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J-GLOBAL ID:200901036817699343
Update date: Oct. 05, 2024
Sadoshima Saori
サドシマ サオリ | Sadoshima Saori
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Education - general
Research keywords (1):
国語科教育、特に文章作成の指導と評価
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2020 - 2024 大学アカデミック・ライティングによる大学生および大学院生の書き手としての成長
- 2020 - 2023 コーパス分析による書き言葉的「硬・軟」度と話し言葉的「硬・軟」度の語への付与
- 2017 - 2020 Quantitative analysis of stylistic differences between words for academic writing
- 2014 - 2017 Analysis of words specific to the style of "writing" and "speech"
- 2013 - 2016 The Relationship between Students' Writing Improvement and Written Comments in a University Academic Writing Course
- 2010 - 2013 Assessing the effectiveness of the feedback given to students who took an Academic Writing Course at a University
- 2010 - 2012 「全学規模で行う学術的文章作成指導-大学院生が個別フィードバックする初年次eラーニング・プログラム」
- 2008 - 2009 ライティング・センターにおけるセッションの分析
- 2007 - 2008 会話による指導が作文課程に及ぼす影響
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Papers (33):
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SAKAMOTO Mayuko, NAKASHIMA Koji, UTO Nobuyuki, WATARI Hironori, SHIMADA Hiromi, SADOSHIMA Saori. Students' Responses to Instructor Feedback in an Academic Writing Course: Findings From an Experiment and Interviews. Journal of the Japan Association for Developmental Education. 2018. 12. 2. 39-48
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Sadoshima, Saori. Fostering ELF writers' independence: Challenges and Possibilities at the Waseda University Writing Center. Waseda Working Papers in ELF (English as a Lingua Franca) (Waseda ILF Research Group). 2017. 6. 163-174
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佐渡島紗織, 坂本麻裕子, 宇都伸之, 渡寛法, 大野真澄, 中島宏治, 外村江里奈. 学術論文「因子分析による学術的文章作成力の構造解析」. 『リメディアル教育研究』日本リメディアル教育学会. 2016. 11. 2. 151-160
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Hironori Watari, Koji Nakashima, Saori Sadoshima. Current status and issues of tutoring at a writing center: Applying text mining analysis to open answer questionaires. 2016. 38. 2. 77-86
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Sadoshima, Saori. Fostering the autonomy of L2 writers: Tutorial sessions at Waseda University Writing Centers. Critical Reflections on Foreign Language Education: Globalization and Local Interventions (The Language Training & Testing Center, Taiwan). 2016. 85-110
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MISC (37):
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大修館書店. 評論「文章を『書き直す』ことで考えを明確にする」. 『英語教育』. 2020. 12
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大修館書店. 「参考文献を積極的に引用させる-高大接続が求められる文章作成技術」. 『国語教室』. 2020. 114. 48-49
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日本リメディアル教育学会. 「第1回論文賞を受賞して」. 『リメディアル教育研究』. 2020. 14. 3-5
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佐渡島紗織. 評論「表現活動で育成される語彙力-文章作成指導・文章作成支援での取り組み-」. 『日本語学』. 2018. 37. 11. 50-60
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佐渡島紗織. 連載第12回「参考文献(教材)を使った作文授業で自己評価・ピア評価させる」. 明治図書『国語教育』. 2018. 819. 114-117
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Books (42):
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共著『レポート・論文をさらによくする「観点」ガイド』
2024
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文部科学省検定教科書『中学校国語(一年生~三年生 全3冊)』
光村図書 2024
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文部科学省検定教科書『小学校国語(一年~四年の上下巻、五年、六年 全10冊』
光村図書 2023
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分担執筆『国語科教育学研究の成果と展望III』
2022
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共著『課題に応える 卒論に活かせる 大学生のためのレポートの書き方』
ナツメ社 2022
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Lectures and oral presentations (99):
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ポスター発表「大学院生の文章指導者としての経験は、書き手としての学びにどう寄与したか」
(日本質的心理学会 第21回大会 於)成城大学 2024)
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ポスター発表「個別指導をする学部横断型アカデミック・ライティング授業」
(初年次教育学会 2024)
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講座「分かりやすい法的文章の書き方」
(特許審査官補初任研修 2024)
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講演「レポートの書き方」
(学生団体Crich 講演会 2023)
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口頭発表「大学院生のアカデミック・ライティングの実態-文章作成におけるプロセスと留意点-」
(大学教育学会第 45 回大会 於)大阪大学 2023)
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Education (2):
- International Christian University Graduate School, Division of Education
- University of Illinois at Urbana-Champaign Graduate School of Education
Professional career (2):
- Ph.D (米国イリノイ大学大学院)
- Ph.D (University of Illinois at Urbana-Champaign)
Committee career (2):
- 2023/03 - 現在 初年次教育学会 理事
- 2016/04 - 2018/03 全国大学国語教育学会 研究部門委員
Awards (3):
- 2020/03 - Waseda Univerisity e-Teaching Award
- 2020/03 - The Japan Association for Developmental Education JADE’s Inaugural Research Paper Award Exploring the Structure of Academic Writing Ability by Factor Analysis
- 2014/03 - Waseda University e-Teaching Award
Association Membership(s) (5):
Japan Association of Developmental Education
, 日本高等教育学会
, 初年次教育学会
, 大学教育学会
, 全国大学国語教育学会
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