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J-GLOBAL ID:200901036882118978   Update date: Jul. 01, 2022

Ono Fumio

オノ フミオ | Ono Fumio
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (4): Religious studies ,  Education - general ,  History of thought ,  Philosophy and ethics
Research keywords  (30): religion and science ,  thought at the turn of the Century in Vienna ,  politics of people and citizenship education ,  ethics of technology and science ,  Light and Shadow of Enlightenment ,  Romanticism ,  Critical theory of the Frankfurt school ,  Philosophy of the Kyoto school ,  Philosophy of dialogue ,  sensus communis/common sense ,  Philosophy of hospitality for the sake of "mere life" ,  philosophical anthropology of weakness and fragility ,  clinical pedagogy, clinical philosophy of education ,  philosophy of education ,  Shunsuke Tsurumi ,  Michiko Ishimure ,  Giorgio Agamben ,  Hannah Arendt ,  Emmanuel Levinas ,  Martin Buber ,  Ethics of Non-existence ,  Homo patiens ,  Philosophical anthropology ,  Hansen's disease ,  Minamata Disease, Minamata Studies ,  Ethics ,  Philosophy ,  Studies of history of ideas ,  Jewish thought studies ,  教育学
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2022 - 2026 ケア実践の現場における「対話」を倫理的・法的に基礎づけるための研究
  • 2022 - 2025 コミュニティの維持をめぐるつながりと境界の動態に関する比較研究 -人の移動・交渉・葛藤
  • 2020 - 2025 民衆思想にみるカタストロフィーの記憶継承技法の教育学的可能性
  • 2019 - 2023 Anthropology of Homo Patiens: A Philosophical Study of the Weak Knowledge and Technical Rationality
  • 2019 - 2022 多元的なリスクをめぐる個と共同性に関する学際的研究 -移民・難民・災害避難民を軸に
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Papers (32):
  • Fumio Ono. Towards a philosophy of education built on fragile parts: Technological rationality and knowledge of pathos. Educational Philosophy and Theory. 2022. (The Online Journal of the Philosophy of Education Society of Australasia). pp. 1-10
  • Morimichi Kato, Ryohei Matsushita, Masamichi Ueno, Kayo Fujii, Yasunori Kashiwagi, Naoko Saito, Tomohiro Akiyama, Fumio Ono, Mika Okabe, Jun Yamana, et al. Philosophical reflections on modern education in Japan: strategies and prospects [Technology and Pathos in Education. Toward a Philosophy of Education that Stands on the Fragile Groundを分担執筆]. Educational Philosophy and Theory (The Online Journal of the Philosophy of Education Society of Australasia). 2021. pp. 1-12
  • 小野 文生. 〈非在〉のエティカ--ホモ・パティエンスの人間学のために. 京都大学博士論文(大学院教育学研究科). 2021. pp. 1-469
  • Mika Okabe, Fumio Ono. The Preface to the Thematic Research: The Globalization, Internationalization, and Universality of the Philosophy of Education. E-Journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan. 2020. Vol. 5. pp. 99-101
  • Morimichi Kato, Naoko Saito, Ryohei Matsushita, Masamichi Ueno, Shigeki Izawa, Yasushi Maruyama, Hirotaka Sugita, Fumio Ono, Reiko Muroi, Yasuko Miyazaki, et al. Philosophy of Education in a New Key: Voices from Japan [ Experience of Páthei Máthos and educationを分担執筆]. Educational Philosophy and Theory (The Online Journal of the Philosophy of Education Society of Australasia). 2020. pp. 1-17
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MISC (60):
  • 小野文生. 新刊紹介『教育学のパトス論的転回』. 『同志社時報』(学校法人同志社)No.153,. 2022. p.47
