Rchr
J-GLOBAL ID:200901043459941958   Update date: Sep. 25, 2022

Oki Hirotaka

オキ ヒロタカ | Oki Hirotaka
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Education - general ,  Educational technology
Research keywords  (1): higher education research, educational technology
Papers (81):
  • Hirotaka Oki. Current Issues of Faculty Development in Higher Education in Japan. Nagoya Journal of Higher Education. 2019. 第19. 17-32
  • Hirotaka Oki, Mieko Takahira, Toshio Sugii, Kohji Nishikawa. The Impact of Faculty Development (FD) Training as Shown through Students Course Evaluations: Relations among Chubu University Student Course Evaluations, FD Training Types, and the Timing of Effect Measurement. Journal of Japan Association for College and University Education. 2019. 第40. 第2. 36-45
  • OKI Hirotaka. The Actual Conditions of Teaching-Stream Faculty in Canada and the Other Advanced Countries: Their Backgrounds, Characteristics and Issues. Journal of Chubu Unversity Education. 2017. 17
  • TAKAHIRA Mieko, OKI Hirotaka, SUGII Toshio, NISHIKAWA Kohji. The Impact of FD Training on Students' Course Evaluation: Analysis of Three-year Accumulation Effects at Chubu University. Journal of Chubu University Education. 2017. 17
  • 沖裕貴. 日本の高等教育における「学生参画」の概念の再整理の試み-新たな「学生連携」の概念をどう捉えるか-. 中部大学教育研究. 2016. 16. 1-12
more...
MISC (1):
  • Yasuko HAYASHI, Hirotaka OKI, Hajime MATSUMURA. Development of Preparing Future Faculty Program at Ritsumeikan University: Based on Surveys of PFF at Japanese and Foreign Universities. 立命館高等教育研究. 2013. 第13. 169-185-186
Books (13):
  • 大学事典
    平凡社 2018 ISBN:9784582121025
  • 「大学のFD Q&A」
    玉川大学出版部 2016 ISBN:9784472405204
  • 学生主体型授業の冒険2-予測困難な時代に挑む大学教育- 第四章「超巨大授業に挑む!-受講生900名の教養授業における挑戦-」
    ナカニシヤ出版 2012
  • 『学生・職員と創る大学教育-大学を変えるFDとSDの新発想』-第三章「『ピア・サポート』で大学が変わる」
    ナカニシヤ出版 2012
  • 貴州省の持続的発展をめざして-環境・農村・文化と人材育成-
    文一総合出版 2010
more...
Lectures and oral presentations  (84):
  • 学生参画型FDによる「教育の質保証」を問う-大学主体型学生FDの今後の方向性と専門性-
    (第22回大学教育研究フォーラム「学生参画型FDによる「教育の質保証」を問う-大学主体型学生FDの今後の方向性と専門性-」 2016)
  • プログラム開発者から見るプログラム認証および基準の意義
    (大学教育学会第37回大会ラウンドテーブル11 2015)
  • 学生スタッフ-「学びの共同体」の起爆剤-
    (第21回大学教育研究フォーラム『高等教育機関に本当に必要な「学生の声と協力」とは何か-学生・教員・職員の協働による大学の質向上は実現可能か-』 2015)
  • FD推進組織史-現状と今後の課題-
    (第20回FDフォーラム第11分科会『全学的FD推進組織の現状と課題』 2015)
  • アクティブ・ラーニングに求められる学習成果の測定と活用
    (日本教育情報学会第30回年会 2014)
more...
Education (2):
  • - 2000 Kyoto University of Education Graduate School, Division of Education Department of School Education
  • - 1982 Nagoya University Faculty of Science Department of Mathematics
Professional career (1):
  • M.A. (Education) (Kyoto University of Education)
Work history (1):
  • 2006/04/01 - professor, Institute for Teaching and Learning
Committee career (29):
  • 2017 - 広島国際大学客員教授
  • 2015/04 - 2016/03 教育・学修支援センター長
  • 2015/04 - 関西大学AP外部評価委員
  • 2015/04 - 愛媛大学FD拠点外部評価委員
  • 2014/04 - 日本高等教育開発協会 会長
Show all
Awards (2):
  • 2008/08 - 日本教育情報学会 論文賞(2008年度)
  • 2005/08 - Japan Society of Educational Information 研究奨励賞
Association Membership(s) (4):
The Liberal and General Education Society of Japan ,  Japanese Association of Higher Education Research ,  Japan Society for Educational Technology ,  Japan Society of Educational Information
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page