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J-GLOBAL ID:200901017298855583   Update date: Sep. 16, 2024

Hoshino Takahiro

ホシノ タカヒロ | Hoshino Takahiro
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
  • RIKEN  AIP center   team leader
Homepage URL  (1): https://thoshi.org/
Research field  (7): Statistical science ,  Economic statistics ,  Commerce ,  Theoretical economics ,  Mathematical informatics ,  Social psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (38): Machine learning ,  Behavioral economics ,  Missing data ,  Econometrics ,  Causal Inference ,  計量生物学 ,  医学統計 ,  人工知能 ,  機械学習 ,  計量経済学 ,  解釈レベル ,  マーケティング ,  構造推定 ,  教育評価 ,  教育経済学 ,  テスト理論 ,  心理統計 ,  構造方程式モデリング ,  離散選択 ,  マーケティングリサーチ ,  階層データ ,  欠測データ ,  傾向スコア ,  非認知的スキル ,  ベイズ統計学 ,  行動経済学 ,  統計的因果推論 ,  教育統計学 ,  計量心理学 ,  意志決定 ,  消費者行動 ,  統計学 ,  マーケティングサイエンス ,  psychometrics ,  decision making ,  consumer behavior ,  statistics ,  marketing science
Research theme for competitive and other funds  (32):
  • 2024 - 2027 Empirical and theoretical research on the community mechanism using internationally comparable individual longitudinal data
  • 2023 - 2026 Development of Extraction, Share and Use of Evidences from Real-world Educational Data
  • 2022 - 2026 因果効果を識別する実行可能な研究デザインの探索と推定法の開発
  • 2022 - 2026 店舗内・商圏レベルの買い回りにおける消費者の快楽的消費に関する研究
  • 2021 - 2026 Construction of EBPM support research platform utilizing official statistical micro data
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Papers (124):
  • Kazuki Nishio, Takahiro Hoshino. Quantifying the short- and long-term effects of promotional incentives in a loyalty program: Evidence from birthday rewards in a large retail company. Journal of Retailing and Consumer Services. 2024. 81
  • Sachiyo NakamuraShoko, TakeuchiTakahiro HoshinoNaoko OkuboShigeko Horiuchi. Development of the Hiesho (Sensitivity of Hands or Feet to Cold) Care Practice Scale for Pregnant Women. Japan Journal of Nursing Science. 2024
  • Makito Takeuchi, Junichiro Niimi, Takahiro Hoshino. Handling the Inconsistency between Self-Report and the Actual Behavior: Validity of Excluding Survey Participants with Insufficient Effort Responding. International Journal of Market Research. 2023
  • 栃沢颯太, 星野崇宏. SCM とDID によるキャッシュレス・ポイント還元事業の政策効果の因果効果推定. 行動計量学. 2023. 50. 2
  • Shogo Kajimura, Takahiro Hoshino, Kou Murayama. Stimulus-specific random effects inflate false-positive classification accuracy in multivariate-voxel-pattern-analysis: A solution with generalized mixed-effects modelling. NeuroImage. 2023. 269. 119901-119901
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MISC (58):
  • Ryosuke Igari, Takahiro Hoshino. A Bayesian Gamma Frailty Model Using the Sum of Independent Random Variables: Application of the Estimation of an Interpurchase Timing Model. Keio-IES- discussion paper series. 2018
  • Ryosuke Igari, Takahiro Hoshino. Semiparametric Quasi-Bayesian Inference with Dirichlet Process Priors: Application to Nonignorable Missing Responses. Keio-IES- discussion paper series. 2017
  • Takahiro Hoshino, Ryosuke Igari. Quasi-Bayesian Inference for Latent Variable Models with External Information: Application to Generalized Linear Mixed Models for Biased Data. Keio-IES- discussion paper series. 2017
  • 星野 崇宏. 統計調査と指標のバイアスの理解と対処 : 欠測データの枠組みによる統一的理解 (特集 新たな統計技術の展開). 統計. 2017. 68. 1. 20-26
  • Yusuke Takahashi, Takahiro Hoshino. Age differences in the Big Five personality traits across the lifespan among Japanese adults. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 357-357
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Patents (6):
