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J-GLOBAL ID:200901019043125673   Update date: Sep. 19, 2024

Terasawa Takafumi

寺澤 孝文 | Terasawa Takafumi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): https://edu.okayama-u.ac.jp/~shinri/terasawa/
Research field  (3): Educational technology ,  Experimental psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (11): 異種通信システム融合技術 ,  マイクロステップ計測技術 ,  感覚記憶の超長期持続性 ,  教育心理学:高精度教育ビッグデータ ,  教育工学 ,  記憶と学習 ,  認知心理学 ,  Educational Psychology ,  Education Technology ,  Memory and Learning ,  Cognitive Psychology
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2023 - 2026 タブレット上のアバターとの英会話練習における学習内容の長期記憶保持の検討
  • 2023 - 2026 英単語の語彙習得に関する潜在記憶の性質の解明と効果的学習方法の開発
  • 2017 - 2024 子どものインターネットの自律的使用態度・スキルの育成に関する研究
  • 2015 - 2019 Long-term development of second language knowledge: A large-scale longitudinal investigation
  • 2014 - 2018 Verification of the relationship between vocabulary level and conversational ability in the four English skills
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Papers (86):
  • TAKAFUMI TERASAWA, YAYOI WATANABE, TAKASHI KIRYU, TETSURO ITO, YASURO MIZUTANI, KIKUKO MIYAKE, ETSUKO T. HARADA. The Plactice. The Annual Report of Educational Psychology in Japan. 2023. 62. 264-270
  • Yasuhiro Yamamoto, Tomoe Masuoka, Yasuo Miyazaki, Takafumi Terasawa. Effects of e-learning and progression requirements on the English proficiency of university students:. The Japanese journal of psychology. 2023. 94. 4. 308-318
  • Takafumi Terasawa, Tomoe Masuoka, Yasuhiro Yamamoto, Ayumi Yamagiwa, Akihiro Tanabe, Shingo Tsuda, Tamotsu Yamagami, Seiji Tsuda, Tsukasa Mao, Koumei Shimizu. Implicit Memory and Big Data Change English Learning Methods: What Should Researchers do for DX in Education?. Computer&Education. 2022. 53. 43-51
  • Ikuo SAWAYAMA, Machiko SANNOMIYA, Takafumi TERASAWA. Effect of communication function on learning behavior duration and the individual differences in learning application. 2020. 15. 印刷中
  • 澤山 郁夫, 三宮 真智子, 寺澤 孝文. 学習アプリにおけるコミュニケーション機能による学習行動の継続促進効果およびその個人差(II):追試報告. 兵庫教育大学研究紀要. 2020. 57. 187-193
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MISC (82):
  • 江口瞳, 片山はるみ, 寺澤孝文. 看護学生の実習におけるヒヤリ・ハットの実態と教育実践課題. 山陽論叢. 2009. 16. 123-131
  • The relationship between the students' sense of self-efficacy in practicing nursing and their self-image as a nurse. Journal of district environment/health/welfare research. 2009. 12. 1. 15-25
  • 寺澤 孝文. マイクロステップ計測技術による客観的で連続した個別到達度評価の実現(指導に生かせるテストと評価を目指して,準備委員会企画シンポジウム,日本教育心理学会第48回総会概要). 教育心理学年報. 2007. 46. 20-20
  • 上田 紋佳, 寺澤 孝文. メロディの偶発学習が2ヵ月後の再認判断に与える影響. 日本認知科学会大会発表論文集 = Annual meeting of the Japanese Cognitive Science Society. 2006. 23. 104-105
  • 江口 瞳, 寺澤 孝文. 一般性自己効力感と看護実践に対する自己効力感の学年変化にみられる相違. 日本看護学教育学会誌. 2005. 15. 73-73
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Patents (6):
  • 入力情報の分析方法及び入力情報の分析装置
  • スケジュールデータ配信評価方法(韓国)
  • スケジュールデータ配信評価方法(シンガポール)
  • Method and apparatus for analyzing input information and method of creating pattern for input information
  • スケジュールの作成方法及びそのプログラム並びにスケジュールの作成方法のプログラムを記憶した記憶媒体
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Books (25):
  • 外国語学習での暗示的・明示的知識の役割とは何か
    大修館書店 2021
  • 高精度教育ビッグデータで変わる記憶と教育の常識-マイクロステップ・スケジューリングによる知識習得の効率化-
    風間書房 2021
  • 英語教育学と認知心理学のクロスポイント -小学校から大学までの英語学習を考える-
    北大路書房 2016
  • 記憶の心理学
    放送大学教育振興会 2008
  • マイクロステップ計測法による英単語学習の個人差の測定
    風間書房 2007
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Lectures and oral presentations  (90):
  • 知識習得に人の関与は必須でなくなる-膨大な知識の形成的評価の完全自動化の実現-
    (オンラインラーニングフォーラム2023 2023)
  • 呈示回数とインターバルが視覚的長期記憶に及ぼす影響-階層線形モデルを用いたメタ分析による検討-
    (日本心理学会第86回大会 2023)
  • 教育心理学におけるビッグデータ活用の実践と課題
    (日本教育心理学会第64回総会 2023)
  • 縦断データによる研究の現在とこれから-教育心理学研究における企業や自治体等との連携の必要性と課題-
    (日本教育心理学会第65回総会 2023)
  • 潜在記憶を基盤とするe-learningと高校生の英語力との関連-マルチレベルモデルによる縦断的検討
    (日本心理学会第87回大会 2023)
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Professional career (1):
  • 博士(心理学) (筑波大学)
Work history (2):
  • 2020/04 - 現在 Okayama University
  • 2008/04 - 2020/03 Okayama University Professor
Committee career (2):
  • 2020/01 - 2021/12 日本教育心理学会 機関誌編集委員
  • 2004 - 2006 日本教育心理学会 機関誌編集委員
Awards (4):
  • 2019/11 - e-Learning Awards 2019フォーラム実行委員会、日本工業新聞社 第16回日本e-Learning大賞「文部科学大臣賞」 高精度教育ビッグデータによる学力測定精度の飛躍的向上
  • 2015/11 - e-Learning Awards 2015フォーラム実行委員会、日本工業新聞社 第12回日本e-Learning大賞「ニューメソッド部門賞」
  • 1994 - 平成5年度データベース論文及びデータベースシステム システム部の佳作
  • 1990 - 第6回ソフトウェアコンファレンス優秀賞
Association Membership(s) (11):
日本テスト学会 ,  Information and Communication Engineers ,  電子情報通信学会The Institute of Electronics ,  Cognitive Science Society ,  日本教育工学会 ,  日本教材学会 ,  The Psychonomic Society ,  日本認知科学会 ,  日本心理学会 ,  情報処理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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