Rchr
J-GLOBAL ID:200901027370184651
Update date: Feb. 13, 2024
Minagawa Naohiro
ミナガワ ナオヒロ | Minagawa Naohiro
Affiliation and department:
Job title:
professor
Other affiliations (1):
-
兵庫教育大学
連合学校教育学研究科 学校教育方法連合講座
教授
Homepage URL (1):
http://www.naruto-u.ac.jp/facultystaff/minagawa/
Research field (5):
Educational psychology
, Experimental psychology
, Primary/secondary education and curricula
, Literature - Japanese
, Cognitive sciences
Research keywords (7):
授業研究
, 最近接発達領域
, 俳句
, 協同学習
, 学習者の心理
, アクティブラーニング
, Cognitive Psychology in Education
Research theme for competitive and other funds (7):
- 2022 - 2025 小・中学校における知性と感性を結ぶ俳句教育プログラムの開発と教育効果の検証
- 2008 - collaborative learning that connect intelligence with sensitivity
- 2008 - psychological process of writing and reading in a Haiku
- 2007 - 遍路文化を活かした地域人間力の育成
- 2005 - Emotional Intelligence
- 2001 - a psychological study about educational significance of a Haiku poem.
- 1990 - 1991 言語情報の精緻化に伴う情緒的意味理解の深化と大脳半球機能統合の過程
Show all
Papers (34):
-
福谷泰斗, 皆川直凡. 中学生の社会科学習における動機づけを高める学習方略の検討. 応用教育心理学研究. 2023. 40. 1. 37-50
-
橋本夏代, 皆川直凡. 高校生の学習についての意識調査に基づく国語科授業研究. 鳴門教育大学情報教育ジャーナル. 2023. 20. 7-15
-
皆川直凡, 竹口幸志. 自己調整学習の理論を基盤とした学習者本位の授業の開発と ICT を活用した学習履歴の分析の試み. 鳴門教育大学研究紀要. 2023. 38. 63-75
-
Taito FUKUTANI, Naohiro MINAGAWA. Impact of Retrospective Activities Based on the Theory of Self-Regulated Learning on the Autonomous Motivation of Junior High School Students : Development of a Social Studies Learning Program that Introduces a Portfolio and the Verification of its Educational Effect. The Japanese Journal of Clinical Educational Psychology. 2022. 38. 2. 47-60
-
MINAGAWA Naohiro. Learning from Vygotsky's"Educational psychology lecture"(2): Consideration for Gontemporary Depelopmental Psychological problems of Children. RESEARCH BULLETIN OF NARUTO UNIVERSITY OF EDUCATION. 2021. 36. 133-141
more...
MISC (26):
-
皆川直凡. 学習意欲を高める自己調整学習と協同学習. 徳島教育. 2020. 1194. 6-8
-
皆川直凡. 知性と感性を結ぶ教育ー主体的・対話的で深い学びに向けてー. 徳島教育. 2018. 1183. 6-9
-
Naohiro Minagawa. Developmental feature of the language use in the haiku composed by the children: Shift from a concept of living to a scientific concept. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 198-198
-
皆川 直凡. 教職教育における理論と実践を結ぶ授業の構成・展開とその評価(1) : 「教職実践演習」に向けて. 鳴門教育大学授業実践研究 : 学部の授業改善をめざして. 2015. 14. 3-9
-
MINAGAWA Naohiro, SASAKI Tomomi. The effect of the being deeply impressed with the Aruki-henro experience on a human development : Examined by analyzing scene images and an author's feeling described in 600 haiku poems composed by university students that participated in Aruki-henro. Research bulletin of Naruto University of Education. 2014. 29. 1-14
more...
Books (12):
-
鳴門教育大学教員養成改革の軌跡 : 教員養成の更なる高みを目指して
協同出版 2013 ISBN:9784319002580
-
Contemporary issues of brain, communication and education in psychology : the science of mind
Union Press 2008 ISBN:9784946428388
-
俳句理解の心理学
北大路書房 2005 ISBN:4762824631
-
要説 : 発達・学習・教育臨床の心理学
北大路書房 2000
-
現代心理学シリーズ7・発達心理学
培風館 1999
more...
Lectures and oral presentations (11):
-
俳句と感情
(日本感情心理学会第31回大会 2023)
-
俳句に込められた作者の心情と 「詠み」がもたらす心理的効果 -人間探求派の試みをふまえて-
(日本心理学会第83回大会公募シンポジウム 2019)
-
俳句の創作が作者にもたらす心理的効果-ポジティブ心理学の観点から-
(日本心理学会第82回大会公募シンポジウム 2018)
-
大学生による創作俳句の心理言語学的特徴の分析 -季語と切れの機能を中心として-
(日本心理学会第81回大会 2017)
-
Developmental feature of the language use in the haiku composed by the children: Shift from a concept of living to a scientific concept.
(The 31st International Congress of Psychology 2016)
more...
Education (2):
- 1984 - 1987 Kwansei Gakuin University Graduate School of Humanities Department of Psychology
- 1982 - 1984 Kwansei Gakuin University Graduate School of Humanities
Professional career (1):
- Doctor of Philosophy in Humanities (Kwansei Gakuin University)
Work history (7):
Association Membership(s) (6):
日本読書学会
, 日本認知心理学会
, 計量国語学会
, 日本発達心理学会
, 日本教育心理学会
, 日本心理学会
Return to Previous Page