Rchr
J-GLOBAL ID:200901040849179721
Update date: Aug. 01, 2024
Kikuchi Teppei
キクチ テッペイ | Kikuchi Teppei
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Special needs education
Research keywords (2):
Special Needs Education
, 発達臨床心理学
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2024 - 2027 多様性を包摂するインクルーシブ学級を目指す新しいUD授業の効果及び整備条件の検討
- 2022 - 2025 A study on the acoustic design of learning spaces in schools and pre-schools
- 2019 - 2023 授業のユニバーサルデザインの効果検証と実施プログラムの開発
- 2014 - 2018 Development of support system for children with autism spectrum disorder from viewpoint of social brain
- 2011 - 2013 The elucidation of Social Brain Disorders and the Development of treatment methods in Autism Spectrum Disorder
- 2008 - 2009 Research on developmental process and clinical supports of self understanding in children with developmental disorders
- 2006 - 2008 自閉症における自己理解及び社会的認知の発達メカニズムの解明と療育システムの開発
- 2003 - 2004 自己および他者の情動理解に関する発達的変化とその障害について
Show all
Papers (41):
-
An evaluation of the effectiveness of universal design for instruction in regular classrooms. 2023. 72. 83-91
-
MARUYAMA Naoya, KAWAI Keiji, KIKUCHI Teppei. AN EXPERIMENT ON THE RELATIONSHIP BETWEEN CHARACTERISTICS OF PEOPLE WITH DEVELOPMENTAL DISABILITIES AND EFFECTS OF SOUND ABSORPTION ON COGNITIVE TASK PERFORMANCE. AIJ Journal of Technology and Design. 2023. 29. 71. 227-232
-
Teppei, Kikuchi. Research on the needs of students with disabilities for hybrid classes. 2023. 40. 65-72
-
Teppei, Kikuchi. Are HSP and developmental disorders distinguishable?. 2022. 71. 77-82
-
Ryuta KUROYAMA, Teppei KIKUCHI, Daisuke MOTOYOSHI. The correspondences of student service institutions to students with developmental disorder in the early stage of the COVID-19 pandemic. BULLETIN OF CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND SCHOOL DEVELOPMENT FACULTY OF EDUCATION KUMAMOTO UNIVERSITY. 2022. 39. 57-63
more...
MISC (11):
-
菊池 哲平. 学びにくさのある子の安心につながる! 「環境調整」の基本-主体的な子どもが育つ 教室環境デザイン. 授業力&学級経営力. 2024. 168. 78-83
-
菊池 哲平. いわゆる「HSPブーム」がASD支援にもたらしている弊害-特集 自閉スペクトラム症のこれから ; 自閉スペクトラム症支援のこれからの課題. そだちの科学. 2023. 41. 66-71
-
菊池 哲平. ハイブリッド授業に対する障害学生のニーズに関する調査研究. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2022. 64. 323
-
丸山 直也, 四ツ村 成美, 川井 敬二, 菊池 哲平. 発達障害特性に着目した騒音下での認知課題遂行への吸音の効果-Effects of Sound Absorption on Cognitive Task Performance under Noisy Environment in Relation to Developmental Disabilities. 公益社団法人日本騒音制御工学会秋季研究発表会講演論文集 = Proceedings of the autumn meeting, the Institute of Noise Control Engineering of Japan / 日本騒音制御工学会 編. 2021. 43-46
-
菊池哲平. ユニバーサルデザインの視点を踏まえたオンライン授業の実践. 授業UD研究. 2020. 10. 33-36
more...
Books (10):
-
授業UD新論-UDが牽引するインクルーシブ教育システム-
東洋館出版社 2024 ISBN:4491054495
-
特別支援教育情報活用能力を育む授業づくり
明治図書出版 2024 ISBN:9784183557261
-
臨床動作法の実践を学ぶ
新曜社 2019
-
必携発達障害支援ハンドブック
金剛出版 2016
-
キーワードで読む 発達障害研究と実践のための医学診断/福祉サービス/特別支援教育/就労支援-福祉・労働制度・脳科学的アプローチ-
福村出版 2016
more...
Lectures and oral presentations (48):
-
コロナ休校期間中の小中学校におけるオンライン授業への発達障害児の参加状況等に関する実態調査
(日本LD学会第30回大会 2021)
-
知的障害児生徒に対する教室の音環境改善の効果 吸音材の仮設による残響音の低減を通して
(日本特殊教育学会第59回大会 2021)
-
オンライン授業における発達障害学生のニーズや困り感に関する研究(1):学生支援担当者への全国調査を基に
(日本教育心理学会第63回総会 2021)
-
オンライン授業における発達障害学生のニーズや困り感に関する研究(2):学生支援担当者への聞き取り調査から
(日本教育心理学会第63回総会 2021)
-
発達障害児の自己評価と要求水準の関連
(日本特殊教育学会第57回大会 2019)
more...
Education (3):
- - 2004 Kyushu University
- 1999 - 2001 Oita University Graduate School of Education
- - 1999 Oita University Faculty of Education
Professional career (1):
Work history (6):
Return to Previous Page