Rchr
J-GLOBAL ID:200901040113050446   Update date: Apr. 07, 2023

Maki Ikuko

マキ イクコ | Maki Ikuko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (5): モデル ,  無気力感 ,  小学生 ,  junior high school students ;elementary school students; helplessness ; model ,  中学生
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2025 小中学生における発達段階別・無気力感構造の検討と予防チェックリストの開発
  • 2016 - 2019 Development of a Teacher/Guardian Intervention Program for Alleviating Helplessness among Elementary School Students
  • 2013 - 2016 Mechanism of Learned Helplessness in Elementary School Students:Creating a Teacher Intervention Program
  • 2009 - 2011 Development of a support program for junior high school student's helplessness according to the pattern.
Papers (24):
  • 河村 茂雄, 田島 充士, 牧 郁子, 苅間澤 勇人, 熊谷 圭二郎, 横井 武志, 細川 克寿, 藤倉 憲一, 後藤 正樹, 坂本 靜泰. withコロナ時代における子どもたちの資質・能力を育成する協働学習の工夫. 2022. 61. 0. 314-328
  • IHARA, Y, MAKI, I. The Impact of Sharing of Practical Knowledge among Teachers in Schools: Examination of Its Association with Cooperation and Stress Response. 大阪教育大学紀要. 総合教育科学. 2022. 70. 1-14
  • How Can We Manage Dialogue-Oriented School Educations in the COVID-19 Era? The Contributions of Educational Psychologists Supporting Schoolchildren’s Development. 2021. 60. 0. 216-227
  • 上村 悠太, 牧 郁子. 新任教師のストレスに関わる環境要因の探索的検討ーメンタルヘルスを良好に保つための環境の考察ー. 大阪教育大学紀要総合教育科学. 2020. 68. 231-248
  • 牧 郁子. 保護者との情動交流が小学生の無気力感に与える影響 -構造方程式モデルによる分析-. 教育心理学研究. 2019. 67. 223-235
more...
MISC (14):
  • 半澤 礼之, 大久保 智生, 松嶋 秀明, 川俣 智路, 田澤 実, 牧 郁子, 若松 養亮. JH02 学校適応はどのようにとらえられるのか(7) : 困難を抱えた児童・青年の学校適応(自主企画シンポジウム). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 104-105
  • 子どものエネルギー低下と無気力. 金子書房児童心理. 2013. 67. (1). 101-106
  • 中学生における無気力感の予防・対処要因-時間的・性別要因を入れた検討. 日本カウンセリング学会カウンセリング研究. 2011. 44. 2. 136-147
  • 学校の雰囲気と教師の協働-チーム援助の土台として. 金子書房児童心理. 2011. 65. 3. 27-34
  • Protective and Coping Factors Associated with Helplessness among Junior High School Students: from the Perspectives of Time Factors and Gender Differences. 2011. 44. 2. 136-147
more...
Books (8):
  • 学校に還す心理学ー研究知見からともに考える教師の仕事
    ナカニシヤ出版 2020
  • 教師として考えつづけるための教育心理学
    ナカニシヤ出版 2018
  • Mechanisms and coping skills of junior high school student's helplessness
    ナカニシヤ出版 2015
  • 学校におけるカウンセリングの考え方
    北樹出版 2012
  • スクールカウンセラーからみたパーソナリティ
    ナカニシヤ出版 鈴木公啓(編) 2012
more...
Education (2):
  • 2002 - 2006 Waseda University Graduate School of Human Sciences
  • 2000 - 2002 Waseda University Graduate School, Division of Human Science
Professional career (2):
  • 修士(人間科学) (早稲田大学)
  • 博士(人間科学) (早稲田大学)
Work history (4):
  • 2020/04 - 現在 総合教育系 初等教育部門 教授
  • 2016/04/01 - Professor
  • 2008/04/01 - 2016/03/31 大阪教育大学教育学部第二部実践学校教育講座 准教授
  • 2006/04/01 - 2008/03/31 浜松学院大学現代コミュニケーション学部現代コミュニケーション学科 講師
Association Membership(s) (4):
日本健康心理学会 ,  The Japanese Association of Counseling Science ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  The Japanese Psychological Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page