Rchr
J-GLOBAL ID:200901033369790858   Update date: Nov. 28, 2024

Ohnishi Yoshihiro

オオニシ ヨシヒロ | Ohnishi Yoshihiro
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Science education ,  Control and systems engineering
Research keywords  (3): 制御教育 ,  技術教育 ,  制御工学
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2022 - 2026 学力とウェルビーイングを高めるための家庭でのタブレット端末の活用条件・方法の研究
  • 2021 - 2025 -
  • 2020 - 2025 Multi-panel data analysis of teaching career development of young teachers
  • 2021 - 2024 -
  • 2021 - 2024 パフォーマンス指数を活用して個別最適化学習を目指すプログラミング教育
Show all
Papers (81):
  • 大西 義浩. フィードバック制御の効果を体感できるプログラミング教材の開発. 電気学会論文誌C. 2023. 143. 3. 316-317
  • Teruyuki Tamai, Shoki Takeuchi, Yoshihiro Ohnishi, Kazuo Kawada. A Study of Experiential Learning Activities using Model Materials for the Kicking Motion. Proceedings of International Conference on Artificial Life and Robotics. 2023. 562-565
  • Yoshihiro Ohnishi, Takuya Kinoshita, Toru Yamamoto. Practical Control Performance Index with Weighting Factors of Controller. IEEJ Transactions on Electrical and Electronic Engineering. 2021. 16. 10. 1447-1449
  • Teruyuki Tamai, Keita Murai, Yoshihiro Ohnishi, Kazuo Kawada. Proposal of parameter tuning skills evaluation by using sensor car behavior data in technology education. Journal of Robotics, Networking and Artificial Life. 2021. 8. 2. 104-107
  • 大西, 義浩, 富田, 英司, 秋山, 正宏, 中本, 剛, 竹下, 浩子, 市川, 克明, 佐藤, 栄作. 新型コロナウイルス感染拡大に対する愛媛大学教育学部・教育学研究科の取り組み. 大学教育実践ジャーナル. 2021. 20. 45-48
more...
MISC (48):
  • 大西義浩. 学校現場におけるメンタルヘルス状況推定の試み. 月間愛媛ジャーナル. 2024. 75-77
  • 新野誠, 大西義浩, 玉井輝之. Estimation of Mental Health status by Machine Learning. 電気学会研究会資料(Web). 2023. CT-23-025-045.047-049
  • 玉井, 輝之, 大西, 義浩, 森慎, 之助, 薬師神, 𠮷啓, 横山, 元稀. 情報の技術の見方・考え方および課題解決型学習を取り入れたIoT 教材の開発と授業実践-Development of IoT Teaching Materials and Class Practice that Using Discipline-based Epistemological Approaches of Information Technology and Solving Problems. 愛媛大学教育学部紀要. 2022. 69. 60-67
  • 玉井 輝之, 薬師神 𠮷啓, 大西 義浩, 森 慎之助. 3DCADと3Dプリンタについての意識調査と課題解決型学習を取り入れたものづくりの授業提案. 愛媛大学教育学部附属科学教育研究センター紀要. 2022. 1. 37-45
  • 真木大輔, 薬師神吉啓, 向平和, 大西義浩, 玉井輝之. 科学的根拠に基づき探究する自立型学習者の育成-教科横断的な学習の実践を通して. 愛媛大学教育学部附属科学教育研究センター紀要. 2022. 1. 6-10
more...
Books (1):
  • データ指向型PID制御
    森北出版 2020 ISBN:9784627792319
Lectures and oral presentations  (122):
  • 生成AIを用いたPIDパラメータ調整 -習得すべきスキルの考察-
    (電気学会C部門大会 2024)
  • 中学校におけるメンタルヘルスモニタリング推定の試み
    (第68回システム制御情報学会研究発表講演会 2024)
  • ロボットコンテストがエネルギー変換分野の学習内容に与える影響
    (日本産業技術教育学会第39回四国支部大会 2023)
  • 幼稚園児を対象としたプログラミングを活用した音の遊び
    (日本産業技術教育学会第39回四国支部大会 2023)
  • データ駆動アプローチによるメンタルヘルス状況の推定
    (電気学会C部門大会 2023)
more...
Education (3):
  • 2000 - 2002 Osaka Prefecture University Graduate School of Engineering
  • 1997 - 1999 Okayama Prefectural University Graduate School of Systems Engineering
  • 1993 - 1997 Okayama Prefectural University Computer Science and Systems Engineering Department of Communication Engineering
Professional career (1):
  • 博士(工学) (大阪府立大学)
Work history (9):
  • 2023/08 - 現在 愛媛大学 データ駆動型教育研究ユニット ユニット長
  • 2022/04 - 現在 愛媛大学 教育学部附属中学校 校長
  • 2020/04 - 現在 Ehime University Faculty of Education
  • 2011/04 - 2020/03 Ehime University Faculty of Education
  • 2009/04 - 2011/03 Ehime University Faculty of Education
Show all
Committee career (19):
  • 2021/10 - 現在 電気学会 電子・情報・システム部門(C部門)Society5.0を支える制御技術教育に関する調査専門委員会 委員長
  • 2020/09 - 現在 愛媛県教育委員会 愛媛県ICT教育推進協議会ICT教育スーパーバイザー
  • 2013/09 - 現在 電気学会制御技術委員会 1号委員
  • 2020/01 - 2022/12 計測自動制御学会制御部門 データ駆動型社会を支える適応学習制御調査研究会 主査
  • 2018/10 - 2021/09 電気学会 電子・情報・システム部門(C部門) 実践から学ぶ制御技術教育に関する調査専門委員会 委員長
Show all
Awards (5):
  • 2024/09 - 電気学会電子・情報・システム部門 ゲストエディタ賞 スマートシステムと計測制御技術-SDGsへの貢献ー
  • 2024/03 - 日本学校改善学会 優秀発表賞
  • 2023/08 - 電気学会電子・情報・システム部門 査読貢献賞
  • 2022/06 - 電気学会 特別活動賞 電気と計測・制御を通じた学ぶ喜びを高める実践的教育への貢献
  • 2021 - 電気学会 第77回電気学術振興賞 著作賞 データ指向型PID制御
Association Membership(s) (7):
情報処理学会 ,  日本産業技術教育学会 ,  システム制御情報学会 ,  電気学会 ,  計測自動制御学会 ,  IEEE ,  THE JAPAN SOCIETY OF MECHANICAL ENGINEERS
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page