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J-GLOBAL ID:200901022853226680
Update date: Jul. 13, 2024
Okamoto Yasuhiko
Okamoto Yasuhiko
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Solid earth science
, Primary/secondary education and curricula
, Science education
Research keywords (8):
鉱物学
, ESD
, 環境教育
, 理科教育
, 地学教育
, 地学
, Environmental Education
, Education of Earth Science
Research theme for competitive and other funds (12):
- 2019 - 2022 Design and operation study of a lesson study portal site for developing lesson study
- 2017 - 2020 Practical Research for the students' conceptualization of "Earth" as scientific concept with views of earth systems education and education for sustainable development (ESD).
- 2014 - 2017 Making of the teacher training programs to improve environmental literacy by using Acquiring Patterns in Nature.
- 2012 - 2015 On study about "Earth"as a fundamental Concept and Development of Teaching Materials for Understanding souch Concept.
- 2011 - 2015 Positive Research on Development of Educational System for Children's Studying Independently and Liking Science
- 2010 - 2011 Development of innovative teaching materials and teacher training programs for creating a sustainable society
- 2008 - 2011 学校教育におけるESDの推進に関する研究
- 2007 - 2009 子どもの科学的表現を高める環境学習プログラムの作成
- 2005 - 2008 Positive Research on Development of Educational System for Children's Studying Independently and Liking Science
- 2003 - 2007 地学事象に対する児童生徒の関心についての実践的研究
- アースシステム教育を取り入れた教員研修プログラムの開発
- Practical Research on Raising Student's Awareness of Natural Phenomena form the Perspective of Earth Science
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Papers (16):
-
Yasuhiko OKAMOTO. Learning the Content of "the Earth" from the viewpoint of "Connection". JSSE Research Report. 2022. Vol.36. No.7. 49-52
-
岡本弥彦,佐藤真久. 英国エコ・スクールの展開と日本の学校教育におけるESDの実施・展開への示唆. 共生科学. 2012. 3. 43-56
-
佐藤真久,岡本弥彦,五島政一. 英国のサステイナブル・スクールの展開と日本における教育実践への示唆-サスティナブル・スクール実践校における学力追跡調査と政策研究に基づいて-. 環境教育. 2010. 20. 1. 48-57
-
岡本弥彦. 地域人材を活用した環境学習のあり方. 子どもの科学的表現を高める環境学習プログラムの作成-自然のパターン把握を通して-報告書(第2集). 2010. 49-54
-
岡本弥彦. 学校におけるESD推進のための研究(視点整理型アプローチ). 学校における持続可能な発展のための教育(ESD)に関する研究〔中間報告書〕. 2010. 9-16
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MISC (17):
Books (6):
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持続可能な社会と地理教育実践
古今書院 2011
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清流保全副読本「守り育てよう!わたしたちの川
岡山県生活環境部環境管理課 2006
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おかやま環境学習プログラム集
岡山県生活環境部環境政策課 2001
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誰にでもできる環境調査マニュアル
東京書籍 1999
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市民参加型大気生活環境調査手法集
(財)日本環境協会 1998
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Lectures and oral presentations (27):
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大学と社会教育施設との連携による環境学習プログラムの実施
(日本環境教育学会第20回大会(東京) 2009)
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ESDの観点を取り入れた高等学校理科の授業実践
(日本理科教育学会第59回全国大会(宮城) 2009)
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自然についての多面的な見方や考え方を養う理科授業の試み
(日本地学教育学会第63回全国大会(三重) 2009)
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科学好きな子どもを育成する能力を高める教師教育プログラムの体系化
(日本科学教育学会第33回年会(京都) 2009)
-
ウミユリ化石の教材化-現世の棘皮動物との比較を通して-
(平成20年度全国地学教育研究大会日本地学教育学会第62回全国大会(東京) 2008)
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Education (4):
- - 1983 Okayama University
- - 1983 Okayama University Graduate School, Division of Natural Science Earth Sciece
- - 1981 Okayama University Faculty of Science
- - 1981 Okayama University Faculty of Science Earth Science
Professional career (1):
- Doctor(Science) (Hiroshima University)
Committee career (2):
- 2009 - 日本共生科学会 理事
- 2003 - 日本地学教育学会 評議員
Association Membership(s) (6):
日本共生科学会
, 日本理科教育学会
, 日本環境教育学会
, 日本科学教育学会
, 日本鉱物科学会
, 日本地学教育学会
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