Rchr
J-GLOBAL ID:200901033420359520   Update date: Aug. 01, 2012

Fukuda Masahiro

フクダ マサヒロ | Fukuda Masahiro
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Science education ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (2): 社会科教育 ,  Social Studies Education
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 社会科におけるシミュレーションの活用
  • 社会科における数理的認識の育成に関する研究
  • 子どもの社会認識の発達に関する研究
  • Mathematical Thinking in Social Studies
  • Developmnt of Simulation Game for Social Studies
Show all
MISC (112):
  • 宅島大尭, 蒼下和敬, 福田正弘. 探求型社会科で身につける学力の多産生. 長崎大学教育学部教育実践総合センター紀要. 2012. 11. 139-146
  • 福田正弘. 社会認識の質的な成長をめざす授業の研究(3). 長崎大学教育学部紀要教科教育学. 2010. 50. 1-16
  • 福田正弘. 社会認識の質的な成長を評価する問題の作成. 長崎大学教育学部附属教育実践総合センター紀要. 2010. 9. 175-183
  • 福田正弘. 社会認識の質的な成長をめざす授業の研究(4). 長崎大学教育学部附属教育実践総合センター紀要. 2010. 9. 55-66
  • 福田正弘. 社会認識の質的な成長をめざす授業の研究(2). 長崎大学教育学部附属教育実践総合センター紀要. 2009. 8. 73-82
more...
Books (17):
  • 新社会科教育学ハンドブック
    明治図書 2012
  • 小学校の学習指導
    長崎大学 2009
  • 新編新しい社会 地理・歴史・公民
    東京書籍 2006
  • “情報化社会”をめぐる論点・争点と授業づくり
    明治図書 2005
  • グローバル時代の経済リテラシー
    ミネルヴァ書房 2005
more...
Lectures and oral presentations  (1):
  • ゲーミングシミュレーションによる協働学習
    (ビジネスゲーム研究会 2012)
Works (3):
  • 多様な社会のあり方を追求するシミュレーション教材の開発と実践
    2011 -
  • 離島の学校におけるビジネスゲームの有効性とその導入に対する意向の調査
    2006 - 2008
  • ビジネスゲーム「Resort Island」
    2008 -
Education (4):
  • - 1981 Hiroshima University
  • - 1981 Hiroshima University
  • - 1979 Hiroshima University
  • - 1979 Hiroshima University
Professional career (1):
  • Master of Education
Work history (2):
  • 2007 - Nagasaki University Faculty of Education
  • 2007 - Professor,Elementary Education,Faculty of Education,Nagasaki University
Committee career (2):
  • 2010 - 日本社会科教育学会 評議員
  • 1991 - 全国社会科教育学会 理事
Association Membership(s) (5):
日本シミュレーション&ゲーミング学会 ,  International Association for Children's Social & Economic Education ,  日本教科教育学会 ,  日本社会科教育学会 ,  全国社会科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page