Rchr
J-GLOBAL ID:200901015086043160   Update date: Apr. 09, 2024

Kohyama Takaya

コウヤマ タカヤ | Kohyama Takaya
Affiliation and department:
Job title: 博士後期課程教授
Research field  (2): Social psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (3): developmental and preventive intervention ,  interpersonal adjustment ,  school adjustment
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2024 - 2027 対人的接近動機を高める介入方法の開発とその効果検証:かかわりマインドセットの転換
  • 2020 - 2024 「肯定的な数学的アイデンティティ」の形成を目指した小学校教員養成プログラムの開発
  • 2020 - 2023 Effects of class hierarchy on bullying-bystander behavior
  • 2011 - 2015 Developmental research of Japanese comprehensive school guidance and counseling approach and teacher trainning program
  • 2009 - 2014 Developing the International Understanding Education Curriculum by Interactively Implementing the Lesson Study with both Teachers in Japan and the United States
Show all
Papers (92):
  • 神原 一之, 神山 貴弥, 矢野 裕俊. 教員志望学生の数学的アイデンティティに関する調査研究 -教育法を学修する前の大学2年生を対象として-. 武庫川女子大学教育学部 教育学研究論集. 2023. 18. 8-15
  • 伴 碧, 池田 亮午, 高橋 英之, 神山 貴弥. 上腕運動の同期が心理と行動に及ぼす影響. 日本感性工学会論文誌. 2021. 20. 3. 213-219
  • 服部美保, 神山貴弥. 協同学習における貢献度と自己関与度が自己評価に及ぼす影響. 同志社大学教職課程年報. 2019. 8. 1-16
  • 藤井美帆, 草野絵梨佳, 西村真由美, 神山貴弥. 学校学習環境が生徒の主体性およびスクール・モラールに及ぼす影響. 同志社大学教職課程年報. 2019. 8. 17-34
  • Cai, Y, Kohyama, T. Relationship between proactive coping and college graduates' appraisal and mental health prior to organization entry. North American Journal of Psychology. 2018. 20. 529-544
more...
MISC (11):
more...
Books (12):
  • 学級経営,PBISと修復的正義 「マルチレベルアプローチ だれもが行きたくなる学校づくり-日本版包括的生徒指導の理論と実践-」
    ほんの森出版 pp.32-37, pp.88-90. 2017
  • 対人関係と健康 「心理学概論[第2版]」(編著)
    ナカニシヤ出版 pp.357-362. 2014
  • 消費者の態度形成 「消費者行動論-購買心理からニューロマーケティングまで-」
    八千代出版 pp.95-114. 2012
  • 教師が身につけるスキル,グループ活動 「児童・生徒のための学校環境適応ガイドブック-学校適応の理論と実践-」(編著)
    協同出版 pp.112-117, pp.130-135. 2009
  • Relationship between social anxiety and stress coping: A study of measuring undergraduate students anxiety of teachers. In R.Roth, C.Hiew, & A.-L.Comunian(Eds.), <i> Peace, Hope, and Well-Being across the Cultures.
    Shaker Verlag. pp.121-130. 2009
more...
Lectures and oral presentations  (82):
  • 学級内地位認知におけるフォールスコンセンサス効果
    (日本グループ・ダイナミックス学会第69回大会 2023)
  • いじめ傍観行動における多元的無知(2) -学級集団構造による検討-
    (日本社会心理学会第64回大会 2023)
  • いじめ傍観行動における多元的無知(1) -他者評価懸念による媒介効果の検討-
    (日本社会心理学会第64回大会 2023)
  • 学級集団の階層性を測定する手法の開発(2)-学級内地位認知と一般的信頼感およびコミュニケーション能力との関連-
    (日本社会心理学会第63回大会 2022)
  • 学級集団の階層性を測定する手法の開発(1)-SICSP法の妥当性の検討-
    (日本社会心理学会第63回大会 2022)
more...
Works (9):
  • 雑誌記事:PBISと修復的正義 「マルチレベルアプローチ-日本版 包括的生徒指導の理論と実践-」 ほんの森出版 月刊学校教育相談(2016年5月号), 72-77.
    2016 -
  • 雑誌記事:学級経営とマルチレベルアプローチ 「マルチレベルアプローチ-日本版 包括的生徒指導の理論と実践-」 ほんの森出版 月刊学校教育相談(2015年8月号), 72-77.
    2015 -
  • 雑誌記事:ピア・サポートの評価-ピア・サポートと実践研究の発展のために- 「ピア・サポート-子どもとつくる活力ある学校-」 ぎょうせい 現代のエスプリ, 502, 200-211.
    2009 -
  • 翻訳書: 序論-2つの構成概念-,個人主義と集団主義の特質,個人主義と集団主義の測定 「個人主義と集団主義-2つのレンズを通して読み解く文化-(原著者 H.C.Triandis)」(編訳) 北大路書房 1-19, 45-85, 196-223
    2002 -
  • 辞典: 帰属理論,社会的認知,認知理論,社会的感情,コミュニケーション,態度変容 「臨床心理学と心理学を学ぶ人のための心理学基礎事典」 至文堂 151-152, 153-154, 155, 156-157, 160-161, 168-169
    2001 -
more...
Education (4):
  • 1989 - 1993 Hiroshima University Graduate School of Biosphere Science
  • 1987 - 1989 Hiroshima University Graduate School of Biosphere Science
  • 1986 - 1987 Hiroshima University
  • 1982 - 1986 Hiroshima University
Professional career (3):
  • Ph.D. (Hiroshima University)
  • M.A. (Hiroshima University)
  • B.A. in Education (Hiroshima University)
Work history (8):
  • 2009/04 - 現在 Doshisha University Faculty of Psychology
  • 2015/04 - 2015/09 Doshisha University
  • 2007/04 - 2009/03 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2002/04 - 2007/03 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2000/04 - 2002/03 Hiroshima University School of Education
Show all
Committee career (3):
  • 2017 - 2021 日本心理学会 理事
  • 2012 - 2018 日本心理学会 広報委員
  • 2003 - 2005 日本教育心理学会 編集委員
Association Membership(s) (7):
日本心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本社会心理学会 ,  日本グループ・ダイナミックス学会 ,  日本ピア・サポート学会 ,  日本健康心理学会 ,  関西心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page