Rchr
J-GLOBAL ID:200901038375744592
Update date: Jun. 28, 2024
Kondoh Atsuko
コンドウ アツコ | Kondoh Atsuko
Affiliation and department:
Job title:
Professor Emeritus
Research field (2):
Japanese language education
, Linguistics
Research keywords (4):
日本語教育
, 日本語講文論
, Teaching Japanese as a Foreign Language
, Japanese Syntax
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2011 - 2013 認知言語学の概念<事態把握>と日本語教育ー韓国語母語学習者を対象にー
- 2006 - 2009 日本語教育のグローバルスタンダードの構築にむけて
- 2007 - 2009 認知言語学の日本語教育への具体的導入ー日本語教科書改善のためにー
- 2003 - 2005 国際化戦略としての教授用語の英語化ー短期留学プログラムの多国間比較研究
- Second Language Reading Comprehension Process
- Research on Curriculum Design of Japanese Language Courses under Student Exchange Programs
- A link Between Content Courses and Japanese Language Courses
- Study on Focus Particles in Japanese
Show all
MISC (17):
-
近藤安月子, 姫野伴子, 足立さゆり. 中国語母語日本語学習者の事態把握ー日中対照予備調査の結果からー. 日本認知言語学会論文集. 2009. 9
-
近藤安月子, 姫野伴子. 日本語教科書に見る事態把握の傾向ー中国で出版された教科書を例としてー. 日本認知言語学会論文集. 2008. 8
-
近藤安月子, 姫野伴子. 参照点としての「私」と自己中心的な「私」. 日本認知言語学会論文集. 2008. 8
-
会話に現れる「ノダ」:「談話連結語」の視点から. シリーズ言語科学5「日本語学と言語教育」 東京大学出版会. 2002
-
NODA in conversation : Analysis a Discourse Connective. Series Language Science 5 : Japanese Linguistics of Foreign Language, U. of Tokyo Press. 2002
more...
Books (8):
-
A Progressive Introduction to Teaching Japanese Toward a Teacher with Analytical and Creative Mind
University of Tokyo Press 2021 ISBN:9784130820219
-
Grammar of
2018 ISBN:9784327384777
-
『日本語教育の研究』、『日本学叢書』(張威編者代表
外語教学与研究出版社(中国・北京) 2016
-
Japan through My Eyes
2013
-
日本語文法の論点43
研究社 2012
more...
Professional career (3):
- Ph.D. (Cornell University)
- MA. (Cornell University)
- 言語学修士号 (Michigan State University)
Work history (2):
- 1998/10 - 2016/03 The University of Tokyo Graduate School of Arts and Sciences Professor
- 1996/04 - 1998/09 The University of Tokyo Graduate School of Arts and Sciences Associate Professor
Committee career (1):
Association Membership(s) (4):
アメリカ日本語教育学会(Association of Teachers of Japanese)
, アメリカ言語学会(Linguistics Society of America)
, 日本言語学会
, 日本語教育学会
Return to Previous Page