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J-GLOBAL ID:200901026091051149   Update date: Feb. 14, 2024

Teshima Masahiro

テシマ マサヒロ | Teshima Masahiro
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
Research field  (2): Sociology of education ,  Education - general
Research keywords  (5): 教師教育 ,  International Understanding Education ,  教育制度学 ,  International Education ,  Comparative Education
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2010 - 2014 Comparative Study on Citizenship Education and Education for ASEANness in ASEAN Countries
  • 2009 - 2010 「言語活動の充実」に関する教員研修カリキュラムの開発・実施を通した研修リテラシーリーダーの育成
  • 2008 - 2010 A Study for Promotion/Obstruction Factors for Leading In-service Teacher Training Workshops of International Education into Teaching Practices
  • 2007 - 2009 Necessity and Possibility of South-South Educational Cooperation-Focused in Indian Ocean Ring-
  • 2006 - 2007 A Curriculum Development of the International Understanding Education Minded in Decade of the Education for Sustainable Development
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Papers (104):
  • Shinichi IKEDA, Masahiro TESHIMA, Kensuke Onishi. A Survey of 'Specialty in Teaching Profession' for Students wishing to become Teachers. 教育研究ジャーナル. 2022. 14. 2. 5-10
  • Masahiro TESHIMA, Koichi IMADA, Taiki MURAYAMA. Examination of the Contents of Study in 'Theory and Method of Bducation Utilizing Information and Communication TechnoIogy' : From Consistency with 'Mathematics, Data Science and AI Education Program'. 教育研究ジャーナル. 2022. 14. 2. 17-22
  • Kensuke Onishi, Masahiro TESHIMA. A Study on the Specialty of `Teaching’Professions: Based on the Relationship between the Specialty of `Teachers’and 'Teaching Professions'. 教育研究ジャーナル. 2022. 14. 2. 27-32
  • Masahiro Teshima, Koichi Imada, Taiki Murayama. Discussion on Learning Content of ‘Theories and Methods of Education Using Information and Communication Technology’: In Terms of Consistency with 'Mathematics, Data Science and AI Education Program (Literacy Level)'. Shonan Journal Vol.13. 2022. 13. 45-61
  • Koichi Imada, Masahiro Teshima. A Study on the Challenges of Inquiry Learning on the Subject of 'Society 5.0 for SDGs': Assuming Practice in 'Mathematical / Data Science / AI Education Program (Literacy)'. Bulletin of Institute of Educational Research. 2021. 30. 21-33
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MISC (3):
  • 手嶋將博. 「共生」意識をもった教員を育てる国際理解教育~「異文化理解教育」と「海外教育研修」~. 『文教大学の授業』No.64. 2018. 64
  • 手嶋將博. 10 マレーシア. 『道徳教育』. 2018. 172-177
  • Masahiro Teshima. The Challenge of the Reform of Entrance Examination of University Associated with the Introduction of the Achievement Tests: Through a Comparison with Scholastic Assesment Test in U.S. Journal of Education Studies. 2015. 7. 2. 29-32
Books (44):
  • 『教職への道-教採対策の基礎・基本-』(2022年度版)
    文教大学キャリア支援課 2022
  • 『教職への道-教採対策の基礎・基本-』(2021年度版)
    文教大学キャリア支援課 2021
  • 『令和3年度 文教大学教員免許更新講習テキスト 必修領域・選択必修領域』
    文教大学越谷校舎 2021
  • 2020
    2020
  • 『教職への道-教採対策の基礎・基本-』(2019年度版)
    文教大学キャリア支援課 2019
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Lectures and oral presentations  (112):
  • 海外教育研修のオンライン化の効果-「アメリカ学校教育研修」の新たな試み-
    (日本国際理解教育学会 第31回大会(金沢学院大学(オンライン併用)/自由研究発表) 2022)
  • Development of cross-curricular learning with awareness of SDGs: Focusing on the relationship with the GIGA school concept
    (令和3年度越谷市「環境教育研修会」(オンライン配信) 2022)
  • メリーランド州・チャールズ郡の教育制度と教育施策の概要
    (第27回「世界の教科書展」 特集・アメリカの教科書 2021)
  • GIGAスクール構想における探究的な学習課題に関する一考察~「 Society5.0 for SDGs 」を手掛かりにして~
    (異文化間教育学会第42 回大会・日本国際理解教育学会第30 回研究大会合同大会(玉川大学・オンライン併用/自由研究発表「ICT教育」分野) 2021)
  • Cross-curricular learning with SDGs in mind: Environmental education as an entrance
    (2021)
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Works (30):
  • マレーシアにおける国際理解教育~教育学部生によるマレーシアの小・中学校における日本文化に関する授業実践(第8回マレーシア研修)(ジョホール・バル等)
    2019 - 2019
  • マレーシアにおける国際理解教育~教育学部生によるマレーシアの小・中学校における日本文化に関する授業実践(第7回マレーシア研修)(ジョホール・バル等)
    2019 - 2019
  • マレーシアにおける国際理解教育~教育学部生によるマレーシアの小・中学校における日本文化に関する授業実践(第7回マレーシア研修)(ジョホール・バル等)
    2019 - 2019
  • マレーシアにおける国際理解教育~教育学部生によるマレーシアの小・中学校における日本文化に関する授業実践(第6回マレーシア研修)(ジョホール・バル等)
    2018 - 2018
  • 日本とマレーシアの特別活動の実態調査
    2017 - 2017
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Education (2):
  • - 2001 University of Tsukuba Graduate School, Division of Education
  • - 1986 Chiba University Faculty of Education Primary Teacher-Training course
Professional career (4):
  • Master(Education) (Chiba University)
  • 修士(教育学) (千葉大学)
  • Master(Education) (University of Tsukuba)
  • 修士(教育学) (筑波大学)
Work history (3):
  • 2013/04/01 - 文教大学教育学部教授
  • 2007/04/01 - 2013/03/31 文教大学教育学部准教授
  • 2003/04/01 - 2007/03/31 文教大学教育学部講師
Committee career (22):
  • 2017/04/01 - 2022/03/31 文教大学越谷キャンパス 越谷教員養成課程運営委員会・教育実習部門委員
  • 2021/04/01 - 文教大学 留学生委員長
  • 2021/04/01 - 文教大学付属教育研究所 所長
  • 2018/04/01 - 2021/03/31 文教大学付属教育研究所 研修部主任
  • 2016/04/01 - 2021/03/31 文教大学 国際交流センター次長
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Association Membership(s) (12):
埼玉県多文化教育研究協議会 ,  開発教育協会 ,  第三世界の教育研究会(途上国研究協議会) ,  関東教育学会 ,  世界比較教育学会 ,  日本国際理解教育学会 ,  筑波大学教育学会 ,  日本教育制度学会 ,  Society of Education ,  CESA ,  日本比較教育学会 ,  日本教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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