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J-GLOBAL ID:200901016365904032
Update date: Feb. 01, 2024
Shirahata Tomohiko
シラハタ トモヒコ | Shirahata Tomohiko
Affiliation and department:
Job title:
Specially appointed Professor
Research field (2):
Linguistics
, Foreign language education
Research keywords (5):
普遍文法理論に基づく第二言語習得研究
, UG-based second language acquisition
, Theory of teaching a foreign language
, Theory of foreign language learning
, Theory of second language acquisition
Research theme for competitive and other funds (31):
- 2021 - 2025 Examination of the effects of explicit instruction and error correction to Japanese learners of English
- 2019 - 2023 英語学習者による動詞項構造の誤りに対する気づきを促す指導法の開発
- 2018 - 2023 高等学校修了生の英文法習熟度調査及び研究成果の教授法への応用
- 2017 - 2021 Development of efficient teaching method of English based on the results of SLA research
- 2018 - 2019 日本語を母語とする英語学習者の文法難易度指標の構築-より効果的な英語指導・学習を目指して
- 2016 - 2019 The difficulty order of some English grammatical items
- 2017 - 2018 日本語を母語とする英語学習者の文法難易度指標の構築-より効果的な英語指導・学習を目指して
- 2014 - 2018 L2 acquisition of English grammar by Japanese learners above junior high school and its application to teaching methods
- 2016 - 2017 日本語を母語とする英語学習者の文法難易度指標の構築-より効果的な英語指導・学習を目指して
- 2014 - 2017 Database construction of relationships between interpersonal distances and linguistic/nonlinguistic characteristics in English communication
- 2014 - 2017 Development of explicit foreign language teaching method based on the Interface Theory
- 2012 - 2015 The acquisition of Japanese topic construction by L2 learners of Japanese
- 2011 - 2014 Modularity of Grammar and Interface Theory: New Developments in the Study of Foreign Language Acquisition and Their Implications for Learning English and Japanese
- 2010 - 2014 Development of methodology in teaching of foreign language based on SLA research
- 2009 - 2011 The acquisition of anaphors, pronouns, zero pronouns by L2 learners of Japanese and its application to Japanese education
- 2008 - 2011 Japanese EFL learners' acquisition of grammatical competence and effects of second language instruction on the development of L2 grammar
- 2006 - 2010 英語能力育成を目指した小・中連携による英語教育実践の縦断的研究
- 2004 - 2007 Leading Research to Coordinate Primary, Secondary, and Tertiary Level English Education based on Second Language Research
- 2003 - 2005 A study of English acquisition at elementary schools
- 1999 - 2003 第2言語習得における学習開始年齢と長期的到達度に関する実証的研究
- 2001 - 2003 Comparative Research for a Developmental Index for First and Second Language of Japanese and English
- 2000 - 2000 英語・日本語バイリンガル児の初期言語発達過程の調査
- 1996 - 1999 小・中学校で学ぶ外国人児童・生徒の第2言語としての日本語獲得の縦断的研究
- 1999 - 1999 英語・日本語バイリンガル児の初期言語発達過程の調査
- 1998 - 1998 英語・日本語バイリンガル児の初期言語発達過程の調査
- 1997 - 1997 英語・日本語バイリンガル児の初期言語発達過程の調査
- 1995 - 1996 義務教育課程に学ぶ外国人児童・生徒の日本語獲得過程の調査
- 1994 - 1995 INTRODUCTION OF LISTENING COMPREHENSION TEST TO ENGLISH EXAMINATION HELD BY NATIONAL CENTER FOR UNIVERSITY ENTRANCE EXAMINATIONS
- 1994 - 1994 語連鎖に関わる言語知識の成立過程に関する研究
- 1993 - 1993 帰国子女を対象とした母国語の喪失と回復、および第2言語の獲得とその喪失過程の調査
- 1993 - 1993 精神遅滞児における語連鎖開始期の言語知識に関する研究:普通児・第二言語獲得者との比較
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Papers (59):
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Shirahata, T, Yokota, H, Suda, K, Kondo, T, Ogawa, M. The acquisition of subject wh-questions by Japanese learners of English. Second Language. 2022. 20
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Kodama, K, Shirahata, T. The Effects of Three L2 Vocabulary Learning Methods Through Reading Activity. BEYOND WORDS. 2021. 9. 1. 49-67
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横田秀樹, 白畑知彦. 大学生の英文法習得難易度順序の調査. 中部地区英語教育学会紀要. 2021. 50. 251-258
