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J-GLOBAL ID:200901030622497063   Update date: Dec. 10, 2024

Tameike Yoshihiro

タメイケ ヨシヒロ | Tameike Yoshihiro
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (2): Education - general ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (6): teaching method ,  教育実践史 ,  教育方法 ,  授業分析 ,  社会科教育 ,  Social Studies Education
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2020 - 2023 Development of educational guidance models for life and social studies that ensure continuous development of qualities and abilities and moral practicality
  • 2016 - 2019 教科道徳を視野に入れた小学校社会科中学年授業モデルの構築
  • 2013 - 2016 小学校社会科における知識・技能の総合的な活用を目指す授業モデルの構築
  • 2002 - 2004 中学校社会科歴史的分野における地域学習モデル構築に関する研究
  • 1994 - 1995 国際理解教育プログラム作成のための基礎的研究
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Papers (95):
  • 溜池善裕, 渡辺知世. 「思考の足場」をもって自律的に学習する子どもを育てる-小学校1年・生活科「たこけんきゅう」を手がかりに. 宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要. 2024. 11. 429-442
  • 溜池善裕,大嶋正克. 学習と子どもの生活を関わらせる授業の在り方-中学校社会科授業における実践から. 宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要. 2024. 11. 153-164
  • Yoshihiro Tameike. For Collective Thinking (3): From Active Involvement in Collective Thinking to Scaffolding Children. 2024. 427. 29-33
  • Yoshihiro Tameike. For collective thinking (2) - to show "scaffolding". 2024. 426. 24-27
  • Yoshihiro Tameike. For collective thinking (1) "moving goals" and raising children. 2024. 425. 26-29
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MISC (3):
  • 溜池 善裕. 社会科の初志(2)子どもがする授業. 考える子ども. 2012. 344. 26-36
  • A Study on Social Studies Education for Pro-existence disregarded the Border. The Journal of Social Studies Annual Report 2001. 2002. 62
  • 溜池 善裕. <図書紹介> 谷川彰英編著『地名を生かす社会科の授業』(黎明書房,1986年). 筑波社会科研究. 1987. 6. 73-74
Books (14):
  • 社会科教育事典(第3版)
    ぎょうせい 2024 ISBN:9784324113431
  • 中学社会 公民 ともに生きる
    2024 ISBN:9784316204703
  • 社会科の「問題解決的な学習」とは何か
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491051055
  • 中学社会公民 : ともに生きる
    教育出版 2021 ISBN:9784316204376
  • 小学社会
    教育出版 2014 ISBN:9784316202730
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Lectures and oral presentations  (23):
  • 個が学ぶ権利を自覚し共同的な学びの高まりが個の学びを支える学習法 - 一人ひとりを伸びて行く子どもに育てるために,教師は何をすれば良いのか-
    (新任人権教育主任研修会 2024)
  • 実践研究論文を書く目的
    (実践研究論文の執筆支援セミナー(日本社会科教育学会) 2024)
  • Symposium on Building a Platform for Education: What is the value of learning from class records? -
    (2024)
  • Explore the Learning Possibilities Created by Students Using Class Records
    (2023)
  • Guidance for Enhancing Group Learning while Respecting Individual Rights
    (2023)
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Education (3):
  • 1986 - 1992 University of Tsukuba
  • 1984 - 1986 Chiba University
  • 1980 - 1984 Chiba University Faculty of Education
Professional career (2):
  • (BLANK) (University of Tsukuba)
  • (BLANK) (Chiba University)
Work history (5):
  • 2004/04 - 現在 Utsunomiya University
  • 1999/04 - 2004/03 Utsunomiya University
  • 1993/10 - 1999/03 Akita University
  • 1993/09 - 1993/10 University of Tsukuba
  • 1991/10 - 1993/08 University of Tsukuba
Committee career (10):
  • 2022/04 - 現在 日本社会科教育学会 学会誌編集委員会委員長
  • 2020/04 - 現在 日本社会科教育学会 評議員
  • 2013/03 - 現在 合同研究会(富山市立堀川小・学習指導研究会) 代表
  • 2010/04 - 現在 学習研究連盟 運営委員長
  • 2003/04 - 現在 学習指導研究会 代表
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Association Membership(s) (1):
日本社会科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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