Rchr
J-GLOBAL ID:200901023785334548   Update date: Mar. 22, 2024

Chiharu Uchida

ウチダ チハル | Chiharu Uchida
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (4): Special needs education ,  Education - general ,  Early childhood education and childcare ,  Educational psychology
Research keywords  (13): Linguistic Development ,  Children with Cultural and Linguistic Diversity ,  Family Support ,  Early Childhood Educaiton and Care ,  Multicultural Educaiton ,  Immigrant Children ,  Interpersonal Recognition ,  Teacher Education ,  Inclusion ,  Child Develoopment ,  多文化共生 ,  Comparative Education ,  Early Childhood Education and Care
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2023 - 2027 パリ在住邦人家庭の発達障害児支援システム構築に向けた子育て支援課題に関する研究
  • 2023 - 2026 Early childhood education and community network to empower children and their families with linguistically and culturally diverse backgrounds
  • 2021 - 2026 Creating the concept of "Early Childhood Education and Care as the cultural practices" based on the educators' multi-vocal in Japan,US, and China
  • 2020 - 2024 Support for students who need developmental and social considerations based on educational measurement data
  • 2020 - 2023 幼稚園における外国人幼児等の受入れに関する研修プログラムの開発 及び研修資料の作成
Show all
Papers (30):
  • MIna KAWAI, Chiharu UCHIDA. How Childcare Teachers at a Residential Medical Facility for Severly Retaded Children Perceive their Jobs and Have Job-related Feelings: Focusing on Enjoyment, Satisfaction, and Difficulty. 2023. 61. 2. 55-66
  • 内田千春. 「幼稚園における外国人幼児等の受け入れに関する研修プログラムの開発及び研修ガイドの作成」の成果を活用する上で. 公益社団法人全国幼児教育研究協会 研究紀要. 2023. 72. 57-63
  • UCHIDA, CHiharu, SAITO, Masahiro. Using Self-Study to Explore the Emotional Conflicts of a Teacher Educator Teaching Multicultural Early Childhood Education and Care. 2023. 5. 5-13
  • Chiharu UCHIDA. Changes and Challenges for Japanese Early Childhood Teacher Education in the Early 21st Century: The Effects of Globalization and Renewed Responsibilities for Early Childhood Teacher Educators. The 31st Annual Bulletin of the Japanese Society for the Study on Teacher Eudcation (JSSTE). 2022. 31. 54-62
  • KOGA, Matsuka, MATUSI, Mana, SAKUMA, Michiko, ITO, Rie, FUKATSU, Sayoko, MATSUBARA, Miki, UCHIDA, Chiharu. A research review regarding specialized matters in the area “human relationships. Journal on Early Childhood Education and Care and Teacher Education. 2022. 2. 3-24
more...
MISC (33):
  • 内田千春. ことばを中心に外国にルーツのある子どもの保育を考え、保育の質を高める. 保育の友. 2024. 72. 3. 13-16
  • 内田千春. 外国籍の子どもへの接し方Q&A. エデュカーレ. 2023. 116. 51-58
  • 齋藤眞宏, 内田千春. 教育の学習化に向かい合う-セルフスタディを通じた考察. 異文化間教育学会第44回発表抄録集. 2023. 138-139
  • 一般社団法人, 保育教諭養成課程研究大会. 特別な配慮を 必要とする幼児への 指導の充実 ワークを中心にして学び合い・深め合う園内研修教材. 令和4年度文部科学省委託研 究 「幼児教育施設の機能 を 生 か し た 幼 児 の 学 び 強 化 事 業」 特別な配慮を必要とする幼児への指導の充実に関する調査研究. 2023
  • 内田千春. 外国人保護者から見た保育や子育て支援へのアクセスのしやすさに関する研究 -東海地方の外国につながる保護者48人のインタビュー調査から-. 日本乳幼児教育・保育者養成学会 第3回研究大会 研究発表. 2022
more...
Books (19):
  • セルフスタディを実践するー教師教育者による研究と専門性開発のために
    学文社 2024 ISBN:9784762032905
  • 地域で取り組む 外国人の子育て支援 ~自治体・関係機関連携の課題と実践~
    ぎょうせい 2022 ISBN:9784324111574
  • 外国人の子どもへの学習支援
    金子書房 2022 ISBN:9784760895595
  • The encyclopedia of intercultural education
    2022 ISBN:9784750353999
  • International Perspectives on Early Childhood Teacher Education in the 21st Century
    Springer 2021
more...
Lectures and oral presentations  (49):
  • 外国につながる子どもたちの発達支援の現場から 乳幼児期から青年期までの発達を見通して考える
    (日本発達心理学会大会第35回 ラウンドテーブル 2024)
  • DAP’s place in teacher education: A diversity of perspectives, challenges and possibilities
    (29th Annual Reconceptualiizng Early Childhood Educaton Conference 2023)
  • 日米の保育者は「背中の保育」をどうとらえるのか?ー乳児に対して保育士が背中を用いるアプローチをめぐる語りからー
    (日本教育学会第82回大会 2023)
  • 日本および諸外国における外国籍幼児の保護者支援
    (日本保育学会第76回大会 実行委員会企画シンポジウムC 保育の多様性をめぐって ー園における外国籍幼児の保護者支援の在り方- 2023)
  • 外国につながる乳幼児期の子どもの保護者への支援 愛知・岐阜・三重の14地域での行政・支援者・保護者調査報告を基に考える
    (日本発達心理学会大会第34回 ラウンドテーブル 2023)
more...
Education (3):
  • 2001 - 2005 The Ohio State University, Graduate School College of Education School of Teaching & Learning
  • 1999 - 2001 The Ohio State University, Graduate School College of Human Ecology Department of Human Development and Familiy Sciences
  • 1983 - 1987 Nagoya University College of Education Department of Educational Psychology
Professional career (2):
  • Ph.D. (The Ohio State Uvniersity)
  • Master of Science (Human Development) (The Ohio State University)
Work history (10):
  • 2023/04 - 現在 Toyo University Department of Child Studies, Faculty of Design for Welfare Society
  • 2018/04 - 現在 Toyo University Graduate School of Human Life Design Master Course of Human Care and Support, Ph.D. Course of Human Life Studies Professor
  • 2017/04 - 2023/03 Kyoei University Faculty of Education
  • 2017/04 - 2023/03 Toyo University Faculty of Human Life Design Professor
  • 2016/04 - 2017/03 Kyoei University Faculty of Education Professor
Show all
Committee career (14):
  • 2021/12 - 現在 the Pacific Early Childhood Education Research Association (PECERA) Supporting Research Committee
  • 2017/04 - 現在 子どもの日本語教育研究会 研究企画委員会 委員
  • 2017/01 - 現在 National institute for Educational Policy Research, Early Childhood Education Research Center Fellow
  • 2023/10 - 2025/09 International Association of Early Chlidhood Education director
  • 2023/06 - 2025/06 異文化間教育学会 研究委員会 副委員長
Show all
Association Membership(s) (13):
International Association of Early Childhood Education ,  National Association of Early Childhood Teacher Education ,  (社)保育教諭養成課程研究会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  American Educatiional Research Association ,  National Association of Education for Young Children ,  Japan Society of Developmental Psychology ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN ,  INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  Pacific Early Childhood Education Research Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page