Rchr
J-GLOBAL ID:200901040166697131
Update date: Sep. 29, 2025
Yasunaga Satoru
ヤスナガ サトル | Yasunaga Satoru
Affiliation and department:
Job title:
professor
Research field (2):
Educational psychology
, Education - general
Research keywords (8):
協同教育
, cooperative learning
, 不確定志向性
, 哲学対話
, 高大社接続教育
, first year experience
, 大学教育
, higher education
Research theme for competitive and other funds (24):
- 2024 - 2027 グループ学習苦手学生の特性と指導法:LTD授業モデルと不確定志向性の観点から
- 2022 - 2025 “まるで病棟にいるような”臨地協同学内実習の構築と実証
- 2021 - 2024 LTD授業モデルによるAL型授業の質向上:協同認識とLTD習熟度に着目して
- 2016 - 2019 Construction of learning log DB and learning evaluation system inviting deep active learning
- 2016 - 2019 Development of Class Lesson Model based on Learning through Discussion
- 2013 - 2016 Lesson Study Based on Learning Through Discussion in High School/University Connection
- 2010 - 2012 Developing Reading Literacy Based on Learning Through Discussion
- 2007 - 2009 Improvement of Classroom Instruction with Project Based Learning and Uncertainty Orientation in Higher Education
- 2006 - 2008 A study of emotion and self-reflection during the process of developing proficiency in nursing technology
- 2004 - 2005 The Deepening of Thought Processes of Nursing Students during the Acquisition of Proficient Nursing Skills
- 2004 - 2005 Compensatory conviction as a Function of Uncertainty Orientation and Culture
- 1996 - 1998 Theoretical and application research for cultivating and educatin discussion skills and positive attitudes toward discussions
- 1995 - 1998 The influence of lifestyle, attitudes, and interpersonal relations on physical and mental deterioration of ages.
- 1990 - 1992 A STUDY OF THE EFFECTS OF LEARNING AND TEACHING STRATEGIES ON THE ACQUISITION OF SPATIAL CONCEPT.
- 1991 - 1991 モデリングにおよぼす反応不確実性の効果
- 1988 - 1988 子どもの認知発達を促進する社会的相互作用の過程分析
- 1987 - 1987 子どもの認知発達に及ぼす社会的相互作用と社会的観察の効果
- 1986 - 1986 観察学習におよぼす前経験の効果に関する研究
- ディスカッションの研究
- 協同学習に関する研究
- 社会的場面における不確定性の対処に関する研究
- Study on discussion
- Social interaction in learning and instruction
- Study on dealing with uncertainty in social situations
Show all
Papers (77):
-
平上久美子・安永悟. グループ学習に苦手意識を持った大学生の体験過程:苦手意識の形成と克服のプロセス. 協同と教育. 2023. 18. 15-28
-
安永悟・知念榮子・大城明枝・片桐君佳. LTD授業モデルに依拠した授業改善:看護専門学校における初年次教育科目での実践. 久留米大学心理学研究. 2023. 22. 22. 61-71
-
安永悟. 子どもが本気になる「話し合い」の技法: LTD話し合い学習法. 道徳教育. 2022
-
平上久美子・安永 悟. 新設看護専門学校における学びの場づくりを意図した初年次教育 ーLTD授業モデルによる集中講義の効果ー. 久留米大学心理学研究. 2021. 20. 9-16
-
安永 悟. 入門・LTD話し合い学習法. 三重県高等学校国語研究会 研究紀要,会報「はまゆう」. 2020. 69. 3-38
more...
MISC (3):
-
安永 悟, 平上久美子. 特集2 実践のための協同教育--学生が意見を出し、対話を促す仕掛けづくり【対談】学び合い苦手学生と対話しながら--自由な語りの場と仕掛けをつくる,. 看護教育. 2024. 65. 4. 406-411
-
安永悟. Webで伝える協同学習:大学での実践を通して. 看護教育. 2021. 8
-
安永悟. 協同学習に基づくアクティブラーニング. 健康教室・増刊号. 2021
Books (37):
-
学級集団づくり
「絶対役立つ教育心理学:実践の理論、理論の実践」ミネルヴァ書房 2021
-
協同による高等教育の活性化:LTDにもとづく授業づくりを中心に
「日本の協同学習」ナカニシヤ出版 2019
-
「授業を活性化するLTD:協同を理解し実践する紙上研修会」
医学書院 2019
-
「主体的・対話的で深い学びによる高大接続:LTD基盤型授業モデルの提案」
世界思想社 2018
-
「初年次教育学会の歩み:3 転換期としての第4?5期(2013年?2017年)」
世界思想社 2018
more...
Lectures and oral presentations (4):
-
協同学習ワークショップで教育者が学び合うことの意味-参加者へのアンケート調査から-
(日本協同教育学会第20回会大会プログラム (福岡、中村学園大学) 2024)
-
科目「協同学習」を受講した学習者の不確定志向性とGPS-Academicテスト結果の関連性について
(第56回日本医学教育学会大会(帝京大学板橋キャンパス 2024)
-
科目「協同学習」を受講した学生の肯定的感情と不確定志向の関連性について
(医学教育 2023)
-
精神科病棟にいるような臨地協同学内実習の試みと評価(その2) アンケート調査から
(日本精神保健看護学会学術集会・総会プログラム・抄録集 2022)
Education (4):
- - 1985 Kyushu University Graduate School, Division of Education
- - 1979 University of Miyazaki Faculty of Education
- 宮崎大学教育学部養護学校教育養成課程
- Kyushu University
Professional career (1):
- Doctor of Philosophy (Kyushu University)
Association Membership(s) (20):
日本協同教育学会
, 久留米市立高校教育検討委員会
, 福岡県立学校「新たな学びプロジェクト」
, 創価大学「大学再生加速プログラム」
, 玉川大学「大学再生加速プログラム」
, 九州地区大学教職課程研究連絡協議会 (通称;九教協)
, 全国私立大学教職課程協会 (全私教協)
, 大学教育再生加速プログラム委員会
, 大学教育再生加速プログラム委員会
, 創価大学GP外部評価委員
, 全国協同学習研究会
, 東京大学教養学部 教養教育開発機構
, 初年次教育学会
, 日本グループ=ダイナミックス学会
, 日本発達心理学会
, 日本リメディアル教育学会
, 日本心理学会
, 日本教育心理学会
, 九州心理学会
, 日本グループダイナミックス学会
Return to Previous Page