Rchr
J-GLOBAL ID:200901037785707469   Update date: Jan. 30, 2024

Shioji Akiko

Shioji Akiko
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (2): 進歩主義教育 ,  American Progressive Education
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2020 - 2024 増田友也建築幼稚園の保育環境に関する資料のデジタル・アーカイブ化とその検討
  • 2016 - 2020 A Study on formulation of early childhood education teachers' capabilities to arrange the educational environment in kindergarten
  • 2009 - 2011 A Historical Study of the Early Childhood Education for Japanese-American Children in Hawaii
  • 2009 - 2011 The study for development of database for cultivation of the nursing capacity of student teachers and new teachers in kindergarten.
  • 2007 - 2009 Developing the Sensitivity and Creativity Training Program using Emotional Attunement to infants and children
Show all
Papers (3):
  • 塩路 晶子, 杉山 健人, 藤川 佳余子, 辻本 千晶, 佐々木 晃, 曽根 直人. 教員養成課程の授業におけるアクティブラーニングに関する一考察 : 附属幼稚園との連携を軸に. 日本教育大学協会研究年報. 2018. 36. 47-57
  • 塩路 晶子. 太平洋戦争期のハワイにおける幼稚園教育に関する研究. 教育実践学論集. 2016. 17. 141-152
  • A historical study of the kindergarten teachers' competency of Progressive Education in Hawaii. 2012. 21. 21. 94-104
MISC (9):
  • 木村 直子, 塩路 晶子, 佐々木 晃, 藤原 伸彦, 谷村 千絵, 浜崎 隆司, 田村 隆宏, 松崎 美穂子. 乳児への保育実践力を身につける授業の試案とその成果 : 大学内での赤ちゃんサロンでの取り組みから. 鳴門教育大学授業実践研究 : 学部の授業改善をめざして. 2013. 12. 3-10
  • 塩路晶子. G.H.ミードの「遊び」についての一考察 -幼小連携を視野に入れて-. 教育方法学研究. 2006. 32. 85-94
  • 塩路晶子, 佐々木晃, 田村隆宏, 佐々木宏子. 保育者のなかの3つの「わたし」-子どもたちとの豊かな関係性を築くために-. 保育学研究. 2004. 第42巻・第1号・12-18頁
  • 塩路晶子. アメリカ進歩主義教育における「子ども理解」に関する研究 -マリエッタ・ジョンソンの教師教育プログラムを手がかりに-. 鳴門教育大学研究紀要. 2002. 第17巻、117-126
  • 塩路晶子, 佐々木宏子, 橋川喜美代, 浜崎隆司. 現職保育者の大学院修士課程に対するニーズ -徳島県徳島市・鳴門市の幼稚園教諭・保育所保育士を中心に-. 保育学研究. 2001. 第39巻、61-68頁
more...
Professional career (2):
  • Master(Education) (Osaka Kyoiku University)
  • Doctor(Literature) (Osaka City University)
Association Membership(s) (7):
日本乳幼児教育学会 ,  世界教育連盟(日本支部) ,  日本保育学会 ,  日本教育学会 ,  関西教育学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本教育方法学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page