Rchr
J-GLOBAL ID:200901018957661097   Update date: Aug. 22, 2022

Yoshitaka Morifuji

Yoshitaka Morifuji
Affiliation and department:
Research keywords  (5): 理科教育 ,  構成主義 ,  コミットメント ,  概念変容 ,  自然認識
Papers (10):
  • Hirayama Masaya, Yoshitaka Morifuji. A study on student' construction of meteorological conceptions in junior high school science. Bulletin of University of Teacher Education Fukuoka. 2020. 69. 201-207
  • Takuya MORITA. A basic study on the learning of some conceptions of light. 2019. 68. 33-39
  • Kazuki ORITA, Hatsumi KAI, Yoshitaka MORIFUJI. A practical study on the construction of the concept of dissolution in primary school science; In reference to an idea of a conceptual ecology. 2017. 66. 1-8
  • Yumi NOGUCHI, Yukinori AOYAMA, Yoshitaka MORIFUJI. Teaching Practice to Deepen the Concepts of Combustion through Development of Learning. 2016. 6. 7-14
  • MORIFUJI Yoshitaka. A consideration of science teaching on the waxing and the waning of the moon in the elementary school. 2013. 21. 75-82
more...
MISC (7):
  • MORIFUJI Yoshitaka. Specialization of Science Teachers to Support "Deep Learning". Science Education Monthly. 2019. 68. 804. 5-8
  • Hisashi KAJIWARA, Risa SUGINO, Yoshitaka MORIFUJI, Hatsumi KAI. A study of the scale conception in the biology field. Bulletin of University of Teacher Education Fukuoka. 2019. 68. 149-157
  • 森藤義孝. 深い学びの実現に向けた理科授業のデザイン. TEADA ティーダ. 2018. 24. 20-23
  • 森藤義孝. 新学習指導要領が求める理科授業の姿. 建帛社だより「土筆」. 2018. 108. 4-4
  • MORIFUJI Yoshitaka. Learning theory of constructivism -Its effects and some issues. 2012. 61. 724
more...
Books (8):
  • みんなと学ぶ 小学校 理科 教師用指導書 研究編 -学習指導資料-
    学校図書株式会社 2020
  • 小学校理科教育法
    建帛社 2018
  • 理科授業をデザインする理論とその展開-自律的に学ぶ子どもを育てる-
    東洋館出版社 2017
  • みんなと学ぶ小学校理科
    学校図書株式会社 2015 ISBN:9784762554384
  • 全学的プロジェクト平成26年度報告書(小学校理科)
    2015
more...
Lectures and oral presentations  (53):
  • 中学校理科における気象概念の構成に関する実践的研究-雲の発生過程に関する学習を中心に-
    (一般社団法人日本理科教育学会九州支部大会 2020)
  • 中学校理科「生命の連続性」単元のモデルに関する研究-大学生に対する認識調査を中心に-
    (一般社団法人日本理科教育学会九州支部大会 2020)
  • Considaration of textbook descriptions that affect children’s understandings-Focusing on the volcano field of lower secondary school science
    (Japan Society for Science Education Research Report 2019)
  • A study on construction of the meteorological conceptions in junior high school science-Based on the analysis of the meteorological conceptions of university students-
    (Japan Society for Science Education Research Report 2019)
  • A Study on Usage of Models in Lower Secondary School Science
    (Japan Society for Science Education Research Report 2019)
more...
Education (1):
  • 1987 - 1989 Yokohama National University Graduate School of Education
Committee career (5):
  • 2015/04 - 現在 日本理科教育学会 副会長
  • 2015/04 - 現在 日本理科教育学会 理事
  • 2011/04 - 2015/03 日本理科教育学会 広報委員会委員長
  • 日本科学教育学会 福岡県会長
  • 日本理科教育学会 九州支部評議員
Association Membership(s) (3):
日本科学教育学会 ,  日本理科教育学会 ,  日本物理教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page