Rchr
J-GLOBAL ID:200901026155649078   Update date: Apr. 13, 2024

SATO Hiroyuki

サトウ ヒロユキ | SATO Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2024 - 2028 子どもの科学的な問いの生成と探究方略の実行を支援する理科授業デザイン研究
  • 2023 - 2027 子どものプリコンセプションから始まる学びの最適化を目指した理科授業デザインの研究
  • 2020 - 2023 社会的分散認知の共有や統合を図り科学概念の更新を目指す協働的な理科授業の開発
  • 2016 - 2020 A study on Selection of Information to be Accepted by Children and Examination of its Qualitative Value in Science Learning
  • 2015 - 2019 Development of science class composition support system by visualization of teaching learning process
Show all
Papers (52):
  • Hiroyuki SATO. "integration of Evaluation with Teaching" for Children to Develop their Ability. SCIENCE EDUCATION MONTHLY (Society of Japan Science Teaching). 2022. 71. 3. 9-12
  • Ishikawa Asahi, Sato Hiroyuki, Yamasaki Sou, Takei Nanase. Consideration on science class design to develop ability to utilize information and scientific literacy. Journal of Applied Educational Research. 2022. 27. 407-421
  • Masaaki ISHIKAWA, Rinnya ONOSE, Hiroyuki SATO. A Study on Children’s Naive Conception of Sound and Lesson Design. Journal of Research in Science Education. 2021. 62. 1. 37-48
  • Masaaki ISHIKAWA, Rinnya ONOSE, Hiroyuki SATO. Examination of a Science Learning Assessment Model incorporating Cognitive and Social and Emotional Skills. 2021. 20. 2. 15-27
  • 佐藤寛之, 松尾健一, 小野瀬倫也. 理科学習プロセスシートの活用による子どもの思考の把握:小学校第4学年理科の『水』に関する学習を通して. 理科の教育. 2020. 69. 9. 46-47
more...
MISC (23):
  • 豊田 光乃, 小野瀬 倫也, 佐藤 寛之. A4-2 子どもの電気概念の修正・拡大を促す「合成抵抗」の認識 : 高等学校物理基礎における認識の変容過程から(セッションA4). 日本理科教育学会関東支部大会研究発表要旨集. 2014. 53. 33-33
  • 豊田 光乃, 小野瀬 倫也, 佐藤 寛之. 23D-103 エネルギー概念の習得を促す教授スキームの精緻化 : 高等学校物理基礎におけるICT利活用の導入計画(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 173-173
  • 小野瀬 倫也, 佐藤 寛之, 村澤 千晴. 23D-101 ICTを利活用した自己調整学習実践の為の教授スキーム(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 171-171
  • 佐藤 寛之, 小野瀬 倫也, 廣上 倫介. 23D-105 ICT利活用による情報の共有化と科学概念の保持に関する考察(2)(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 175-175
  • 廣上 倫介, 小野瀬 倫也, 佐藤 寛之. 23D-104 ICT利活用による情報の共有化と科学概念の保持に関する考察(1)(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 174-174
more...
Books (10):
  • Connecting Theory and Practice in Science Education
    2022 ISBN:9784491049359
  • 新訂 平成29年度版学習指導要領対応 小学校教員志望学生のための理科教育入門書
    東洋館出版社 2018 ISBN:9784491034881
  • アクティブに学ぶ子どもを育む理科授業
    学校図書 2017 ISBN:9784762502248
  • 理科授業をデザインする理論とその展開:自律的に学ぶ子どもを育てる
    東洋館出版社 2017 ISBN:9784491033303
  • 小学校教員志望学生のための理科教育入門書
    東洋館出版社 2013 ISBN:9784491029818
more...
Lectures and oral presentations  (136):
  • 実験結果が生じた理由を推論・表現する際の認識傾向と課題:小学校第5学年「流れる水のはたらき」の学習を事例として
    (日本理科教育学会第61回関東支部大会(東京学芸大学) 2022)
  • 理科学習評価モデルを援用した授業デザインの視点:小学校理科第5学年「流れる水のはたらき」の実践を通して
    (日本教科教育学会第48回全国大会 2022)
  • 70周年企画シンポジウムII・70周年記念誌を語る:その発刊の意義(全体会)
    (2022)
  • 理科学習評価モデルを援用した授業デザインの検討:小学校理科第5学年「流れる水のはたらき」の実践を通して
    (日本理科教育学会第72回全国大会 2022)
  • 理科学習評価モデルによる授業デザインの実践的検証:小学校理科第4学年「もののあたたまり方」の実践を通して
    (2021)
more...
Education (1):
  • 2003 - 2006 Tokyo Gakugei University The United Graduate School of Education Doctoral Course of Education Division of Mathematics and Natural Science Education
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (東京学芸大学)
  • 修士(教育学) (横浜国立大学)
Work history (8):
  • 2022/04 - 現在 Waseda University Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences Professor
  • 2020/09 - 2022/03 Waseda University Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences Associate professor
  • 2014/10 - 2020/08 University of Yamanashi Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Education Associate professor
  • 2014/04 - 2014/09 University of Yamanashi Graduate School of Education Associate professor
  • 2009/10 - 2014/03 Saga University Faculty of Culture and Education Associate professor
Show all
Committee career (10):
  • 2021/03 - 現在 日本理科教育学会 「理科の教育」編集委員会 編集委員
  • 2016/04 - 現在 山梨県教育委員会 山梨県立甲府南高等学校SSH運営指導委員会 委員
  • 2019/09 - 2021/08 日本理科教育学会 理事
  • 2016/04 - 2021/08 日本理科教育学会 「理科教育学研究」編集委員会 事務局員
  • 2008/04 - 2021/06 日本理科教育学会 評議員
Show all
Awards (1):
  • 2020/08 - 日本理科教育学会 日本理科教育学会論文賞 「理科学習で子どもが受容すべきと考えた情報とその選択の根拠に関する研究:メタ認知的活動の顕在化と気づきの自覚化を促す理科学習プロセスシートの開発とその活用」
Association Membership(s) (7):
臨床教科教育学会 ,  日本生物教育学会 ,  日本教授学習心理学会 ,  日本物理教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本理科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page