Rchr
J-GLOBAL ID:200901027088790522   Update date: Jul. 15, 2024

Takahashi Hiroyuki

タカハシ ヒロユキ | Takahashi Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title: professor
Research field  (5): Hygiene and public health (non-laboratory) ,  Hygiene and public health (laboratory) ,  Healthcare management, medical sociology ,  Educational psychology ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): Behavioral Science ,  Teacher Training ,  School Health ,  Health Education
Research theme for competitive and other funds  (21):
  • 2019 - 2023 幼児教育におけるソーシャルキャピタルを核とした健康発達資産の醸成に関する研究
  • 2018 - 2021 教員養成分野におけるジェネリック・スキル育成のための教育的介入の検討
  • 2018 - 2020 病気の子供を包摂する学びとケアの共同体づくりのための教員研修プログラムの開発
  • 2013 - 2017 Development of the international certification system for Health Promoting Schools
  • 2014 - 2017 教員養成におけるジェネリック・スキル育成に関する検討
Show all
Papers (33):
  • 松田朋生, 高橋浩之. 小学校における口腔内写真を活用した個別の歯磨き指導効果の検討. 学校保健研究. 2022. 64. 2. 146-154
  • 高橋浩之, 保坂亨, 重栖聡司, 土田雄一, 真田清貴. 教員養成におけるジェネリック・スキルに関する検討ージュネリック・スキルと教員採用試験及び現職教員のやりがいとの関連についてー. 日本教育大学協会研究年報. 2020. 38. 17-28
  • 高橋浩之. 新学習指導要領における保健の改善をどう評価するかー育成すべき保健の思考力・判断力・表現力等を中心とした視点から. 学校保健研究. 2019. 60. 6. 321-325
  • 松田朋美, 高橋浩之. 学校における健康課題解決のための連携モデルの検討-養護教諭を対象とした調査から-. 学校保健研究. 2018. 59. 6. 423-434
  • 北島善夫, 寺井正憲, 森田真吾, 戸田善治, 松尾七重, 辻山洋介, 大嶌竜午, 西垣知佳子, 物井尚子, 高橋浩之, et al. 教科指導におけるインクルーシブ教育-各教科の特徴を生かした指導の具体化-. 千葉大学教育学部研究紀要. 2017. 66. 1. 169-180
more...
MISC (59):
  • 岡田加奈子. 専門力を基盤とした「連携・コーディネート力の向上」を目指す養護教諭研修プログラムとその評価. 千葉大学教育学部研究紀要. 2014. 62. 329-335
  • Evaluation of the Education Program about Health Promoting School for Teachers. 2012. 60. 321-327
  • Spreading Socioeconomic disparity and its influence on Children's Health in Japan. -Now, what is expected of shool health prfessional to adress. Japanese Journal Of School Health. 2010. 52. 5. 372-375
  • 高橋 浩之. 大学生の薬物乱用防止のための啓発資料について. 大学と学生. 2009. 67. 46-49
  • Self-management behavior of children with type 1 diabetes during school life. 2008. 60. 233-243
more...
Books (7):
  • 学校保健ハンドブック
    2014
  • 学校保健の動向 平成24年度版
    2012
  • Stay Clean
    1998
  • ステイ・クリーン(共著)
    ぱすてる書房 1998
  • 健康教育への招待-保健体育教師,養護教諭,学級担任のために-
    大修館書店 1996
more...
Lectures and oral presentations  (2):
  • 認知的スキルと保健学習
    (千葉県高等学校保健体育研究会 2018)
  • 教員養成におけるジェネリック・スキル育成に関する検討-学生の教員採用試験結果や現職教員のやりがジェネリック・スキルとの関連について-いと
    (日本教育大学協会研究集会 2017)
Education (3):
  • 1982 - 1987 東京大学大学院博士課程 体育学・健康教育学 健康教育学
  • 1980 - 1982 東京大学大学院修士課程 体育学・健康教育学 健康教育学
  • 1976 - 1980 東京大学 Graduate School, Division of Education 健康教育学
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (東京学芸大学)
  • Master of Education (The University of Tokyo)
Work history (6):
  • 2024/04 - 現在 The Open University of Japan
  • 2023/04 - 2024/03 The Open University of Japan
  • 2003/04 - 2023/03 Chiba University Faculty of Education
  • 1997/04 - 2003/03 Chiba University Faculty of Education
  • 1990/10 - 1997/03 Yamagata University
Show all
Committee career (17):
  • 2022/04 - 2023/03 学生・就職委員会[学部委員会] 委員
  • 2021/04 - 2023/03 図書紀要委員会[学部委員会] 委員
  • 2021/04 - 2022/03 教務委員会[学部委員会] 委員
  • 2019/04 - 2021/03 情報セキュリティ委員 [学部委員会]
  • 2019/04 - 2021/03 防災対策員 [学部委員会]
Show all
Association Membership(s) (3):
日本保健科教育学会 ,  日本健康教育学会 ,  日本学校保健学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page