Rchr
J-GLOBAL ID:200901015567752432   Update date: Mar. 10, 2023

Yanagihara Sachiko

Yanagihara Sachiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/ja/r/40262505
Research field  (1): Business administration
Research keywords  (6): Management Information Systems ,  Organizational Citizenship Behavior ,  Information Management ,  情報倫理 ,  テレワーク ,  情報リテラシー
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2021 - 2026 ビジネス情報倫理:営利・非営利組織における情報倫理問 題の本質の解明とその解決のためのポリシーリコメンデーション
  • 2021 - 2024 テレワーク環境の進展が組織記憶メカニズムに与える影響のモデル化
  • 2021 - 2023 ウィズ・コロナ時代における高齢者リモートワークの可能性
  • 2021 - 能楽におけるオンライン活動の情報論的意義の解明
  • 2017 - 2021 ソーシャルメディアを用いた顧客信頼形成を可能にする組織的行動情報活用能力の解明
Show all
Papers (36):
  • 古賀広志, 佐藤彰男, 柳原佐智子, 高木修一, 中井秀樹, 加納郁也. COVID-19パンデミック下におけるテレワーク行動の実態と課題. 情報研究. 2022. 56. 69-88
  • Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga. The Impact of Information Systems for Managing Working Hours on the Autonomy of Telecommuters in Japan. ACM International Conference Proceeding Series. 2022. 53-58
  • Ryoko Asai, Sachiko Yanagihara. The Hidden Side of Digital Technologies for Family Use: Privacy and Other Related Ethical Issues in Digital Distance Education and Telecommuting at Home. Effectiveness of ICT ethics - How do we help solve ethical problems in the field of ICT? (Proceedings of the ETHICOMP 2022 ). 2022. 2022. 463-473
  • Koji YASUKAWA, Sachiko YANAGIHARA. Challenges to Providing FinTech Education to Social Science Students : with Focus on the Understanding and Interest in the Intersection of Finance and Information. 2022. 42. 2. 64-74
  • YANAGIHARA Sachiko. Significance of telework that makes the best use of the good points of the digitalization. 2022. 17. 1. 40-50
more...
MISC (55):
  • Challenges in Cyber-Hygiene Education: Insights from an Awareness Survey of University Students. Information and Management. 2022. 84. 81-84
  • Akio SATO, Sachiko YANAGIHARA, Shuichi TAKAGI, Hideki NAKAI, Ikuya KANO, Hiroshi KOGA. The Reality of Teleworking after the COVID-19 Pandemic. 2022. 83. 131-134
  • Yukako TANAKA, Sachiko YANAGIHARA. Junior College Information Education Curriculum to Develop Human Resources for DX. 2022. 83. 119-122
  • Tatsuya YAMAZAKI, Sachiko YANAGIHARA. Current Status and Issues of Cyber Hygiene Education to Incubate Cyber Security Awareness in the Digital Society. 2022. 83. 111-114
  • YANAGIHARA Sachiko. Does Telework Really Contribute to Diversity? : Coexistence of Fixed Machines and Movable Human. 2022. 83. 13-16
more...
Books (9):
  • 情報倫理入門 : ICT社会におけるウェルビーイングの探求
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623091256
  • 共感が未来をつくる : ソーシャルイノベーションの実践知
    千倉書房 2021 ISBN:9784805112274
  • Societal Challenges in the Smart Society
    Universidad de La Rioja 2020
  • 地域と人を活かすテレワーク
    同友館 2018 ISBN:449605342X
  • 従業員と顧客の自発的貢献行動
    多賀出版 2015 ISBN:9784811578514
more...
Lectures and oral presentations  (34):
  • パネルディスカッション「地方発のDXの展望とその課題」
    (2022年度日本情報経営学会北海道支部研究会 2023)
  • The Impact of Information Systems for Managing Working Hours on the Autonomy of Telecommuters in Japan
    (The 9th Multidisciplinary International Social Networks Conference 2022)
  • 地域を活かすテレワークの可能性
    (第2回デジタルトランスフォーメーション研究フォーラム 2022)
  • テレワークの影響と課題
    (第 12 回北陸地域政策研究フォーラム 2022)
  • On the Preliminary Survey of Employer’s Telework
    (日本テレワーク学会研究発表大会論文集 2019)
more...
Professional career (1):
  • 博士(情報科学)
Work history (4):
  • 2021/04 - 現在 Meiji University Center for Business Information Ethics
  • 2019/10 - 現在 University of Toyama
  • 2017 - 現在 University of Toyama Faculty of Economics, Department of Business Administration
  • 2019/06 - 2020/03 Hosei University Hosei University Institute of Nogaku Studies
Committee career (7):
  • 2022/08 - 現在 北陸圏広域地方計画有識者懇談会 委員
  • 2022/04 - 現在 日本情報経営学会 常任理事
  • 2021/07 - 現在 日本情報経営学会 総務委員長
  • 2018/04 - 現在 日本情報経営学会 理事
  • 2016/07 - 現在 富山地方最低賃金審議会 公益代表委員
Show all
Association Membership(s) (6):
教育システム情報学会 ,  情報処理学会 ,  経営情報学会 ,  日本情報経営学会 ,  日本テレワーク学会 ,  Asian Privacy Scholars Network
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page