Rchr
J-GLOBAL ID:200901041560027237
Update date: Sep. 26, 2024
AZUMA Nobukazu
アズマ ノブカズ | AZUMA Nobukazu
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Commerce
, Commerce
, Commerce
Research keywords (3):
commerce
, retailing
, retail and distributive trades
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2007 - 現在 Fundamental Theories in Retail and Distributive Trades
- 2023 - 2028 日英の流通システムの30年-研究方法の国際化と流通理論・仮説の検証と構築に向けて-
- 2022 - 2026 小売ビジネスモデルの構成要素の組み合わせと成果の関係-fsQCAを用いた実証研究
- 2021 - 2024 業態の提供価値と顧客評価の齟齬に着目した小売企業の業態戦略に関する総合的研究
- 2021 - 業態の提供価値と顧客評価の齟齬に着目した小売企業の業態戦略に関する総合的研究
- 2018 - 質的比較分析(QCA)を用いた衣料品小売業と飲食料品小売業の研究
- 2018 - 小売競争と地域多様性の相互作用に関する総合的研究
- 2014 - 2017 A comprehensive study on the principal theories and hypotheses in the domain of retail and distributive trades (macromarketing)
- 2012 - 2014 専門店イノベーションと商品調達ネットワークに関する研究
- 2007 - 2010 青山文化の総合的研究(総合文化研究部門課題別)(研究分担)
- 2003 - 2005 21世紀の流通ビジネスモデルのビジョン構築に関する研究
Show all
Papers (22):
-
Narimasa Yokoyama, Nobukazu Azuma, Woonho Kim. The impact of e-retail usage on relative retail patronage formation. International Journal of Retail & Distribution Management. 2023. 51. 13. 16-32
-
AZUMA Nobukazu. The potential of Qualitative Comparative Analysis (QCA) and its implications for mixed-method approaches in marketing and distribution research. Japan Marketing History Review. 2022. 1. 2. 204-225
-
東伸一, 芳賀康浩. 「青山」の地域イメージの分析 : 生活者にとっての「青山」の意味の探索. 青山経営論集. 2022. 56. 4. 87-107
-
Towards Formalization of Analytical Approaches to Tackle Issues of Retail Business Models: Exploring the Methodological Strengths of Process Tracing Method and Qualitative Comparative Analysis (QCA). 2022. 41. 4. 53-64
-
Azuma,N, Yokoyama,N, Kim,W. Revisiting the Big Middle: An fsQCA Approach to Unpack a Large Value Market from a Product Specialist Retailer’s Perspective. International Journal of Retail & Distribution Management. 2022
more...
MISC (1):
-
“The Changing Nature of Japanese Fashion”. Journal of European Marketing(MCB Emerald). 2004
Books (14):
-
Fundamentals of Retailing and Distribution System
2022 ISBN:9784641151031
-
流通と商業データブック - 理論と現象から考える
有斐閣 2022 ISBN:9784641165991
-
マーケティング学説史 アメリカ編II
同文舘出版 2019
-
新・流通と商業第6版
有斐閣 2016
-
はじめての流通
有斐閣 2014 ISBN:9784641151031
more...
Lectures and oral presentations (22):
-
質的比較分析 (QCA: Qualitative Comparative Analysis) :流通・商業、マーケティング研究における QCA の可能性の検討と アプリケーション fsQCA のハンズオン・セッション」
(日本商業学会 2022)
-
Relative retail patronage formation among grocery fill-in shoppers in Japan
(ACRA 2022 Conference 2022)
-
Revisiting the Big Middle: An fsQCA Approach to Unpack the Large Value Market from the Product Specialist Retailer's Perspective
(Colloquium on European Research in Retailing 6th Conference 2021)
-
Exploring the Utilities of the Process-tracing Method as a within-case Causal Inference Technique
(2021)
-
Applications of Process-tracing Method towards the Theorisation of Retail Business Model
(AMA/American Collegiate Retailing Association virtual conference 2021 2021)
more...
Education (2):
- 2000 - 2005 ヘリオット・ワット大学 経営大学院 経営学専攻
- 1998 - 1999 スターリング大学 経営大学院 経営学専攻
Work history (7):
Committee career (3):
- 2013/04 - 2018/08 中小企業診断士試験出題委員 出題委員
- 2008/11 - 2010/08 中小企業診断士試験出題委員 出題委員
- 2009/08 - 2010/03 経済産業省繊維産業におけるブランド化に関する委員会 委員
Awards (9):
- 2022/10 - 日本マーケティング学会 日本マーケティング学会 マーケティングジャーナル 2022 奨励賞
- 2022/10 - Japan Marketing Academy Japan Marketing Academy Marketing Journal 2022 Highly Commended Award Towards Formalization of Analytical Approaches to Tackle Issues of Retail Business Models: Exploring the Methodological Strengths of Process Tracing Method and Qualitative Comparative Analysis (QCA)
- 2021/07 - CERR 2021ベストペーパー賞次点
- 2021/07 - CERR 2021ベストペーパー賞次点
- 2017 - 日本学術振興会 科学研究費 審査委員 表彰
- 2004/09 - 流通科学大学研究奨励特別賞(2003~2004年度の研究全般)
- 2004/05 - 英国MCB Emerald社 Emerald Literati Club Highly Commended Award 2004
- 2004/05 - 英国MCB Emerald社 Emeral Literati Club Highly Commended Award 2004
- 2003/11 - at Ohio State Uni ACRA Conference Best Paper Award Runner-up
Show all
Association Membership(s) (4):
JAPAN SOCIETY OF FOODSERVICE STUDIES
, JAPAN SOCIETY OF MARKETING & DISTRIBUTION
, American Collegiate Retailing Association (ACRA)
, マーケティング史学会
Return to Previous Page