Rchr
J-GLOBAL ID:200901019919512092   Update date: Mar. 01, 2024

Shoji Ichiko

シヨウジ イチコ | Shoji Ichiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (6): educational psychology ,  school psychology ,  Developmental Clinical Psychology ,  Counseling ,  School Counseling ,  Guidance
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2019 - 2023 Construction of school-based prevention and sustainable care system to develop students' social bond and sense of security
  • 2015 - 2019 A Study of Positive Action and Women's Participation in All Aspects of Nepali Society
  • 2014 - 2017 An Empirical Study of Education for 'Living Together':Focusing on Reconsideration of Social Categories
  • 2013 - 2017 Effects of Social bond and it's resolving for high school students in their school life
  • 2012 - 2017 Theoretical and practical research on "continuity" of basic curriculum by the comparative study in Asia
Show all
Papers (185):
  • Matsunaga Megumi, Syoji Ichiko. The Difficulties Faced by Yogo Teachers in Dealing with Children's Unidentified Complaints. Japanese Journal of School Health. 2022. 64. 3. 226-234
  • Yoshinori KATO, Ichiko SHOJI. Teachable moment process in ”life and death education”: An exploratory study of students' recognition of life and their teachers' responses. The Japanese journal of educational psychology. 2022. 70. 2. 131-145
  • KISHI, Hikari, ショウジ, イチコ. Trends and Prospects of Research on Self-Compassion. Journal of Educational Research for Human Coexistence. 2022. 9. 115-126
  • FUJIHARA, Yutaka, ショウジ, イチコ. A Hypothetical Model of the Influence of Effective Apology on Students’ School Adjustment: Focusing on Desirable Interpersonal Relationships. Journal of Educational Research for Human Coexistence. 2022. 9. 127-139
  • IKEDA, Izumi, ショウジ, イチコ. How “Yogo” Teachers Sense Children's Mental Health and Related Problems: Their Roles and Expertise in Comparison with Other Teachers. Journal of Educational Research for Human Coexistence. 2022. 9. 25-38
more...
MISC (77):
  • 高橋智子, 庄司一子, 中田匡紀. 安心を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(II)-ピアサポート実践を通した教師の認知と行動の変容に着目して-. 日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM). 2021. 32nd
  • 庄司一子, 高橋智子, 中田匡紀, 庄司正実. 「安心」を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(I)-ピアサポート活動を通した生徒の変容-. 日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM). 2021. 32nd
  • Megumi MATSUNAGA, ichiko SHOJI. Studies of Supports of School Nurses for Children Who Reveal Unidentified Complaints: Examine the Sense of Adjusting Children’s Moods through Scale Creation. 2021. 18. 1. 42-50
  • 高橋智子, 庄司一子. 小学生における共感性とサポート授受との関連. 日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM). 2020. 31st
  • 折笠国康, 庄司一子. 中学生の学校ストレスが学校忌避的感情と関係性攻撃に与える影響,及び,本来感によるストレス低減効果. 学級経営心理学研究(Web). 2019. 8
more...
Books (17):
  • 令和元年度 キャンパスエイド活動報告書
    筑波大学大学院修士課程教育研究科 2020
  • 「月刊高校教育」
    学事出版 2019
  • 教育キーワード 155のキーワードで押さえる教育
    時事通信社 2019
  • 生徒指導とカウンセリング
    協同出版 2014
  • 社会性発達支援のユニバーサルデザイン
    金子書房 2013
more...
Lectures and oral presentations  (51):
  • 「安心」を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(II)ーピアサポート実践を通した教師の認知と行動の変容に着目してー
    (日本発達心理学会第32回大会 2021)
  • 「安心」を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(I)ーピアサポート活動を通した生徒の変容ー
    (日本発達心理学会第32回大会 2021)
  • 小学生における共感性とサポート授受との関連
    (日本発達心理学会第31回大会 2020)
  • 子どもの喪失体験に伴う悲嘆と教師から受けた対応の研究:-大学1年生の振り返りと小・中学校教師の対応の調査を通して-
    (日本教育心理学会第61回総会 2019)
  • 中学校間によるピア・サポート実践の検討ー研修の雰囲気と生徒の感情に着目してー
    (日本教育心理学会第61回総会 2019)
more...
Education (2):
  • - 1984 University of Tsukuba Graduate School, Division of Psychology College of Human Sciences
  • 1975 - 1979 University of Tsukuba Second Cluster of Colleges College of Human Sciences
Professional career (2):
  • 教育学修士 (筑波大学)
  • 博士(心理学) (筑波大学)
Committee career (4):
  • 1979/07 - 現在 The Japanese Psychological Association member of the delegation
  • 2019/11 - 2027/10 茨城県 茨城県教育委員会 教育委員
  • 2018/04 - 2022/03 茨城県公認心理師協会 役員
  • 日本発達心理学会 拡大編集委員(2005-2006)
Association Membership(s) (6):
International School Psychology Association ,  JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page