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J-GLOBAL ID:200901043423932413   Update date: Sep. 24, 2024

Inagaki Shigenori

イナガキ シゲノリ | Inagaki Shigenori
Affiliation and department:
Job title: Specially Appointed Professor
Research field  (1): Science education
Research keywords  (2): 理科教育 ,  Science Education
Research theme for competitive and other funds  (88):
  • 2022 - 2026 Research on Neurodiversity in Science Museums
  • 2022 - 2025 実世界ーオンライン統合環境での行動センシングによる学習支援
  • 2022 - 2025 博物館での親子の協働体験を支援するARを用いたコンテンツデザインの研究
  • 2019 - 2022 実世界センシングデータからの行動-学習モデルの構築と学習支援環境の設計
  • 2019 - 2022 生物多様性の実感的学習を可能とするSDGsを志向した里山環境保全教育プログラム
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Papers (509):
  • 江草遼平, 向山翔希, 楠房子, 稲垣成哲. 科学系博物館におけるキャラクターを導入した展示解説支援4コママンガ:視線計測データに基づくキャラクターの効果の分析. 科学教育研究. 2024. 48. 2. 117-132
  • Kihiro Tokuno, Fusako Kusunoki, Shigenori Inagaki, Hiroshi Mizoguchi. Talkative Museum: Augmented Reality Interactive Museum Guide System Towards Collaborative Child-Parent-Specimen Interaction. Proceedings of the 23rd Annual ACM Interaction Design and Children Conference. 2024. 754-758
  • Chenyi Dai, Kojiro Hirose, Makoto Kobayashi, Shigenori Inagaki, Fusako Kusunoki. Sound Woods: An Interactive Game-Based Learning Design for Inclusive Play Between Sighted and Visually Impaired Users. Proceedings of the 16th International Conference on Computer Supported Education - (Volume 2). 2024. 693-700
  • Yihang Dai, Fusako Kusunoki, Makoto Kobayashi, Shigenori Inagaki. Content Design for Learning Support in Museum: Research on Exhibition Support System Using Tactile Senses. Lecture Notes in Computer Science Entertainment Computing - ICEC 2023. 2023. 193-200
  • Kodai Moriya, Fusako Kusunoki, Shigenori Inagaki, Hiroshi Takemura, Hiroshi Mizoguchi. DARK-SCENE IMAGE BRIGHTENING FOR DETECTING MUSEUM EXHIBITS: USING DEEP LEARNING BASED ON HUMAN VISUAL CHARACTERISTICS. ICERI2023 Proceedings. 2023
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MISC (286):
  • Yuanling Tang, 楠房子, 稲垣成哲. インタラクティブ物語による学習支援コンテンツのデザイン. 計測自動制御学会 第31回社会システム部会研究会. 2023
  • SATOYAMA Management Game for SDGs Education. 2023. 37. 5. 97-102
  • 趙 セイ澤, 海老 春香, 稲垣 成哲, 岩崎 誠司, 楠 房子. 植物園における鑑賞支援のデザインと評価. 情報処理学会研究報告. 2023. 2023-DCC-33 No.43. 1-6
  • イチへ, 楠房子, 小林真, 稲垣成哲. 視覚障害児童向けの楽しいインタラクティブデザイン. 情報処理学会研究報告. 2023. 2023-DCC-33 No.10. 1-6
  • 稲垣成哲. 理科教育のこれまでの10年、こらからの10年. 理科の教育. 2022. 71. 12. 28-29
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Books (21):
  • 理論と実践をつなぐ理科教育研究の展開
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491049359
  • The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging With Contemporary Challenges Through Science Education
    Bologna: ALMA MATER STUDIORUM - University of Bologna 2021
  • The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging With Contemporary Challenges Through Science Education
    Bologna: ALMA MATER STUDIORUM - University of Bologna 2021
  • 教育工学選書II第5巻 学びのデザイン:学習科学
    ミネルヴァ書房 2016
  • キーワード 人間と発達[増補改訂版] II. 人間の形成:教育と支援
    大学教育出版 2007
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Lectures and oral presentations  (405):
  • Effects of mock lesson on pre-service teachers’ beliefs regarding the introduction of argumentation into classes.
    (Paper session presented at the International Organization for Science and Technology Education 2021)
  • 国立科学博物館の展示室「親と子のたんけんひろばコンパス」における課題:親子のコミュニケーション促進を事例に
    (日本理科教育学会近畿支部大会 2020)
  • 複数の里山に対応した「里山管理ゲーム」での情報検索の実態:特典の増減と視線移動との関連に着目した事例研究
    (日本理科教育学会近畿支部大会 2020)
  • 理科におけるアーギュメントの構成を阻害する要因:現職教員の主観的評価に着目して
    (日本科学教育学会第44回年会 2020)
  • 里山環境保全教育コンテンツ「里山管理ゲーム」ー複数里山対応による学習効果についてー
    (日本理科教育学会大70回全国大会 2020)
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Education (1):
  • - 1985 Hiroshima University Graduate School of Education
Professional career (1):
  • 教育学修士 (広島大学)
Work history (9):
  • 2022/04 - 現在 神戸大学 名誉教授
  • 2022/04 - 現在 Rikkyo University College of Arts Department of Education
  • 2006/04 - 2022/03 Kobe University
  • 2005/03 - 2006/03 Kobe University Faculty of Human Development
  • 1994/02 - 2005/02 Kobe University Faculty of Human Development
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Committee career (11):
  • 2022/08 - 現在 日本科学教育学会 監事
  • 2021/11 - 現在 日本理科教育学会 フェロー
  • 2020/10 - 現在 日本学術会議 連携会員
  • 2017/07 - 2021/08 日本理科教育学会 会長
  • 2012/04 - 2021/08 日本理科教育学会 理事
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Awards (14):
  • 2023/01 - 情報処理学会DCC研究会 第33回研究会DCC優秀賞
  • 2017/08 - 日本科学教育学会 日本科学教育学会論文賞 科学教育学研究第40巻4号掲載の論文
  • 2015/08 - 一般社団法人 日本科学教育学会 日本科学教育学会 論文賞 教員志望の大学生を対象としたアーギュメント・スキル教育プログラムのデザイン
  • 2015/08 - 一般社団法人 日本科学教育学会 日本科学教育学会学術賞 ICTを利用した教育・学習支援に関する学際的プロジェクト型研究の開拓
  • 2011/07 - 日本教育心理学会 日本教育心理学会優秀論文賞 教育心理学研究58巻1号掲載の論文
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Association Membership(s) (8):
情報処理学会 ,  ESERA ,  ACM ,  日本教科教育学会 ,  ヒューマンインタフェース学会 ,  日本教育工学会 ,  日本理科教育学会 ,  日本科学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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