Rchr
J-GLOBAL ID:200901039550634521   Update date: Jun. 22, 2024

Takahashi Hitoshi

タカハシ ヒトシ | Takahashi Hitoshi
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (2): 数学教育学 ,  Mathematics Education
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2029 Modality and tendencies of cognition and affection in mathematics classrooms with use of construction and model
  • 2021 - 2024 中学校関数授業におけるメタディスコースの様態と働き
  • 2020 - 2022 数学授業におけるパフォーマンス評価を伴う関数教材及び単元の開発研究
  • 2017 - 2019 中学校の文字式の学習と図中学校の文字式の学習と図形の証明学習とで形成される子どものアイデンティティと認知的学力の様態形の証明学習とで形成される子どものアイデンティティと認知的学力の様態
  • 2012 - 2015 算数・数学授業における子どものアイデンティティと数学的知識の形成との関係
Show all
Papers (40):
  • Hitoshi TAKAHASHI. Affective side or meta-discourses in mathematics classrooms. Joetsu Journal of Mathematics Education. 2024. 34. 15-22
  • Hitoshi TAKAHASHI. Request to mathematics teachers in the future: Perspective from the researches of mathematical identities. 2020. 35. 1-28
  • 高橋 等. 小学生期から中学生期の数学的アイデンティティの形成ー役割の獲得に着目した解釈からー. 第52回秋期研究大会発表集録. 2019. 113-120
  • TAKAHASHI Hitoshi. History of function and transition of definitions of function in Japanese junior high school mathematics textbooks: Proposal of haw to treat definitions of function in school mathematics. Journal of Tohoku Society of Mathematics Education. 2018. 49. 3-16
  • TAKAHASHI Hitoshi. Mathematical identities of an elementary school student: Relationships among these identities with affective elements, and conversion of view to learning. Journal of Japan Society of Mathematical Education Arithmetic Esucation. 2015. 97. 12. 4-15
more...
MISC (11):
  • TAKAHASHI Hitoshi. Measuring and Units: Argument from Studies of Culture. 2020. 596. 12-15
  • 高橋 等. 数量関係領域における高め合いとは. 新しい算数研究. 2015. 539. 4-7
  • 算数・数学における人間性と比喩. 新しい算数研究. 2001. 370. 37-39.
  • 数学的考え分析. 新しい算数研究. 2001. 364. 68-70.
  • Some characteristics of students' inner world in learning school mathematics. International Group for the Psychology of Mathematics Education. 2001. 25. 372(ud.1)
more...
Books (12):
  • 「人間力」を育てる
    上越教育大学出版会,永田印刷 (発売) 2022 ISBN:9784990997373
  • 中等数学科教育
    協同出版 2021 ISBN:9784319003600
  • 「人間力」を考える
    上越教育大学出版会,永田印刷 (発売) 2020 ISBN:9784990997335
  • 初等算数科教育
    ミネルヴァ 2019
  • 新版算数科教育研究
    東洋館 2019
more...
Lectures and oral presentations  (14):
  • 小学生期から中学生期の数学的アイデンティティの形成-役割の獲得に着目した解釈から-
    (日本数学教育学会秋期研究大会 2019)
  • 不思議な数の世界
    (上越教育大学附属中学校わくわく大学デー 2019)
  • 数学学習における図形数の教材としての有効性
    (あきた数学教育学会 2019)
  • これからの算数・数学教員に求めること -アイデンティティ研究を通して見えてきたもの-
    (上越数学教育研究会 2019)
  • 或る教員養成系大学学生の数学的アイデンティティ: 私と算数数学なる作文における記述内容
    (東北数学教育学会夏期研究会 2019)
more...
Education (4):
  • - 1997 University of Tsukuba
  • - 1997 University of Tsukuba Graduate School, Division of Education
  • - 1989 Akita University
  • - 1989 Akita University Faculty of Education
Professional career (2):
  • (BLANK)
  • (修士)教育学 (筑波大学)
Committee career (5):
  • 2010/04 - 現在 日本数学教育学会 数学教育編集部幹事
  • 2022/01 - 2022/03 國學院大學(国立教育政策研究所委託事業) 全国学力・学習状況調査のCBT化に向けたCBTの特性を生かした出題内容・出題方法に係る調査研究における中学校数学委員会委員
  • 2019/04 - 2019/12 国立教育政策研究所 全国学力・学習状況調査 経年変化分析調査委員会委員
  • 2012/04 - 2016/12 国立教育政策研究所 全国学力・学習状況調査問題作成・分析委員会委員
  • 2009/08 - 2010/08 東アジア数学教育国際会議(EARCOME5)準備委員会 第5会東アジア数学教育国際会議国内支援委員会(LSC)委員
Association Membership(s) (6):
東北数学教育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  International Group for the Psychology of Mathematics Education ,  National Council of Teachers of Mathematics ,  日本数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page