Rchr
J-GLOBAL ID:200901036821139832
Update date: Jan. 30, 2024
Shimoda Hironobu
シモダ ヒロノブ | Shimoda Hironobu
Affiliation and department:
Research field (1):
Special needs education
Research keywords (6):
応用行動分析学
, 知的障害
, 発達障害
, Developmental disorder Intellectual disability AutismApplied behavior analysis
, 自閉スペクトラム症
, 特別支援教育
Research theme for competitive and other funds (15):
- 2020 - 2023 知的障害児における教科学習による交流及び共同学習の実践プログラム開発
- 2017 - 2020 Development of behavior improvement program incorporating self-monitoring system in school education practice
- 2013 - 2016 Action Research on Career Education based on Indvidual Curriculum in a Special School for the Mentally Handicapped.
- 2012 - 2015 Building of integrated of Universal Design for Learning and comparetive study with CAST in learning
- 2010 - 2012 Study on the training and supporting of social-communicative behaviors in adolescents with pervasive developmental disorders
- 2010 - 2012 Construction of a system to dispatch a volunteer student to the community by utilizing university resources
- 2010 - 2012 Development of career education and employment support programs through collaborative support that utilizes the resources of universities
- 2007 - 2009 Practical training at a special-needs high school using a university's resources
- 2007 - 2008 Application of the brain functional analysis of autism spectrum disorders in order to establish an efficient medical and educational support system.
- 2005 - 2007 Development of the educational diagnosis and the study support program for developmental disabilities using internet environment
- 2005 - 2007 The psychological research on psychology in the puberty of persons with developmental disorders and development of the adult stage conversion support program
- 自閉症児者の心理・行動特性に基づいた指導内容の研究
- 発達障害児者における要求言語行動形成に関する研究
- 発達障害児者における自己管理行動形成に関する研究
- Applied Behavioral Annalists Autism
Show all
Papers (60):
-
内田誠・坂西秀昭・霜田浩信・木村素子・河内昭浩. 「共同学習の側面に焦点を当てた交流及び共同学習」の授業づくりの考え方-群馬大学教育学部附属特別支援学校における実践の考察を通して-. 群馬大学教育実践研究. 2022. 39. 293-303
-
糸井伸允・霜田浩信. 一人一人の特性やニーズに応じた算数科の指導・支援の実践-育成を目指す資質・能力の三つの柱に沿った,特性による困難さを捉えることを通して-. 群馬大学教育実践研究. 2022. 39. 255-265
-
堀部慧・霜田浩信・峯岸幸弘・木村素子・河内昭浩・坂西秀昭・内田誠. 交流及び共同学習における教科の学びを促す授業づくりの視点. 群馬大学教育実践研究. 2022. 39. 113-120
-
山口遼・大伴潔・橋本創一・和知真由・堂山亞希・田口禎子・田中里実・霜田浩信. ダウン症幼児の家庭療育に関する課題分析-学芸大ダウン症早期発達支援プログラムに基づく事例的検討-. 東京学芸大学紀要 総合教育科学系 2022. 2022. 73. 739-747
-
霜田浩信・本間健一. 通常の学級におけるアセスメントの活用-通級指導教室との連携に基づく子ども理解と支援の確立-. 発達障害研究. 2022. 43. 4. 387-395
more...
MISC (72):
-
坂西秀昭・霜田浩信. 教科学習で交流及び共同学習ーインクルーシブ教育への意識向上を目指して-. 実践障害児教育. 2021. 49. 3. 24-27
-
中原靖友・霜田浩信. 教科学習で交流及び共同学習ー図画工作科でのねらいの達成を両校で目指す-. 実践障害児教育. 2020. 48. 12. 26-29
-
教育分野における合理的配慮. 都市問題. 2020. 111. 5. 53-63
-
三澤哲彦・霜田浩信. 教科学習で交流及び共同学習ー国語科でのねらいの達成を両校共に目指す共同学習ー. 実践障害児教育. 2020. 48. 11. 34-37
-
セルフ・マネジメントによる支援のポイント. 実践障害児教育. 2019. 559. 10-13
more...
Books (31):
-
学校心理学ケースレポートハンドブック:子どもの援助に関わる教師・スクールカウンセラーのために
風間書房 2021
-
特別支援学校・特別支援学級・通級による指導・通常の学級による支援対応版 知的障害/発達障害/情緒障害の教育支援ミニマムエッセンス 心理・生理・病理、カリキュラム、指導・支援法
福村出版 2021
-
教職課程コアカリキュラム対応版 キーワードで読み解く特別支援教育・障害児保育&教育相談・生徒指導・キャリア教育
福村出版 2020
-
新版 「特別支援学級」と「通級による指導」ハンドブック
東洋館出版社 2019
-
行動分析学事典
丸善出版 2019
more...
Professional career (1):
Work history (1):
- Gunma University Faculty of Education
Committee career (4):
- 日本発達障害支援システム学会 編集副委員長 理事
- 日本行動分析学会 常任編集委員
- 日本発達障害学会 評議委員理事 事務局長
- 日本特殊教育学会 代議員・常任編集委員
Return to Previous Page