Rchr
J-GLOBAL ID:200901025494393841
Update date: Feb. 01, 2024
Tominaga Atsuko
トミナガ アツコ | Tominaga Atsuko
Affiliation and department:
Job title:
Assistant Professor
Homepage URL (1):
http://tomi0730.com
Research field (1):
Educational technology
Research keywords (8):
インストラクショナルデザイン
, ピア・チュータリング
, 学習支援センター
, テクニカル・ライティング
, ブレンド型授業
, ピア・レスポンス
, eラーニング
, 文章表現指導
Research theme for competitive and other funds (14):
- 2020 - 2024 学習階層分析によるライティングチュートリアルプログラムの開発
- 2017 - 2023 学習支援センターにおける重点スキルの実証と研修教材の開発
- 2020 - 2023 Construction and Actual Usage of Support Environment for Programming Practice with Big Data in Education
- 2020 - 2023 Development and Validation of Training Programs for Social and Emotional Skills
- 2018 - 2020 Effects of peer tutor training on tutoring strategies
- 2017 - 2020 テクニカルコミュニケーションからみたライティング力評価ルーブリックの開発
- 2017 - 2019 The ecological approach to the integrated instructional model
- 2014 - 2018 Development of a mentor training program that reflects the needs of e-learners
- 2012 - 2016 Development of postgraduate tutors' practice and awareness of academic writing tutoring
- 2013 - 2016 Development and Evaluation of Flip Educational Environment for Competence of Rivise Logical Text
- 2011 - 2013 Relationship between Learners' Orientation and Writing Performance in Blended Writing Course
- 2010 - 2012 Assessing the effectiveness of the feedback given to students who took an Academic Writing Course at a University
- -
- -
Show all
Papers (16):
-
Shota HATABU, Atsuko TOMINAGA. Effect of Preparation on e-Learning. 2021. 45. Suppl. 81-84
-
TAKAHASHI Akiko, SUGIURA Mayumi, KAI Akiko, TOMINAGA Atsuko. Research Trends of Instructional Design in Japan (2003-2018). Japan Journal of Educational Technology. 2019. 43. 3. 253-265
-
Atsuko TOMINAGA, Chiharu KOGO. Attributes of Good E-Learning Mentors According to Learners. Universal Journal of Educational Research. 2018. 6. 87. 1777-1783
-
南部美砂子, 大塚裕子, 冨永敦子, 藤野雄一. 大学連携ワークショップにおける境界のデザイン-記録係のリフレクションの分析から-. 質的心理学フォーラム. 2015. 7. 24-35
-
冨永敦子, 向後千春. eラーニングに関する実践的研究の進展と課題. 教育心理学年報. 2014. 53. 156-165
more...
MISC (80):
-
冨永敦子. 大学生を対象とした対話力の関係モデル. 日本教育工学会2023年春季全国大会予稿集. 2022. 447-448
-
島田英昭, 三波千穂美, 高橋慈子, 高橋尚子, 冨永敦子, 森口稔. 日本語ライティングにおける技術要素の分類の基準関連妥当性. 日本教育工学会2022年秋季全国大会. 2022
-
島田英昭, 三波千穂美, 高橋慈子, 高橋尚子, 冨永敦子, 森口稔. 大学授業における日本語ライティングの自己評価項目の運用-テクニカルライティング技術を応用して-. 日本教育心理学会第64回総会. 2022
-
中村美智子, 冨永敦子. 学習支援力を育成するチューター研修の実践例とその成果. 日本教育工学会2022年春季全国大会講演論文集. 2022. 19-20
-
冨永敦子, 中村美智子. 学習支援センターのチューターによるチューター研修. 日本教育工学会2022年春季全国大会講演論文集. 2022. 5-6
more...
Books (17):
-
やってみよう!実証研究入門 : 心理・行動データの収集・分析・レポート作成を楽しもう
ナカニシヤ出版 2022 ISBN:9784779514456
-
ビジネスマンのための新教養 : UXライティング
翔泳社 2020 ISBN:9784798167459
-
未来を創る「プロジェクト学習」のデザイン
公立はこだて未来大学出版会,近代科学社 (発売) 2018 ISBN:9784764955554
-
学習設計マニュアル-「おとな」になるためのインストラクショナルデザイン-
北大路書房 2018 ISBN:4762830135
-
日本語スタイルガイド第3版
テクニカルコミュニケーター協会出版事業部会 2016 ISBN:9784902820102
more...
Lectures and oral presentations (11):
-
UX(ユーザー体験)に合わせた文章表現
(国立国会図書館研修 2022)
-
TA/LA が活躍する学習支援の実践
(早稲田大学ライティング・フォーラム 2021)
-
さまざまな場に通じる UXライティングの考え方
(システム開発文書品質研究会 第25回研究会 2021)
-
他者と協働するための文章の書き方
(グローバル・コンパクト・ネットワーク・ジャパン(GCNJ)社内浸透研究分科会 2020)
-
データを利用した実践的なチュータートレーニングの実施
(大学eラーニング協議会(UeLA)・日本リメディアル教育学会(JADE) 合同フォーラム 2019)
more...
Education (4):
- 2009 - 2012 Waseda University
- 2007 - 2009 Waseda University
- - 2009 Waseda University Graduate School, Division of Human Science
- 1980 - 1984 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (1):
Awards (2):
- 2013 - 日本教育工学会 論文賞
- 2009 - 教育システム情報学会 第34回全国大会 研究奨励賞
Association Membership(s) (3):
日本教育心理学会
, 教育システム情報学会
, 日本教育工学会
Return to Previous Page