Rchr
J-GLOBAL ID:200901017307887132   Update date: Feb. 01, 2024

Kaneda Tomoko

カネダ トモコ | Kaneda Tomoko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Education - general ,  Japanese language education
Research keywords  (4): 授業分析 ,  日本語教師の成長 ,  日本語教育におけるシラバス ,  Japanese Language Teaching
Research theme for competitive and other funds  (23):
  • 2023 - 2026 「転移可能な態度」の本質探求とその涵養についての基礎的研究
  • 2020 - 2023 Developmental Process of Teacher Educator: how to develop educators who teach teahcers for children with multicultural background
  • 2019 - 2022 学習および学習支援を支える「態度」とは:概念の整理・体系化とその育成に関する研究
  • 2017 - 2020 Reflective processes of Japanese language teachers
  • 2016 - 2019 Research on the practical execution of workshops affecting participants' sense of values
Show all
Papers (37):
  • 金田智子, 菅原雅枝, 仲本康一郎, 鎌田美千子. 教師教育の課題と可能性 -外国人児童生徒等教育を 担う教員の養成と研修に焦 点を当ててー. 2020. 38-47
  • Tomoko Kaneda, ranslated by Zhu Guirong. The current status and demands of training Japanese teachers in Japan. Journal of Japanese language study and research. 2019. 204. 55-62
  • KANEDA Tomoko. New Challenges for the Society for Teaching Japanese as a Foreign Language:Research Topics Related to Society and Resolving Social Issues. Journal of Japanese Language Teaching. 2017. 168. 0. 16-27
  • 浜田麻里, 齋藤ひろみ, 市瀬智紀, 金田智子, 河野俊之, 橋本ゆかり, 上田崇仁, 川口直巳. 多文化教員研修の講師はその実践を通じて何を学んだか-実践者の内省から-. 2014年度日本語教育学会秋季大会予稿集. 2014. 209-210
  • 金田 智子, 藤川美穂, 張文宜, 瀬戸彩子, 地引愛. 学習につながる自己評価-「生活のための日本語」を学ぶ場での実践. シンポジウム「評価」を持って街に出ようーひととひととをつなぐための評価研究ー 予稿集. 2014. 39-42
more...
MISC (78):
  • Kaneda Tomoko. Yoko Matsuoka & Yuko Adachi (Eds.) <i>Language Policy on Immigration in Asia and Europe: Can Immigrants Navigate Problems through a Shared Language?</i> Coco Publishing. 2018. The Japanese Journal of Language in Society. 2020. 22. 2. 87-90
  • トムソン木下 千尋, 齋藤 ひろみ, 金田 智子, 小河原 義朗, 田中 哲哉. AGORA インタビュー 実践を創るコミュニティをどのように構築するか. イマ×ココ : 言語教育実践. 2019. 7. 5-15
  • 金田 智子. AGORA 「実践を記す・実践を伝える」を再考する : 『イマ×ココ』フォーラム2018報告. イマ×ココ : 言語教育実践. 2018. 6. 14-19
  • 奥田 純子, 宇佐美 洋, 吉峰 晃一朗, 金田 智子. AGORA 座談会 「日本語教師が実践を語り・伝える場」をつくる : 実践を公表することを通じた成長. イマ×ココ : 言語教育実践. 2016. 4. 5-14
  • 金田 智子, 橋本ゆかり, 市瀬智紀, 上田崇仁, 金田智子, 川口直巳, 河野俊之, 齋藤ひろみ, 浜田麻里. 多文化教員養成プログラムの立案を目指して-教員養成系大学における大規模アンケート調査と教育実践から考える-. 2013年度日本語教育学会春季大会予稿集. 2013. 321-322
more...
Books (30):
  • 新・日本語教育を学ぶ : なぜ、なにを、どう教えるか
    三修社 2020 ISBN:9784384059731
  • 日語教学研究(日本語教育研究)
    外語教学与研究出版社 2016
  • 「評価」を持って街に出よう : 「教えたこと・学んだことの評価」という発想を超えて
    くろしお出版 2016 ISBN:9784874246863
  • 教师、课堂、学生与日语教育
    2015 ISBN:9787040429831
  • 「実践を記す・実践を伝える・実践から学ぶ」『言語教育実践 イマ×ココ』
    2012 ISBN:9784904595299
more...
Lectures and oral presentations  (2):
  • 漫画を使った研修の可能性-日本語教室の撮影データに基づく教材の活用-
    (2017年度日本語教育学会秋季大会 2017)
  • 地域日本語教室で役立つ教材とその活用方法ー「生活者としての外国人」へのアプローチ
    (東広島教育文化振興事業団第4回日本語ボランティア講習会 2014)
Works (2):
  • 「日本語教師養成・研修プログラムにおける実習教育の在り方に関する調査研究」(日本語教育学会)
    1992 - 1994
  • 「教授活動における日本語教師の実践的能力と授業技術に関する調査研究」(日本語教育学会)
    1989 - 1992
Professional career (4):
  • Master of Education
  • Master of Arts
  • 学術修士(MA) (コロンビア大学ティーチャーズカレッジ)
  • Master of Arts
Work history (20):
  • 2010/04 - 現在 Gakushuin University Faculty of Letters, Department of Japanese Language and Literature
  • 2015/04 - 2016/03 Japan Women's University
  • 2009/04 - 2011/03 National Graduate Institute for Policy Studies
  • 2009/10 - 2010/03 National Institutes for the Humanities
  • 2006/04 - 2009/09 Independent Administrative Institution : The National Institute for Japanese Language
Show all
Committee career (7):
  • 2011/03 - 現在 文化審議会国語分科会 委員(日本語教育小委員会)
  • 2000 - 現在 日本総合学術学会 評議員
  • 2011 - 2020/03 平成23年(2011年)より、文化審議会国語分科会委員(日本語教育小委員会)
  • 2018/05 - 2019/05 日本語教育学会 理事
  • 2013/05 - 2018/05 日本語教育学会 常任理事
Show all
Association Membership(s) (7):
日本教師教育学会 ,  日本総合学術学会 ,  日本教育工学会 ,  日本語教育学会 ,  留学生教育学会 ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page