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J-GLOBAL ID:200901022907486798   Update date: Oct. 24, 2024

JUN SHOZAWA

ショザワ ジュン | JUN SHOZAWA
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (7): History - General ,  History - Asia/Africa ,  Sociology of education ,  Sociology of education ,  Primary/secondary education and curricula ,  Education - general ,  Education - general
Research keywords  (26): 学校史料 ,  アーカイブズ ,  植民地 ,  第2言語教育 ,  日本語教育 ,  物理教育 ,  授業研究 ,  外国籍児童 ,  Newspaper in Education ,  理科教育史 ,  外国人児童生徒 ,  多文化共生 ,  学校文書 ,  台湾教育 ,  オーラルヒストリー ,  記録資料 ,  台湾教育史 ,  日本教育史 ,  学校史 ,  教育方法 ,  archives ,  Taiwan ,  histor of science education ,  history of education ,  education ,  pedagogy
Research theme for competitive and other funds  (29):
  • 2023 - 2028 台湾の民主化が生み出す文化的再編成-台湾性・日本性・中国性をめぐる競合と共生
  • 2021 - 2026 異言語環境下の子供達にどう学ばせるか:教科学習言語の「学びのデザイン」の国際比較
  • 2018 - 2022 Japan as a Cultural Apparatus:Study on the Social Component of the Collective Memory in Post-war Taiwan
  • 2017 - 2020 A Prospective Study of the Education for the Foreign Students -an Analysis of the New Southbound Policy in Taiwan-
  • 2016 - 2020 Education for Cross-Cultural Literacy and Promotion of Enrollment for Children with Foreign Nationality: Observing Multicultural Classrooms Inside and Outside Japan
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Papers (80):
  • Shuichi kambe, Hisae Sato, Jun Shozawa. NIE in the Japanese Language Classroom: The 2016 Record of the Experimental Lessons at Isesaki Municipal Hirose Elementary School in Gunma Prefecture. 2023. 4. 33-53
  • University Remote Lessons through ICT during Covid-19 Situation: Experience of Part-time Lecturers of Teacher Training Courses Working in Six Private Universities in Tokyo. 2022. 3. 19-38
  • 『理化小試』原著者LeRoy C. Cooleyの研究業績・科学観・教育観. 科学史研究. 2020. 58. 386-387
  • SYMPOSIUM : Researches for Historical Truth of Science, "Rika" and "Jitsugyo" Educations in 150 Years : New Aspects on before and after the Birth of "Rika" and the Modern Reconstructions of Those. Journal of history of science, Japan. 2020. 58. 292. 383-392
  • Toyomi Tamaki, Jun Shozawa, Hiroshi Takahashi, Akira Akabane. Seeking Originality: An Analysis of Physics Elementary School Textbook Shōugakō Seitoyo Butsurisho by Makita Gotō et al. The Journal of Childcare and Education. 2019. 6. 83-88
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MISC (135):
  • 700人以上でも児童の顔と名前を覚える!!-師範学校から今に伝わる教師の秘技-. 逆転 -社会科勉強会会報. 2023. 64. 4. 1-1
  • The Formation of Students' Hypothesis for Experiments of Elementary Physics and Chemistry in the Era of Taisho Progressive Education Movement: The Impact of Ministry of Education Inspector Tsunezo Morioka and Eiji Makiyama's Information of Western Educational Thoughts. 2021
  • 今年度はICTの限界を見極める年. 逆転(社会科勉強会会報). 2021. 62. 4. 1-1
  • The Experiential Accumulation of Student’s Physics Experiment at Elementary Schools in Gunma Prefecture and Its Development in the New Education during Taisho Era. 2021. 28-28
  • 所澤 潤. 未知に挑む教育を-コロナ禍で呼び起こされた明治以来の教育の課題-. 逆転. 2021. 61. 9. 1-1
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Books (49):
  • 林初梅監訳・林初梅・所澤潤・石井清輝編著『日本時代的残光餘影-走過両個時代的台湾』(台北市・允晨)(2023年4月)
    允晨 2023
  • 二つの時代を生きた台湾-言語・文化の相克と日本の残照
    三元社 2021 ISBN:9784883035410
  • 民主化に挑んだ台湾:台湾性・日本性・中国性の競合と共生
    風媒社 2021 ISBN:9784833105897
  • 子ども学への招待:子どもをめぐる22のキーワード
    ミネルヴァ書房 2017
  • 戰後台灣的日本記憶
    允晨文化実業 2017
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Lectures and oral presentations  (144):
  • Isaburo Kambe's View of Science Education: Developed from Those of Tsunezo Morioka and Eiji Makiyama, Inspectors of the Ministry of Education
    (2023)
  • Progress of the School Girls' Science Curiosity on the Hometown Study in Gunma Girls Normal School
    (2023)
  • 台北高等学校文化 ー蛮カラと寮歌ー
    (国立台湾師範大学のプロジェクト 2023)
  • Isaburo Kambe's Contribution to the Japanese Primary Science Education During theTaisho Era Progressive Education Movement through the Lens of Discovery Logic: From Inductive Thinking to Internal Learning Processes
    (2023)
  • 所澤潤「湾生とは」
    (TOKAS Project Vol. 5 「ひもとく」 2022)
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Education (2):
  • 1979 - 1986 The University of Tokyo
  • 1974 - 1979 The University of Tokyo College of Arts and Sciences Department of Basic Science
Professional career (1):
  • Master of Education (The University of Tokyo)
Work history (9):
  • 2021/04 - 現在 Rissho University Faculty of Psychology Department of Clinical Psychology Professor
  • 2020/04 - 2021/03 Keio University Grduate School of Human Relations Visiting Professor
  • 2013/04 - 2020/03 Tokyo Future University
  • 2008/04 - 2013/03 Gunma University Graduate School of Education Teacher Education course
  • 2002/11 - 2008/03 Gunma University Faculty of Education
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Committee career (22):
  • 2017/04 - 現在 日本物理学会 物理学史資料委員会 委員
  • 2014/04 - 現在 東京都北区立滝野川小学校 学校評議員
  • 2022/04 - 2024/03 日本物理学会 新著紹介小委員会
  • 2017/04 - 2019/03 日本台湾学会 理事
  • 2016/07 - 2017/03 一般社団法人全国私立大学教職課程協会 理事
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Association Membership(s) (19):
Japan Oral History Association ,  アジア教育学会 ,  日本アーカイブズ学会 ,  日本高等教育学会 ,  日本台湾学会 ,  日本比較教育学会 ,  東アジア近代史学会 ,  史学会 ,  全国歴史資料保存利用機関連絡協議会 ,  日本国際教育学会 ,  記録管理学会 ,  日本科学史学会 ,  教育史学会 ,  日本教育学会 ,  日本義務教育学会 ,  THE PHYSICAL SOCIETY OF JAPAN ,  JAPAN SOCIETY FOR STUDIES IN ”NEWSPAPER IN EDUCATION” ,  日本歴史学会 ,  関東教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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