Rchr
J-GLOBAL ID:200901012620642173
Update date: Sep. 19, 2024
Watanabe Takahiro
ワタナベ タカヒロ | Watanabe Takahiro
Affiliation and department:
Homepage URL (1):
https://note.com/takahiro_w/
Research field (1):
Education - general
Research keywords (5):
実践の省察のための対話
, 演劇的手法
, 教師教育
, 演劇教育
, ドラマ教育
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2021 - 2024 演劇的手法を用いた学習活動における教師の主導性と学習者の自律性
- 2020 - 2023 演出技法を発問と役割演技に応用した、多様な感性を引き出す道徳教育手法の実践的開発
- 2017 - 2022 The research on learning through performace art for lingistically culturally diverse children
- 2017 - 2021 Action Research on Drama-Based Curriculum and the Assessment
- 2017 - 2020 Theoretical and practical research on "cognitive tools" that drive "deep learning" of reading literature
- 2013 - 2017 Development of Instructional Theory and Teacher Training System on Drama Methods
- 2013 - 2016 An Empirical Study of the systematic development of literary reading comprehension for between childhood in schools species cooperation language arts education
- 2011 - 2013 A positive study on the establishment of conditions cooperativity in group work in class of language
- 2010 - 2012 Developmental study of curriculum in dramatic method for the development of communicative ability
- 2010 - 2012 A study of literature instruction for relational curriculum between kindergarten, elementary school and junior high school
- 2009 - 2012 Comprehensive Study on Learning Activities Using Drama Methods
Show all
Papers (21):
-
渡辺貴裕, 矢嶋昭雄. 検討会を「深める」とはどういうことであると学生らは捉えるのか -「 対話型模擬授業検討会」の経験をもとに-. 東京学芸大学紀要 総合教育科学系. 2023. 74. 540-552
-
渡辺貴裕. 「コンテンツ・ベース」「コンピテンシー・ベース」の対立を超えるために. 国語科教育(全国大学国語教育学会編). 2022. 92. 3-4
-
渡辺貴裕. 「理論と実践の往還」を問う : シンポジウム指定討論者の立場より. 日本教科教育学会誌. 2022. 44. 4. 87-91
-
渡辺貴裕. 実践を「他人事」として捉えない教育方法学に向けて -教育方法学者と教師教育のコロナ禍のもとでの問い直し-. 教育方法(日本教育方法学会編). 2021. 50. 134-147
-
Watanabe Takahiro. Overlooked points in the discussion about online class and face-to-face class: consideration from the viewpoint of pedagogy. Annual Review for the Sociology of Physical Education and Sport. 2021. 2. 31-41
more...
MISC (16):
-
「リフレクション」を考え直す. 教育研究(初等教育研究会). 2022. 77. 12. 20-23
-
渡辺 貴裕. ジョン・ロックラン監修・原著、武田信子監修・解説、小田郁予編集代表、 齋藤眞宏・佐々木弘記編集 『J.ロックランに学ぶ教師教育とセルフスタディ』. 日本教師教育学会年報. 2021. 29. 111-111
-
石川 晋, 山辺 恵理子, 渡辺 貴裕. リフレクション(省察)で教師は育つ! トークイベント記録. 2019
-
郡司 菜津美, 岡部 大介, 青山 征彦, 広瀬 拓海, 太田 礼穂, 城間 祥子, 渡辺 貴裕, 奥村 高明. 学習と発達のパフォーマンス化-『パフォーマンス心理学入門』+『みんなの発達!』を素材として. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 60
-
渡辺 貴裕. 教育方法と教師教育の専門家としてのアプローチ. 全国大学国語教育学会・公開講座ブックレット. 2019. 11. 70-77
more...
Books (27):
-
教科専門性をはぐくむ教師教育
東信堂 2022 ISBN:9784798917832
-
International perspectives on drama and citizenship education : acting globally
Routledge 2021 ISBN:0367524872
-
小学校教育用語辞典
ミネルヴァ書房 2021 ISBN:4623090795
-
教育評価重要用語事典
明治図書出版 2021 ISBN:4186042314
-
流行に踊る日本の教育
東洋館出版社 2021 ISBN:4491041598
more...
Lectures and oral presentations (21):
-
「評価」を問う -東京学芸大学教職大学院での取り組みをもとに-
(教育目標・評価学会第32回大会 2021)
-
教師に説いたり求めたりすることをわれわれ教師教育者は行えているのか
(日本教師教育学会第47回全国大会 2021)
-
教育方法学の実践を通した教育方法学の教育 -教職大学院での取り組みを中心に-
(日本教育方法学会第56回大会 2020)
-
教師教育の「高度化」が直面しうる困難 -「変革」と「適応」の狭間で-
(日本教師教育学会第29回研究大会 2019)
-
「対話型模擬授業検討会」の実演とそれをめぐって
(日本教師教育学会第28回研究大会(東京学芸大学) 2018)
more...
Education (2):
- - 2005 京都大学大学院 教育学研究科
- - 2000 Kyoto University Faculty of Education
Professional career (1):
Work history (3):
- 2013/10 - 現在 Tokyo Gakugei University
- 2010/04 - 2013/09 帝塚山大学 現代生活学部こども学科
- 2005/04 - 2010/03 岐阜経済大学
Awards (3):
- 2016/10 - 日本教育方法学会 研究奨励賞
- 2012/10 - 全国大学国語教育学会 優秀論文賞
- 2010/08 - 日本演劇教育連盟 第50回演劇教育賞
Association Membership(s) (7):
日本読書学会
, 日本演劇学会
, 日本教師教育学会
, 教育目標・評価学会
, 全国大学国語教育学会
, 日本教育方法学会
, 日本教育学会
Return to Previous Page