  • 小野文生. 「ひとりで在ることの逆説からひらかれる世界」. 同志社大学人権教育委員会(編)『一人ひとりの命と人権』(チャペル・アワー奨励:人権問題選集11)同志社大学キリスト教文化センター. 2022. pp.27-46
  • 小野文生. 「指定討論」(ディスカッション). 山名淳(編)『伝統と創造--「原爆の絵」プロジェクトを通して想起と想像を考える』(教育思想史学会第31回大会コロキアム3の記録). 2022. pp.67-71-および pp.81-82
  • 小野文生. (監修)『水俣フィールドワーク報告書(2021年度秋学期)』(同志社大学グローバル地域文化学部・グローバル地域文化教養セミナー13). 2022. pp.1-108
  • 小野文生. 『E.FORUM 2020・2021年度成果報告書』(京都大学大学院教育学研究科・教育実践コラボレーション・センター編). (p.274に西平直講演会「稽古・修養・養生--日本のelf-cultivationの原風景」における指定討論のコメント概略が紹介). 2021. pp.1-317
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Books (20):
  • The Pathological Turn of Education
    The University of Tokyo Press 2021
  • 『無心のケア』(坂井祐円・西平直編)
    晃洋書房 2020
  • 『西洋教育思想史(第2版)』(真壁宏幹編)
    慶應義塾大学出版会 2020 ISBN:9784766426588
  • 『いま、教育と教育学を問い直す--教育哲学は何を究明し、何を展望するか』(森田尚人・松浦良充編)
    東信堂 2019 ISBN:9784798915296
  • Martin Buber. His Intellectual and Scholarly Legacy. (Ed. by Sam Berrin Shonkoff)
    Brill Academic Publishers 2018 ISBN:9789004377035
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Lectures and oral presentations  (85):
  • The Recurring Question of "Levinas AND Education"
    (2022)
  • The Potential of Martin Buber’s Ich und Du : On the Occasion of the 100th Anniversary of the Publication.
    (2022)
  • 「〈教育の不確かさ〉という崇高な憂鬱--今井康雄「世界への導入としての教育」への応答」
    (「自然科学的人間観と人間形成論の関係に関する理論的・思想史的研究」(研究代表者:今井康雄)研究会 オンライン開催 2021)
  • 「次世代育成企画委員会企画 教育哲学研究と博士論文の執筆 --学位取得に向けて/を越えて教育哲学を展望する」
    (教育哲学会第64回大会 オンライン開催(愛知教育大学) 2021)
  • 「コロキアム:伝達と創造--「原爆の絵」プロジェクトを通して想起と想像を考える」
    (教育思想史学会第31回大会 オンライン開催(立教大学) 2021年9月11日-12日)
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Education (6):
  • 2021 - Kyoto University
  • 2004 - 2005 京都大学大学院 共生人間学 博士後期課程 学修認定退学
  • 2002 - 2003 ベルリン・フンボルト大学
  • 2000 - 2003 京都大学大学院 人間・環境学 博士後期課程 中途退学
  • 1998 - 2000 京都大学大学院 人間・環境学 修士課程 修了
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Professional career (2):
  • Doctor of Philosophy (Education) (Kyoto University)
  • Master of Human and Environmental Studies (Kyoto University)
Work history (28):
  • 2022/04 - 現在 Kyoto Tachibana University
  • 2022/04 - 現在 Doshisha University Faculty of Global and Regional Studies Department of Global and Regional Studies Pofessor
  • 2020/04 - 現在 同志社大学人文科学研究所 兼担研究員
  • 2019/04 - 現在 Mukogawa Women's University Research Center for School Education and Childcare
  • 2014/04 - 現在 Nara Women's University
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Committee career (12):
  • 2022/01 - 現在 日本教育学会 編集委員会編集委員
  • 2021/09 - 現在 Japanese Educational Research Association Vice Chairperson of the Research Promotion Committee
  • 2021/09 - 現在 教育思想史学会 事務局長
  • 2019/10 - 現在 教育哲学会 国際交流委員会委員長 兼 Editor-in-Chief: "E-Journal of Philosophy of Education"
  • 2018/10 - 現在 教育哲学会 次世代育成企画委員会委員
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Awards (1):
  • 2009/09 - 教育思想史学会 第6回教育思想史学会奨励賞
Association Membership(s) (11):
International Network of Philosophers of Education ,  Martin Buber Gesellschaft [Deutschland] ,  京都ユダヤ思想学会 ,  The Japan Society for Jewish Studies ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR RELIGIOUS STUDIES ,  日本シェリング協会 ,  日本ヘルダー学会 ,  教育思想史学会 ,  教育哲学会 ,  日本教育学会 ,  Hansen's Disease Association for the People
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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