  • 人の思考支援システム
  • 分析装置
  • 思考状態推定装置
  • 情報処理方法、情報処理装置及び情報処理コンピュータプログラム
  • 広告接触状況分析システムおよび広告接触状況分析方法
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Books (8):
  • マーケティング・リサーチ入門 (有斐閣アルマSpecialized)
    有斐閣 2018 ISBN:4641221162
  • 欠測データの統計科学-医学と社会科学への応用 (調査観察データ解析の実際 第1巻)
    岩波書店 2016 ISBN:400029847X
  • 入門統計解析
    新世社 2009 ISBN:4883841405
  • 調査観察データの統計科学-因果推論・選択バイアス・データ融合 (シリーズ確率と情報の科学)
    岩波書店 2009 ISBN:4000069721
  • 心理統計学-データ解析の基礎を学ぶ (心理学の世界 専門編)
    培風館 2008 ISBN:4563058947
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Lectures and oral presentations  (8):
  • ポイントプログラムの長期効果:目標勾配仮説は成立するのか
    (第6回行動経済学会大会 2012)
  • Causal Inference for Multilevel Modeling Under Nonrandom Allocation to Level-2 Units: Moderated causal effect as a function of macro-level variables
    (IMPS2012, The 77nd Annual and the 18th International Meetings of the Psychometric Society 2012)
  • Causal Inference Framework for Latent Variable Modeling
    (IMPS2011,The 76th Annual and the 17th International Meetings of the Psychometric Society 2012)
  • プロスペクト理論を考慮した同時購買行動での価格プロモーション戦略
    (第90回日本マーケティング・サイエンス学会研究大会 2011)
  • 欠測データと因果効果の推定
    (ICPSR国内利用協議会統計セミナー 2010)
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Works (18):
  • Web調査のバイアス調整法の政策科学への適用可能性の検討
    2008 -
  • マルチソースデータ高度利用のための統計的データ融合
    2008 -
  • 準実験と調査観察研究における因果効果の推定と教育評価への応用
    2006 - 2007
  • 人工知能的手法によるWeb調査データと既存型調査データのデータフュージョン
    2007 -
  • 共変量情報の高度利用によるネットリサーチのバイアス除去法の開発とマーケティング製品開発への利用
    2007 -
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Education (4):
  • 1999 - 2004 The University of Tokyo Graduate School of Arts and Sciences
  • 1997 - 1999 The University of Tokyo Faculty of Education
  • 1994 - 1997 The University of Tokyo College of Arts and Sciences
  • - 1994 私立 早稲田高等学校
Professional career (2):
  • Ph.D in Economics (Nagoya University)
  • Ph.D in Statistics (The University of Tokyo)
Work history (19):
  • 2024/02 - 現在 London School of Economics and Political Scienc Department of Economics Visiting Professor
  • 2022/10 - 現在 Keio University Global Research Institute Deputy Director
  • 2022/04 - 現在 Keio University The Institute for Economic Studies Director
  • 2021/10 - 現在 慶應義塾大学
  • 2020/06 - 現在 株式会社エコノミクスデザイン 取締役
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Committee career (54):
  • 2023/12 - 現在 行動経済学会 常任理事
  • 2021/09 - 現在 内閣府 消費者委員会委員
  • 2021/04 - 現在 文部科学省 統計エキスパート人材育成プロジェクト推進委員会
  • 2021/03 - 現在 文部科学省 科学技術・学術審議会 情報委員会委員
  • 2020/05 - 現在 応用統計学会 理事
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Awards (14):
  • 2020/05 - Japanese society of computational statistics Outstanding achievement prize
  • 2018/11 - 慶應義塾大学 義塾賞
  • 2017/06 - Japan Statistical Society Research Achievement Award
  • 2017/02 - Japan Society for the Promotion of Science JPSP Prize
  • 2014/04 - European Health Psychology Society Psychology and Health, one of the 8 key papers published in the Journal in 2012 and 2013
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Association Membership(s) (14):
JAPAN SOCIETY OF BUSINESS ADMINISTRATION ,  行動経済学会 ,  JAPANESE SOCIETY OF COMPUTATIONAL STATISTICS ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR ARTIFICIAL INTELLIGENCE ,  日本テスト学会 ,  JAPANESE SOCIETY OF APPLIED STATISTICS ,  JAPAN ASSOCIATION FOR CONSUMER STUDIES ,  THE JAPAN INSTUTUTE OF MARKETING SCIENCE ,  THE ACADEMIC ASSOCIATION FOR ORGANIZATIONAL SCIENCE ,  THE BEHAVIORMETRIC SOCIETY OF JAPAN ,  THE JAPAN STATISTICAL SOCIETY ,  JAPANESE ECONOMIC ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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