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Kondo, T, Shirahata, T, Suda, K, Ogawa, M, Yokota, H. Effects of explicit instruction on intransitive and transitive verbs in L2 English: with a special focus on non-instructed verbs. ARELE (Annual Review of English Language Education). 2020. Vol. 31. 81-96
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Kodama, K, Shirahata, T. Optimizing Second Language Vocabulary Learning with English Word Tests. Studies in Subject Development. 2020. Vol. 8. 29-38
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MISC (57):
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岡村明夢, 白畑知彦. 日本語母語話者の英語非対格動詞の過剰受動化の誤り. 第12回教科開発学研究会論文集. 2021. 12. 15-20
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児玉恵太, 白畑知彦. リーディング活動を通した3つのL2語彙学習法の効果比較. 第11回教科開発学研究会論文集. 2021. 11. 5-8
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白畑知彦. 書く力・話す力を伸ばす効果的なフィードバック Part 1 Theory 文法項目別効果的な誤り訂正. 『英語の先生 応援マガジン』東京:アルク. 2019. Autumn 2019. 第40号. 2-7
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白畑知彦. どんな時に日本語での指導が必要になるか-文法指導を例に. 英語教育. 2019. 3月号. 13-15
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白畑知彦. 外国語の文法学習における明示的学習・指導の役割を考える. 静岡大学教育学部研究紀要(人文・社会・自然科学篇). 2018. 第69号. 17-32
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Books (37):
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英語教師がおさえておきたい ことばの基礎的知識
大修館書店 2021
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教科開発学を創る 第3集
愛知教育大学出版 2021
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英語のしくみと教え方ーこころ・ことば・学びの理論をもとにして
くろしお出版 2020
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第二言語習得研究モノグラフシリーズ 第4巻 第二言語習得研究の波及効果-コアグラマーから発話まで
くろしお出版 2020
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A Guide to English Language Terminology, third edition
2019
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Lectures and oral presentations (116):
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今、英語教育を考える-英語に関わる研究の視点から- 「第二言語習得研究の視点から」
(公開特別シンポジウム 日本英語学会 2021)
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日本語母語話者の英語非対格動詞の過剰受動化現象
(教科開発学会 2021)
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中学校英語科の指導を考える~小中連携を考慮して~
(英語教育協議会(ELEC) 2021)
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小中高(大)の英語教育の接続・連携-何が必要でどのように可能か?
(全国英語教育学会シンポジウム 2021)
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最新の教授法研究等:文法項目別・習熟度別指導法の提案
(中部地区英語教育学会シンポジウム「英語教育の半世紀を振り返りこれからの英語教育を考える」 2021)
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Education (6):
Professional career (3):
- Doctor of Philosophy (Osaka University)
- Master of Arts(MA) (University of Arizona, Graduate School)
- 文学修士 (青山学院大学)
Work history (4):
- 2003 - - 静岡大学教育学部教授
- 1992 - 2002 Shizuoka University Faculty of Education
- 1991 - 1991 Shizuoka University Faculty of Education
- 1988 - 1990 常葉学園大学外国語学部講師
Committee career (17):
- 2015/04 - 現在 中部地区英語教育学会副会長
- 2015/04 - 現在 全国英語教育学会紀要査読委員
- 2013/04 - 現在 日本第二言語習得学会研究紀要編集委員
- 2012/04 - 現在 日本中部言語学会理事
- 2019/11 - 2020/03 東北学院大学 東北学院大学文学研究科博士号取得最終論述試験外部審査委員
- 2016/09 - 2018/03 Second Language Research Forum査読委員
- 2017/11 - 2018/01 静岡県立大学国際関係学部教員公募資格審査委員会学外委員
- 2015/04 - 2016/09 PacSLRF2016運営委員及び論文査読委員
- 2012/04 - 2014/03 静岡県の授業づくり指針」活用推進委員会英語科教科指導者
- 2005/03 - 2014/03 沼津市言語教育推進委員会委員
- 2007/02 - 2014/02 御殿場市国際交流協会主催英語弁論大会審査委員長
- 2008/10 - 2013/10 沼津市英語弁論大会審査委員長
- 1995/10 - 2013/10 静岡県英語話し方能力研究大会審査員長
- 2012/04 - 2013/03 川根高校・本川根中学校・中川根中学校とのCAN-DOリスト作成委員
- 2011/04 - 2012/03 掛川市英語教育検討委員会委員長
- 2008/04 - 2012/03 静岡県の授業づくり指針外国語部会長
- 2005/05 - 2007/03 静岡県教育委員会カリキュラム推進委員会英語科部会顧問
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Awards (1):
Association Membership(s) (7):
The Japan Association for Language Education & Technology (LET)
, 英語授業研究会
, The Japan Second Language Association (J-SLA)
, 日本言語学会
, Ars Linguistica
, The Chubu English Language Education Society (CELES)
, Japan Association of College English Teachers (JACET)
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