Rchr
J-GLOBAL ID:200901041841693317   Update date: Nov. 29, 2004

Hayashi Satoko

ハヤシ サトコ | Hayashi Satoko
Affiliation and department:
Research field  (3): Education - general ,  Social psychology ,  Japanese language education
Research keywords  (4): 第二言語習得研究 ,  日本語教育 ,  Second Language Acquisition ,  Japanese Language Education
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2002 - 2004 言語学習の個別性とその対応に関する研究
  • 2002 - 2004 Individual Differences in Language Learning
  • 2001 - 2003 日本語学習者と環境との相互作用に関する研究
  • 2001 - 2003 Interaction between Japanese Language Learners
  • 1997 - 2003 教師教育
Show all
MISC (25):
  • 「日本語学習者と学習環境との相互作用 -二つの学習者調整から-」. 日本語教育秋季大会(パネルセッション). 2004
  • 『日本語学習者と環境との相互作用に関する研究』. 科学研究費補助金研究報告書. 2004
  • クリティカル・シンキングと日本語教育. JACET 月例会 (口頭発表). 2003
  • 「学習者と学習環境の相互作用をめぐって-学習者条件の記述」(共著). 『「日本語総会シラバスの構築と教材開発指針の作成」論文集』独立法人国立国語研究所. 2003. 4
  • 「日本語学習支援システムの構築と言語政策 -日本語学習者と学習環境との相互作用調整から-」. 日本言語政策学会第一回大会 口頭発表(共同). 2002
more...
Books (2):
  • 『異文化理解のための日本語教育Q&A』(共著)
    文化庁文化部国語課 1994
  • 『にほんごきいてはなして』
    ジャパンタイムズ 1989
Works (6):
  • 『言語学習の個別性要因』(資料集CD-ROM)(共著)津田塾大学言語文化研究所言語学習の個別性研究グループ
    1999 -
  • 「自然習得による日本語学習者の学習過程に関するエスノグラフィー的調査」 文部省科学研究費補助金研究. 総合研究(A)
    1996 -
  • 文部省科学研究費補助金研究「外国人技術研修生の日本語学習の環境作りに関する調査研究」(総合研究A04306020)
    1992 - 1994
  • 「長野県小諸地区における外国人支援ネットワークの形成に関するアクション・リサーチ」(トヨタ財団研究助成)
    1994 -
  • 日本語教育学会調査研究委員会研究「日本語口頭運用能力の評価に関する考察」
    1992 -
more...
Education (4):
  • - 1989 Columbia University
  • - 1989 Columbia University Teachers College TESOL
  • - 1973 Tsuda College Faculty of Liberal Arts Department of English
  • - 1973 Tsuda College Faculty of Arts and Science
Professional career (1):
  • MA (Columbia University)
Committee career (2):
  • 2001 - 日本語教育学会 学会誌委員会委員
  • 2000 - 日本語教育学会 評議員
Association Membership(s) (5):
大学英語教育学会 ,  社会言語科学会 ,  異文化間教育学会 ,  全国語学教育学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page