Rchr
J-GLOBAL ID:200901027404275163   Update date: May. 04, 2024

Inoue Akira

イノウエ アキラ | Inoue Akira
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://www.oit.ac.jp
Research field  (5): Educational technology ,  Information theory ,  Information networks ,  Computer systems ,  Software
Research keywords  (5): 教育工学 ,  デザイン思考 ,  Active Learning ,  情報システム ,  PBL
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2020 - 2023 チェンジメーカー育成のための教育メソッド「ReBaLe」の構築と応用
  • 2019 - 2022 ブロック操作からテキスト形式まで接続可能な国産技術ベースのプログラミング学習環境
  • 2016 - 2016 教育クラウドに関する実証実験
  • 2014 - 2015 協働学習を支援するスマート教育の実証実験
  • 2004 - 2007 Research that Introduces Information Technology in Early Childhood Education by Cooperation of Art and Child's Education Method and Information Technology
Show all
Papers (42):
more...
MISC (11):
  • YOSHIZAWA Kenji, HOSHI Shouta, YOSHIDA Kazumasa, INOUE Akira, KANEDA Shigeo. Proposal of operation analysis method by using TOC and CDM. IPSJ SIG Notes. 2008. 2008. 16. 35-42
  • INOUE Akira, KANEDA Shigeo. A PBL Approach using Real World Application Development between University and Local Government. IPSJ SIG Notes. 2007. 2007. 25. 115-122
  • INOUE Akira. Verification of learning effect in PBL information education. IPSJ SIG Notes. 2007. 2007. 25. 123-130
  • INOUE Akira, OHTAKI Yuichi, TERADA Morimasa, SANO Yoshinori, OKUDA Shinya, SHIRAI Yukiko, MURANISHI Ai, TAKEUCHI Kazuhiro, NAKAMURA Yoshiaki, NAGAI Tomoko, et al. Web-GIS System for Initial Stage of Disaster. IPSJ SIG Notes. 2006. 2006. 27. 123-128
  • INOUE Akira, YOSHIMURA Kosuke, NAGAI Tomoko, ISHIDA Tatsuro, SANO Yoshinori, NAGASAWA Chizuko, KOBAYASHI Satoshi, KANEDA Shigeo. A one stop service of Event Information-Event Information System using NewsML-. IPSJ SIG Notes. 2005. 2005. 25. 95-102
more...
Patents (5):
  • 学習者の情意面を考慮した電子教育システム並びに教育用コンテンツ配信方法及びプログラム
  • オンラインコミュニケーションシステム及びオンラインコミュニケーション方法
  • イベント情報表示システム、イベント情報表示方法、及び、イベント情報表示プログラム
  • 文書作成校閲システム
  • 自然言語表現生成方法
Books (2):
  • KUKINDSガイドブック2003年度版(共著)
    学術図書出版社(単行本) 2003
  • Oracle&Java データベース構築技法
    CQ出版社オープンデザイン(単行本) 1999
Lectures and oral presentations  (58):
  • チェンジメーカー育成のための教育手法「ReBaLe(レバレ)」の提案と実践
    (第10回 実践的IT教育シンポジウム rePiT2024 2024)
  • ChatGPTを搭載したアバターを用いた英会話システムの評価
    (教育システム情報学会2023年度第5回研究会 2024)
  • メタバース・VRで変わる次世代型学習環境 ~リアルな学びを高める仮想空間の活用~
    (大学・高校実践セミナー 2023)
  • ReBaLeにおける発想支援システムの評価
    (日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
  • 対面とメタバースでのグループワークについての研究
    (第48回教育システム情報学会全国大会 2023)
more...
Works (3):
  • 京都府イベント情報流通に関する調査研究
    2004 -
  • ブログのフリーペーパー適応性に関する調査研究
    2004 -
  • XMLによるイベント情報入出力システムの開発
    1999 - 2000
Education (4):
  • 2008 - Doshisha University Graduate School of Policy and Management
  • 2000 - 2002 Doshisha University Graduate School of Policy and Management
  • 1998 - 2000 Doshisha University Graduate School of Policy and Management
  • 1988 - 1992 Osaka Institute of Technology Faculty of Engineering
Professional career (2):
  • Master(Policy anad Management) (Doshisha University)
  • 博士(政策科学) (同志社大学)
Work history (9):
  • 2017/04 - 現在 Osaka Institute of Technology
  • 2010/04 - 2017/03 Konan University Hirao School of Management
  • 2009/04 - 2010/03 甲南大学マネジメント創造学部 准教授
  • 2007 - 2008/03 Konan University Education and Research Center for Information Science
  • 2004 - 2006 Konan University Education and Research Center for Information Science
Show all
Committee career (15):
  • 2022/07 - 現在 学校法人常翔学園 評議員
  • 2021/04 - 現在 大阪工業大学ロボティクス&デザイン工学部 学部長
  • 2020/04 - 現在 UNIVERSAL ROBOTICS CHALLENGE 実行委員
  • 2012/04 - 現在 私立大学キャンパスシステム研究会 幹事
  • 2022/01 - 2022/02 大阪市北区 画像データ収集用Webサイト及びストレージ構築等業務委託にかかる公募型企画提案プロポーザル選定委員
Show all
Awards (4):
  • 2019/03 - 情報処理学会 情報システム教育コンテスト(ISECON2018)最優秀賞
  • 2008 - 情報処理学会 情報システム教育コンテスト(ISECON2008) 先進教育賞
  • 2007 - 情報処理学会 第68回全国大会 優秀賞受賞
  • 2000 - (財)電気通信普及財団第15回テレコム社会科学学生賞
Association Membership(s) (4):
The Japan Society for Socio-Information Studies ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  教育システム情報学会 ,  情報処理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page