Rchr
J-GLOBAL ID:200901032010787812
Update date: Sep. 09, 2024
Watanabe Takanobu
ワタナベ タカノブ | Watanabe Takanobu
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Education - general
Research keywords (2):
History of German Educational Thought
, ドイツ教育思想史
Research theme for competitive and other funds (16):
- 2024 - 2027 Exploring the development of the representational mind in early childhood: Using the inkblot method
- 2020 - 2024 新教育運動期における自然保護運動の昂揚と環境教育の起源に関する比較史的研究
- 2017 - 2020 新教育運動における「国際化」の進展と「郷土」形成論の相克に関する比較史的研究
- 2016 - 2019 A comparative study on the training of educational administration professionals and training :focusing on systems, curriculums and methods
- 2014 - 2017 A comparative, social, historical study on children's play environments in the public school and city planning in the era of the New Education Movement
- 2015 - ドイツ自由学校共同体の研究
- 2014 - 梅根悟における新教育観の形成と転換-戦後教育の思想史的研究-
- 2011 - 2013 Historical, comparative study on the skills of teachers with "asylum" in the period of "New Education Movement"
- 2008 - 2010 A Historical and Comparative Study on the Reconstruction of Spaces in the School and Subsequent Changes of Children's Learning in the Era of the New Education Movement
- 2005 - 2007 Comparative, Historical, and Sociological Study on Method of Time-tabling and Its Innovations in the New Education Moveme
- 2002 - 2004 A comparative, historical study of "division of teaching profession" and "institutionalization of pedagogy" in the era of the New Education Movement
- 1999 - 2001 A Historical and Comparative Study on the Emergence of "Community" Formation Theory and the Transformation of the Concept of "Class" in the New Education Movement
- 1993 - ドイツ新教育の理論と実践
- 1993 - Theorie und Praxis der Reformpaedagogik
- 1989 - 精神科学的教育学の生起と展開
- 1989 - Entstehung und Entwicklung der geisteswissenschaftlichen Paedagogik
Show all
Papers (18):
-
俣野源晃, 田淵知沙, 山口智史, 川地亜弥子, 渡邊隆信. 小学校における通知表開発と評価に関する事例的検討-「資質・能力型通知表」と「教科型通知表」の比較を通して-. 神戸大学大学院人間発達環境学研究科紀要. 2023. 17. 1. 11-21
-
渡邊隆信. 図書紹介 眞壁宏幹著『ヴァイマル文化の芸術と教育━バウハウス・シンボル生成・陶冶』. 日本の教育史学. 2021. 64. 158-159
-
渡邊隆信. コロナ禍での学校教育活動:2020年度神戸大学附属小学校の記録. 人間教育の探究. 2021. 33. 33-45
-
渡邊隆信. 「共同体としての学校」の起源と史的展開-ドイツ新教育における「ゲマインシャフト」概念に着目して-. 教育学研究. 2020. 87. 4. 495-507
-
WATANABE TAKANOBU. 理論-実践問題と教職の専門性-<教員養成の思想史>に向けて-. 近代教育フォーラム. 2014. 23. 23. pp.163-176
more...
MISC (16):
-
WATANABE TAKANOBU. 図書紹介「クリストフ・ヴルフ著(今井康雄、高松みどり訳)『教育人間学へのいざない』」. 日本の教育史学. 2016. 59. pp.192-193
-
WATANABE TAKANOBU. 書評「今井康雄著『メディア・美・教育』」. 教育学研究. 2016. 83. 3. pp.40-43
-
Considering the Philosophy of Education from the Practical Field of Teacher Education. 2016. 113. 44-50
-
WATANABE TAKANOBU. 梅根悟における新教育観の変化-『新教育への道』(1947)と『世界教育史』(1955)の間-. 研究論叢. 2015. 21号. pp.45-52
-
渡邊 隆信. 第4章 小学校教員養成プログラムの特質と展開:兵庫教育大学を事例に (大学教育の組織的実践:小学校教員養成を事例に). RIHE. 2015. 60. 65-91
more...
Books (23):
-
森のような教師-日本とドイツの学窓から-
共和国 2023 ISBN:9784907986742
-
教育哲学事典
丸善出版 2023 ISBN:9784621308219
-
実践につながる教育原理
北樹出版 2022
-
教育的関係の解釈学
東信堂 2019
-
教育史研究の最前線II
六花出版 2018
more...
Education (4):
- - 1996 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
- - 1996 Hiroshima University
- - 1989 Okayama University Faculty of Education
- - 1989 Okayama University Faculty of Education
Professional career (3):
- 修士(教育学) (岡山大学)
- 修士(教育学) (広島大学)
- 博士(教育学) (広島大学)
Work history (3):
- 1996 - 1997 日本学術振興会 特別研究員(PD)
- 1996 - 1997 Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science
- Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education, Foundations of Education Associate Professor
Awards (2):
- 2019/05 - 兵庫県市町村教育委員会連合会 教育行政功労者表彰 加西市教育委員会における教育委員長及び教育委員としての活動
- 2016/06 - The World Education Fellowship Japan Section 2016年度日本WEF小原賞 著書『ドイツ自由学校共同体の研究-オーデンヴァルト校の日常生活史-』を初めとするドイツ新教育運動の研究
Association Membership(s) (4):
日本教育学会
, 教育思想史学会
, 教育史学会
, 教育哲学会
Return to Previous Page