Rchr
J-GLOBAL ID:200901041463989156   Update date: Feb. 14, 2024

Fukuda Hiroko

フクダ ヒロコ | Fukuda Hiroko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://languageawareness.hum.ibaraki.ac.jp/index.html
Research field  (3): Foreign language education ,  Foreign language education ,  Linguistics
Research keywords  (1): Language Awareness,ELBE, EOLE, autonomous language learning, CEFR, ELP, plurilingualism, pluriculturism, General English Education at universities, Foreign Language Activities at elementary schools, curriculum development, CLIL, translanguaging
Papers (12):
  • 福田浩子. 「複言語主義は言語教育の何を変えたか」. 茨城大学人文学部紀要『人文コミュニケーション学科論集』. 2017. 第22
  • 小林邦彦, 小西康文, 福田浩子, 佐々木友美, 上田敦子, 大森真, 館深雪, 野村幸代, 藤井拓哉. 「TOEICテストスコアとアンケート分析による茨城大学総合英語プログラム改善のための因子分析」. 茨城大学大学教育センター紀要. 2016. 第6. 1-15
  • Hiroko FUKUDA. How are plurilinguaalism and pluriculturalism actualized in education: An advanced case of primary and secondary education in German-speaking Switzerland. 茨城大学人文学部紀要『人文コミュニケーション学科論集』. 2016. 第20. 135-156
  • 深澤真, 小林邦彦, 福田浩子, 大森真, 上田敦子, 野村幸代, 藤井拓也. 「TOEICテスト全学導入に向けた総合英語各レベルにおける実態調査と活用の方向性」. 茨城大学教育センター紀要. 2015. 第5. 15-24
  • 宮田宗彦, 上田敦子, 岡山陽子, 小林邦彦, 野村幸代, 深澤真, 福田浩子. 「茨城大学総合英語プログラム点検評価におけるTOEIC活用に関する研究」. 茨城大学大学教育センター紀要. 2014. 第4. 39-48
more...
MISC (34):
  • Hiroko Fukuda. What Can Language Education DO in a Multilingual and Multicultural Society?:Advanced Cases in Switzerland. 茨城大学人文学部紀要『人文コミュニケーション学科論集』. 2014. 第16. 103-117-117
  • 「多言語多文化社会で言語教育が何をなしうるか?-スイスの先進的な取り組みからー」. 「2013年度異文化間教育学会 第34回大会発表抄録」. 2013. 66-67
  • 福田浩子, 大津理香. A Survey of Students' Atttitudes in Writing Activities Based on the Process Approach: A case study of General English Education for freshmen at Ibaraki University. 茨城大学大学教育センター紀要. 2012. 第2. 1-12
  • 福田浩子. 「日本において母語・継承語・継承文化教育をどう位置づけるか」. 『国際研究集会 言語教育とアイデンティティ形成 ことばの学びの連携と再編 予稿集』. 2011
  • 福田浩子. 「総合英語教育専門部会FD報告」. 大学教育センター年報. 2011. 第15. 64-67
more...
Books (16):
  • 外国語教育VI 言語(外国語)教育の理念・実践案集(「解説:スイスの言語教育」)
    朝日出版社 2015 ISBN:9784255008141
  • 外国語教育6 言語(外国語)教育の理念・実践案集(「スイス フランス語圏の学習指導要領(Plan d'Etudes Romand(PER) 抜粋:『言語』分野」)
    朝日出版社 2015 ISBN:9784255008141
  • Jazz Up Your Japanese with Onomatopoeia: For All Levels
    Kodansha International 2012
  • Switching Smoothly Between Casual and Polite Japanese: Sixteen Parallel Dialogues, Quizzes, and Tons of Tips for Intermediate Learners
    Japan & Stuff Press 2012 ISBN:9784990284879
  • コミュニケーション学-その展望と視点(増補版)
    松柏社 2011
more...
Lectures and oral presentations  (24):
  • 複言語・複文化主義に基づく言語教育-スイスのPassepartoutの事例から-
    (2015年度異文化間教育学会第36回大会 2015)
  • 多言語多文化社会で言語教育が何をなしうるか?-スイスの先進的な取り組みから-
    (2013年度異文化間教育学会第34回大会 2013)
  • 複数外国語教育における「英語教育」との協力について考える
    (日本言語政策学会(JALP)第15回記念大会「第一分科会日本の外国語教育政策 『もうひとつの学習指導要領』を考えるー『構造』から『行動』へ」 2013)
  • 日本において母語・継承語・継承文化教育をどう位置づけるか
    (国際研究集会「言語教育とアイデンティティ形成-ことばの学びの連携と再編」 2012)
  • 日本の言語教育はどこへ向かうのか-日本における言語意識教育の必要性-
    ((社)日本語教育学会「多文化共生社会における日本語教育研究会」 2010)
more...
Education (1):
  • 1994 - 1996 Aoyama Gakuin University Graduate School, Division of International Politics and Economics International Business
Professional career (1):
  • 修士(国際コミュニケーション) (青山学院大学)
Work history (11):
  • 2017/04/01 - 茨城大学全学教育機構 教授
  • 2013/10 - 茨城大学人文学部 教授
  • 2007/04 - 2013/09 茨城大学人文学部 准教授
  • 2007/10/01 - 2011/03/31 慶應義塾大学外国語教育センター 上席研究員
  • 2002/04 - 2007/03 茨城大学人文学部 助教授
Show all
Committee career (2):
  • 2007/10/10 - 2007/12/31 土浦日本大学中等教育学校 スーパー・イングリッシュ・ランゲージ・ハイスクール運営指導委員
  • 1999/01 - 2004/09 東京書籍 「Power On English I」「Power On English II」(文部科学省検定高校英語教科書)編集委員
Awards (1):
  • 2003/07 - 茨城大学 平成14年度後学期茨城大学推奨授業表彰 英語IITR
Association Membership(s) (7):
SIETAR JAPAN ,  Association for Language Awareness ,  Intercultural Education Society of Japan ,  The Japan Associate of College English Teachers ,  外国語教育学会 ,  日本言語政策学会 ,  日本国際理解教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page