Rchr
J-GLOBAL ID:200901035039680030
Update date: Aug. 30, 2024
Nagai Nobuyuki
ナガイ ノブユキ | Nagai Nobuyuki
Affiliation and department:
Research field (3):
Special needs education
, Experimental psychology
, Rehabilitation science
Research keywords (6):
弱視
, low vision
, visual impairment
, 障害科学
, Disabilty science
, Special education
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2019 - 2022 Evidence Based Approach of Test Accomodation for students with visual impairments
- 2018 - 2021 Development and evaluation of a collaborative system for smooth transition between high school and university for students with visual impairments
- 2018 - 2021 視覚障害児に適した主体的・対話的な生体情報を用いたプログラミング学習方法の開発
- 2017 - 2020 多様な障害のある受験者への合理的配慮を実現する試験出題システムの開発
- 2016 - 2019 Development of a support system to provide reasonable accommodation for pupils with visual disabilities who are enrolled in regular classes
- 2015 - 2019 Development of self-control and self-learning methods for a person with disabilities to act and express for reasonable accommodation
- 2013 - 2016 Development of an application system of digital textbook data for high school students with visual disabilities as reasonable accommodations
- 2011 - 2012 Analysis of reading behavior of low vision with close reading distance
- 2010 - 2012 Development of assessment system for selecting proper size of largeprint -- ecological approach in consideration of developmental stages -
- 2010 - 2012 Development of an expert user training program for low vision aids literacy.
- 2007 - 2009 Development of an orientation and mobility assisst system considering activity and environment for people with visual impairment.
Show all
Papers (17):
-
永井 伸幸. 見え方が外見から判断できない弱視疑似体験用具の試作-Prototype of a low vision simulator that makes the appearance hidden. 視覚リハビリテーション研究 = Japanese journal of vision rehabilitation. 2023. 12. 1. 6-8
-
永井 伸幸. 教育講演 視力の理解と活かし方. 弱視教育. 2022. 60. 3. 34-38
-
熊谷 裕央, 永井 伸幸. 通級指導教室を利用する児童における情報活用能力の特徴 : 情報活用能力チェックリストの作成と調査を通して-Characteristics of Information Literacy of Children Attending Resource Room : Analysis through Development and Application of an Information Literacy Checklist. 宮城教育大学教職大学院紀要 = Bulletin of Miyagi University of Education, Graduate School for Teacher Training / 宮城教育大学教職大学院 [編]. 2021. 3. 147-156
-
中野 泰志, 氏間 和仁, 永井 伸幸, 韓 星民, 田中 良広. ロービジョンの生徒のための教科書閲覧アプリの開発 閲覧アプリiBooksとUDブラウザがデジタル教科書の利用実態に及ぼす影響. 日本ロービジョン学会誌. 2019. 18. 106-120
-
氏間 和仁, 中野 泰志, 永井 伸幸, 田中 良広, 竹林地 毅, 韓 星民, 相羽 大輔, 大島 研介. 弱視の高校生を対象にした高大連携プログラム : ICT活用スキルアップセミナーに焦点を当てて. 弱視教育. 2019. 56. 4. 20-29
more...
MISC (16):
-
佐渡 一成, 阿部 直子, 永井 伸幸, 小泉 大介, 村井 孝典, 山口 史明, 吉野 由美子. 第28回視覚障害リハビリテーション研究発表大会イン盛岡に向けてのプレ企画について. 視覚リハビリテーション研究 = Japanese journal of vision rehabilitation. 2019. 8. 1. 11-14
-
中野 泰志, 永井 伸幸, 氏間 和仁. UDブラウザ用の自作教材の作成方法とテスト・試験での利用方法 (特集 弱視教育におけるタブレット端末とデジタル教科書の活用(第2回)). 弱視教育. 2018. 56. 2. 20-28
-
中野 泰志, 氏間 和仁, 田中 良広, 永井 伸幸, 韓 星民. PDF版拡大図書(教科書)とUDブラウザを用いた弱視児童生徒のためのデジタル教科書提供システム (特集 弱視教育におけるタブレット端末とデジタル教科書の活用). 弱視教育. 2018. 56. 1. 33-43
-
永井 伸幸. 災害と情報 : 視・聴覚障害者にとって(<特集>東日本大震災復興調査報告その3 震災後の福祉コミュニティと住まい・交通). 福祉のまちづくり研究. 2013. 15. 1. 29-30
-
中野 泰志, 永井 伸幸. コミュニケーション支援のコツ!(5)コミュニケーション活動へのアプローチ--視覚障害. 作業療法ジャーナル. 2009. 43. 5. 487-495
more...
Books (3):
-
見えの困難への対応 : 視覚障害教育領域
建帛社 2022 ISBN:9784767921235
-
新・視覚障害教育入門
ジアース教育新社 2020 ISBN:9784863715332
-
視覚障害教育入門
ジアース教育新社 2015 ISBN:9784863713000
Lectures and oral presentations (25):
-
印刷書式が選択式解答時間に与える影響
(日本ロービジョン学会誌 2022)
-
弱視児童生徒の読み評価ツール開発のための横断的読み速度調査-発達段階に着目して-
(視覚障害リハビリテーション研究発表大会抄録集(Web) 2022)
-
「ロービジョン連携手帳」運用に向けての課題
(日本ロービジョン学会誌 2020)
-
視覚障害高校生のための高大連携プログラムの効果に関する予備的調査
(日本ロービジョン学会誌 2020)
-
視覚障害教育専門家養成課程の実際 教員養成系学部・大学間の開設科目・内容の違い
(日本ロービジョン学会誌 2020)
more...
Professional career (1):
Work history (3):
- 2007/04 - 現在 Miyagi university of Education
- 2003/04 - 2007/03 Tsukuba university of technology
- 2000/04 - 2003/03 University of Tsukuba
Association Membership(s) (8):
福祉のまちづくり学会
, 弱視教育研究会
, 日本心理学会
, 視覚障害リハビリテーション協会
, 日本ロービジョン学会
, 日本視覚学会
, 日本特殊教育学会
, 日本LD学会
Return to Previous Page