Rchr
J-GLOBAL ID:200901037574642891   Update date: Feb. 01, 2024

Sekiguchi Yasuhiro

セキグチ ヤスヒロ | Sekiguchi Yasuhiro
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
Homepage URL  (1): http://web.cc.yamaguchi-u.ac.jp/~ysekigch/
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general ,  Science education
Research keywords  (1): Curriculum Education,Science Education
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2019 - 2022 A study on help-seeking in collaborative learning of mathematics
  • 2014 - 2017 An investigation on the process of teaching and learning of mathematics in "School as Learning Community" reform
  • 2013 - 2017 Constructing Framework for Evaluation of Lesson Study in Mathematics and its International Application
  • 2008 - 2012 U.S.-Australia-Japan cross cultural study on research lesson in mathematics: Focusing on the progressiveness of classroom discourse
  • 2007 - 2010 A Cross-Cultural Study on Mathematics Classrooms in Elementary and Junior Secondary Schools: The Learner's Perspective Study
Show all
Papers (34):
  • Yasuhiro Sekiguchi. Activity systems analysis of classroom teaching and learning of mathematics: a case study of Japanese secondary schools. Educational Studies in Mathematics. 2021
  • SEKIGUCHI Yasuhiro. Theories and traditions: Tensions between mathematics teaching practices and a recent school reform in Japan. 13th International Congress on Mathematical Education, TSG51: Diversity of theories in mathematics education (Invited paper presentation). 2016
  • 関口 靖広. 第2回春期研究大会論文集 学会指定課題研究の部 「数学教育実践における理論:その様式とタイプ」. 日本数学教育学会第2回春期研究大会論文集, pp. 139-146(東京学芸大). 2014. 139-146
  • 関口 靖広. 日本の中学校数学科授業の分析:「気づき」を促す指導(課題研究:数学授業を科学する:日本の授業における固有性は何か). 日本科学教育学会第37回年会(三重大会). 2013
  • 関口 靖広. 「科学」としての心理学と数学教育学(課題別分科会の部:数学教育学の成立と発展). 日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集(Vol. 1),pp. 3-8. 2012. 3-8
more...
MISC (5):
  • SEKIGUCHI Yasuhiro. A History of Mathematics Education from an International Perspective. Journal of Japan Society of Mathematical Education. 2000. 82. 7. 7-11,109〜112
  • Sekiguchi Yasuhiro. J27 NORMS FOR LEARNING MATHEMATICS. 1999. 32. 391-396
  • Sekiguchi Yasuhiro. MODELS FOR UNDERSTANDING PROOF. 1997. 30. 567-572
  • SEKIGUCHI Y. Recognition and Culture : New Ways of Mathematical Education Studies. Journal of Japan Society of Mathematical Education. 1997. 79. 6. 154-163
  • SEKIGUCHI Yasuhiro. Mathematics education that relates to the world. Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education. 1995. 77. 6. 98-101
Books (10):
  • 算数・数学授業研究ハンドブック
    東洋館出版社 2021 ISBN:9784491046068
  • 教育研究のための質的研究法講座
    北大路書房 2013
  • 授業を科学する:数学の授業への新しいアプローチ
    学文社 2010
  • 数学教育学研究ハンドブック
    東洋館 2010
  • Mathematics classrooms in twelve countries: The insider's perspective. Sense.
    Sense 2006
more...
Lectures and oral presentations  (11):
  • 数学科協働学習におけるヘルプ・シーキングの生成と展開: 活動システム理論からの分析
    (日本数学教育学会第55回秋期研究大会 2022)
  • 数学教育研究における活動システム分析について
    (日本数学教育学会第54回秋期研究大会 2021)
  • 数学科協働学習におけるヘルプ・シーキングの諸相
    (日本数学教育学会第53回秋期研究大会 2020)
  • 数学科協働学習の活動理論的考察: 問題解決型授業の見直し
    (日本数学教育学会第52回秋期研究大会 2019)
  • 算数・数学科協働学習におけるヘルプ・シーキング
    (日本数学教育学会第51回秋期研究大会 2018)
more...
Education (2):
  • - 1991 University of Georgia Department of Mathematics Education Mathematics Education
  • - 1980 University of Tsukuba First Cluster of College Mathematics
Professional career (1):
  • Doctor of Education
Work history (2):
  • 2010/05/18 - 現在 YAMAGUCHI UNIVERSITY Faculty of Education Professor
  • 2010/02/24 - 2010/05/17 YAMAGUCHI UNIVERSITY Faculty of Education
Association Membership(s) (2):
日本数学教育学会論究部幹事 ,  日本数学教育学会編集部幹事
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page