Rchr
J-GLOBAL ID:200901041560027237   Update date: Jan. 31, 2024

AZUMA Nobukazu

アズマ ノブカズ | AZUMA Nobukazu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Commerce ,  Commerce ,  Commerce
Research keywords  (3): commerce ,  retailing ,  retail and distributive trades
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2007 - 現在 Fundamental Theories in Retail and Distributive Trades
  • 2023 - 2028 日英の流通システムの30年-研究方法の国際化と流通理論・仮説の検証と構築に向けて-
  • 2022 - 2026 小売ビジネスモデルの構成要素の組み合わせと成果の関係-fsQCAを用いた実証研究
  • 2021 - 2024 業態の提供価値と顧客評価の齟齬に着目した小売企業の業態戦略に関する総合的研究
  • 2021 - 業態の提供価値と顧客評価の齟齬に着目した小売企業の業態戦略に関する総合的研究
Show all
Papers (22):
  • Narimasa Yokoyama, Nobukazu Azuma, Woonho Kim. The impact of e-retail usage on relative retail patronage formation. International Journal of Retail & Distribution Management. 2023. 51. 13. 16-32
  • AZUMA Nobukazu. The potential of Qualitative Comparative Analysis (QCA) and its implications for mixed-method approaches in marketing and distribution research. Japan Marketing History Review. 2022. 1. 2. 204-225
  • 東伸一, 芳賀康浩. 「青山」の地域イメージの分析 : 生活者にとっての「青山」の意味の探索. 青山経営論集. 2022. 56. 4. 87-107
  • Towards Formalization of Analytical Approaches to Tackle Issues of Retail Business Models: Exploring the Methodological Strengths of Process Tracing Method and Qualitative Comparative Analysis (QCA). 2022. 41. 4. 53-64
  • Azuma,N, Yokoyama,N, Kim,W. Revisiting the Big Middle: An fsQCA Approach to Unpack a Large Value Market from a Product Specialist Retailer’s Perspective. International Journal of Retail & Distribution Management. 2022
more...
MISC (1):
  • “The Changing Nature of Japanese Fashion”. Journal of European Marketing(MCB Emerald). 2004
Books (15):
  • Fundamentals of Retailing and Distribution System
    2022 ISBN:9784641151031
  • 流通と商業データブック - 理論と現象から考える
    有斐閣 2022 ISBN:9784641165991
  • マーケティング学説史 アメリカ編II
    同文舘出版 2019
  • 新・流通と商業第6版
    有斐閣 2016
  • はじめての流通
    有斐閣 2014 ISBN:9784641151031
more...
Lectures and oral presentations  (22):
  • 質的比較分析 (QCA: Qualitative Comparative Analysis) :流通・商業、マーケティング研究における QCA の可能性の検討と アプリケーション fsQCA のハンズオン・セッション」
    (日本商業学会 2022)
  • Relative retail patronage formation among grocery fill-in shoppers in Japan
    (ACRA 2022 Conference 2022)
  • Revisiting the Big Middle: An fsQCA Approach to Unpack the Large Value Market from the Product Specialist Retailer's Perspective
    (Colloquium on European Research in Retailing 6th Conference 2021)
  • Exploring the Utilities of the Process-tracing Method as a within-case Causal Inference Technique
    (2021)
  • Applications of Process-tracing Method towards the Theorisation of Retail Business Model
    (AMA/American Collegiate Retailing Association virtual conference 2021 2021)
more...
Education (2):
  • 2000 - 2005 ヘリオット・ワット大学 経営大学院 経営学専攻
  • 1998 - 1999 スターリング大学 経営大学院 経営学専攻
Work history (7):
  • 2017/04 - 現在 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Marketing Professor
  • 2002/02 - 現在 ヘリオット・ワット大学スクール・オブ・マネジメント
  • 2009/04 - 2017/03 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Marketing Associate Professor
  • 2008/04 - 2009/03 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Business Administration Associate Professor
  • 2005/04 - 2008/03 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Business Administration Lecturer
Show all
Committee career (3):
  • 2013/04 - 2018/08 中小企業診断士試験出題委員 出題委員
  • 2008/11 - 2010/08 中小企業診断士試験出題委員 出題委員
  • 2009/08 - 2010/03 経済産業省繊維産業におけるブランド化に関する委員会 委員
Awards (9):
  • 2022/10 - 日本マーケティング学会 日本マーケティング学会 マーケティングジャーナル 2022 奨励賞
  • 2022/10 - Japan Marketing Academy Japan Marketing Academy Marketing Journal 2022 Highly Commended Award Towards Formalization of Analytical Approaches to Tackle Issues of Retail Business Models: Exploring the Methodological Strengths of Process Tracing Method and Qualitative Comparative Analysis (QCA)
  • 2021/07 - CERR 2021ベストペーパー賞次点
  • 2021/07 - CERR 2021ベストペーパー賞次点
  • 2017 - 日本学術振興会 科学研究費 審査委員 表彰
Show all
Association Membership(s) (4):
JAPAN SOCIETY OF FOODSERVICE STUDIES ,  JAPAN SOCIETY OF MARKETING & DISTRIBUTION ,  American Collegiate Retailing Association (ACRA) ,  マーケティング史学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page