Rchr
J-GLOBAL ID:200901029447141945   Update date: Sep. 18, 2024

Saeki Akihiko

サエキ アキヒコ | Saeki Akihiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Science education
Research keywords  (3): 数学的モデリング ,  教師教育 ,  数学教育学
Research theme for competitive and other funds  (23):
  • 2023 - 2027 数学科と理科を総合する教材開発と授業実践を重視する教師教育の実証的研究
  • 2021 - 2025 Development of a framework for teaching data modelling in mathematics education and its demonstration in schools and teacher education
  • 2021 - 2024 An empirical study of teacher education to re-materialize arithmetic and mathematics textbook tasks into STEM tasks
  • 2019 - 2023 校種を超えた数学科と理科を総合する教材開発と教師教育の実証的研究
  • 2017 - 2022 An Empirical Study on Leader Developmental Teacher Education Integrating Theory and Practice in Mathematical Modelling
Show all
Papers (44):
  • Takashi Kawakami, Akihiko Saeki. Extending Data-Driven Modelling from School Mathematics to School STEM Education. The Contribution of Mathematics to School STEM Education. 2024. 221-239
  • Akihiko Saeki, Kosuke Yata, Masafumi Kaneko, Takashi Kawakami. Advancement of In-Service Teacher’s Pedagogical Content Knowledge When Teaching Mathematical Modelling: Through the Interpretation and Design of Modelling Lessons. Researching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times, Springer. 2024. 353-364
  • Takashi Kawakami, Akihiko Saeki. Roles of Mathematical and Statistical Models in Data-Driven Modelling: A Prescriptive Modelling Perspective. Researching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times, Springer. 2024. Part F2944. 595-605
  • Akihiko Saeki, Masafumi Kaneko, Takashi Kawakami, Toshikazu Ikeda. In-Service Teachers’ Transformation of a Mathematised Task into Modelling Tasks. Advancing and Consolidating Mathematical Modelling: Research from ICME-14, Springer. 2023. 241-257
  • 矢田 耕資, 金児 正史, 佐伯 昭彦. 数学的活動における数学化及び活用・意味づけの資質・能力を育成する授業の一方策 : 教科書の問題を作り替える活動を通して. 鳴門教育大学授業実践研究 : 授業改善をめざして = Naruto University of Education forum for classroom research. 2022. 21. 79-87
more...
MISC (50):
  • 池田敏和, 佐伯昭彦, 西村圭一. 数学的モデリングと他分野の教育研究の連携とその推進に向けて - 第21回数学的モデリング・応用の指導に関する国際会議を通して -. 日本数学教育学会誌. 2024. 78. 4. 25-36
  • OKASAKO Takuya, SAEKI Akihiko. A Case Study of Project-Based Learning to Promote change of Students' Attitudes Toward Mathematics Learning: The Book “Fermat’s Last Theorem” as a subject matter. JSSE Research Report. 2022. 36. 5. 55-60
  • 佐伯昭彦, 矢田耕資, 金児正史. Case study of a teacher education program based on the re-materialization of arithmetic and mathematics textbook tasks into mathematical modeling tasks. 日本科学教育学会年会論文集(Web). 2022. 46th
  • SAEKI Akihiko, KANEKO Masafumi, KAWAKAMI Takashi. A proposal for a STEM teacher education program design from the perspective of mathematics education: Focus on the Retransformation of math-textbook tasks into integrated STEM tasks. JSSE Research Report. 2021. 35. 6. 17-20
  • KAWAKAMI Takashi, SAEKI Akihiko. Retransformation of math-textbook tasks into integrated STEM tasks: A proposal to STEM teacher education from mathematics education perspective. JSSE Research Report. 2021. 35. 5. 79-84
more...
Books (37):
  • 微分積分 改訂版
    実教出版 2023 ISBN:9784407361209
  • 線形代数演習 改訂版
    実教出版 2021 ISBN:9784407349498
  • 線形代数 改訂版
    実教出版 2021 ISBN:9784407349481
  • 確率統計演習 改訂版
    実教出版 2021 ISBN:9784407349474
  • 確率統計 改訂版
    実教出版 2021 ISBN:9784407349467
more...
Lectures and oral presentations  (86):
  • 数学的モデリングの活動のタイプと数学以外の STEAM 教科・領域との関連に関する考察-中学校数学教科書における「C.関数」領域の分析から-
    (日本科学教育学会第48回年会 2024)
  • 実験データに基づいた化学反応速度の考察に焦点をあてた授業計画
    (日本科学教育学会第48回年会 2024)
  • Relevance of mathematical modelling activities to STEAM subjects: A case of Japanese secondary school mathematics textbooks
    (The 15th International Congress on Mathematical Education (ICME15) 2024)
  • 問題提起を通して数学的モデリングの資質・能力を育成する授業の一方策-数学教科 書の問題を STEM 問題に作り替えて解く活動を通して-
    (日本科学教育学会年会第47回年会 2023)
  • FACILITATING PROBLEM POSING IN MATHEMATICAL MODELLING: THE CASE OF GRADE 12 STUDENTS
    (2023)
more...
Works (2):
  • 実践的CAIシステム(KAPITAL II)の開発
    1993 -
  • 実践的CAIシステム(KAPITAL)の開発
    1984 -
Education (3):
  • 2002 - 2005 Hyogo University of Teacher Education
  • 1980 - 1982 University of Tsukuba
  • 1976 - 1980 University of Tsukuba
Professional career (2):
  • Master of Pedagogy (University of Tsukuba)
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (11):
  • 2023/04 - 現在 鳴門教育大学名誉教授
  • 2023/04 - 現在 Kanazawa Institute of Technology
  • 2020/04 - 2023/03 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科教授兼職
  • 2016/04 - 2023/03 鳴門教育大学大学院学校教育研究科教授
  • 2015/04 - 2020/03 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科准教授兼職
Show all
Committee career (12):
  • 2022/11 - 現在 日本数学教育学会 渉外部幹事・副委員長
  • 2022/05 - 2023/03 一般社団法人松茂まちづくり推進機構 STEAM学び隊講師
  • 2011/11 - 2022/10 日本数学教育学会 渉外部幹事
  • 2018/07 - 2022/06 日本科学教育学会 監事
  • 2019/07 - 2021/08 The International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications: International Executive Committee Co-opted Members
Show all
Awards (2):
  • 2022/09 - 日本科学教育学会 功労賞
  • 2000/08 - 日本科学教育学会 科学教育実践賞
Association Membership(s) (4):
全国数学教育学会 ,  数学教育学会 ,  日本数学教育学会 ,  日本科学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page