Rchr
J-GLOBAL ID:200901036102188562   Update date: Nov. 24, 2023

Maeda Hitomi

マエダ ヒトミ | Maeda Hitomi
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://www.mejiro.ac.jp/univ/jyukensei/course/seminar_navi/foreign/maeda_semi/
Research field  (6): Education - general ,  Aesthetic practices ,  Sociology ,  Foreign language education ,  Sociology of education ,  English linguistics
Research keywords  (14): comparative culture ,  英語教育一般異文化理解・異文化コミュニケーション ,  英語教授法・カリキュラム論 ,  教育政策 ,  Intercultural education ,  Foreign language education ,  multiculturalism ,  global human resource ,  Internationalizing higher education ,  study abroad ,  teching method of English ,  comparative culture ,  intercultual communication ,  international education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2025 『SDGsの観点から考える大学の現状と持続可能な共生に向けて:男女共同参画・教職協働・雇用形態の3つの視点から』大学教育学会課題研究
  • 2017 - 2022 Study Abroad Impacts on Learners’ Consciousness&Building A Framework of “Maximizing Learners’ Overseas Experience”
  • 2017 - 2020 Study Abroad Impacts on Learners’ Consciousness & Building A Framework of “Maximizing Learners’ Overseas Experience”
  • 2009 - 2011 『日本の近代化とプロテスタンティズム』
  • The Social Integration of Nikkei Brazilian Immigrants: A Japanese Case Study
Papers (27):
  • 奈良雅之, 前田ひとみ, 福島真司. 「大学業務における教職協働の必要性」. 大学教育学会会誌. 2023. 第45巻. 第1号. 125-130
  • 前田ひとみ. 個人別態度構造分析による留学の長期的影響. 日本国際理解教育. 2021. 27. 32-38
  • 前田ひとみ、田口侑果、西山里利、矢野秀典、峯村恒平. アクティブ・ラーニングに関する実態調査と実例集作成の試み. 目白大学 人と教育. 2020. 14. 90-99
  • 前田ひとみ. 留学による短期的・長期的影響に関する一考察:個人別態度構造分析による留学の教育的価値. 目白大学高等教育研究. 2020. 26. 1-10
  • MAEDA, Hitomi. New Attempts in Cross-cultural Education:Transformation of Cross-cultural Views After Studying Abroad Using the Personal Attitude Construct Analysis. Mejiro University Higher Education Research. 2019. 25. 1-9
more...
MISC (24):
  • 『授業力向上のためのハンドブックvol.2:アクティブ・ラーニング実例集 遠隔授業編』の刊行. 2022. 第16号. 140
  • 「自文化と異文化に対する複眼的な気づきとスキルを養う」. 2022. 第2巻. 18-19
  • 前田ひとみ, 矢野秀典, 西山里利, 峯村恒平. 遠隔授業と対面授業に対する目白大学学生の体験と認識に関する研究. 目白大学 人と教育. 2021. 第15号. 130
  • 奈良 雅之, 前田ひとみ, 大嶋 玲未, 峯村 恒平. 目白大学におけるFDの推進に関する実践的研究. 目白大学 人と教育. 2021. 第15号. 131
  • 「英語ライティングスキルの向上」. 2020. 第1巻. 30-31
more...
Books (9):
  • 『目白大学授業力向上のためのハンドブック vol.2 アクティブ・ラーニング実例集2022遠隔授業編』
    目白大学教育研究所 2022
  • 目白大学教育研究所編『目白大学授業力向上のためのハンドブック vol.1 アクティブ・ラーニング実例集2020』
    目白大学教育研究所 2020
  • 『目白大学授業力向上のためのハンドブック vol.1 アクティブ・ラーニング実例集2020』
    目白大学教育研究所 2020
  • Japanese Brazilians in Japan: A Formula of Assessing the Degree of Social Integration
    VDM Verlag Dr. Muller, Germany 2007 ISBN:9783836425384
  • Social Integration of Nikkei Brazilian Immigrants: A Japanese Case Study
    University of Minnesota 2006
more...
Lectures and oral presentations  (56):
  • 職場としての大学のリアル: SDGs の観点から考える大学の現状と持続可能な共生に向けて
    (大学教育学会課題研究集会 北陸大学 2023)
  • 30分で学ぶ異文化コミュニケーション:ケーススタディでわかる異文化の面白さ
    (目白大学オープンキャンパス 2023)
  • SDGsの観点から考える男女共同参画・教職協働・働き方改革
    (大学教育学会第45回大会(大阪大学) 2023)
  • International Learning: Why Choose Study Abroad?
    (Comparative and International Education Society 2023)
  • A Study on Short- and Long-term Impacts of Studying Abroad: The Educational Value of Study Abroad Through Personal Attitude Construct Analysis
    (Comparative and International Education Society 2023)
more...
Education (3):
  • 2003 - 2006 University of Minnesota Department of Educational Policy and Administration Doctor of Philosophy
  • 2001 - 2003 University of Minnesota Department of Educational Policy and Administration Master of Art
  • - 1997 University of Oregon Department of International Studies
Professional career (3):
  • 博士号(Ph.D.) (ミネソタ大学大学院)
  • 修士号(M.A.) (ミネソタ大学大学院)
  • 学士号(B.A.) (オレゴン大学)
Work history (12):
  • 2008/04 - 現在 Research Institute for Education, Mejiro University Researcher
  • 2007/04 - 現在 Mejiro University Department of English Language Studies Associate Professor
  • 2009/04 - 2010/03 International Research Center for Japanese Studies Collaborative Researcher
  • 2007/04 - 目白大学 外国語学部英米語学科 非常勤講師
  • 2007/04/01 - 目白大学 外国語学部英米語学科 専任講師
Show all
Awards (9):
  • 2007 - Comparative and International Education Society Nomination for Gail P. Kelly Award for Outstanding Dissertation
  • 2005 - University of Minnesota Culture Corp. Award
  • 2004 - University of Minnesota Culture Corp. Award
  • 2003 - University of Minnesota Culture Corp. Award
  • 2002 - University of Minnesota Culture Corp. Award
Show all
Association Membership(s) (7):
Comparative and International Educational Society ,  Comparative and International Educational Society (CIES) ,  Comparative and International Education Society ,  Japan Association for College and University Education ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  JAPAN ASSOCIATION FOR INTERNATIONAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page