2000
  • The Roots, Status and Perspective of Wood craft in Hokkaido
    1999 - 2000
Education (4):
  • - 1998 Aoyama Gakuin University
  • - 1998 Aoyama Gakuin University Graduate School, Division of Letters
  • - 1992 Aoyama Gakuin University College of Literature Deaprtment of Education
  • - 1992 Aoyama Gakuin University Faculty of Literature
Professional career (1):
  • (BLANK) (Aoyama Gakuin University)
Work history (6):
  • 1996 - 2001 草苑保育専門学校非常勤講師
  • 1996 - 2001 S(]E87C7[)en Nursery Academy, part-time instructor
  • 1998 - 2000 聖学院高校国語科非常勤講師
  • 1998 - 2000 Aoyama Gakuin University Deaprtment of Education, College of Literature
  • 1998 - 2000 Seigakuin High School Japanese Teacher(part-time)
Show all
Association Membership(s) (3):
教育史学会 ,  日本教育学会 ,  関東教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page