Rchr
J-GLOBAL ID:200901043535199387
Update date: Sep. 27, 2024
ALLEN TAMAI Mitsue
アレン タマイ ミツエ | ALLEN TAMAI Mitsue
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Foreign language education
, Foreign language education
, Foreign language education
Research theme for competitive and other funds (15):
- 2022 - 2025 Developing positive attitudes towards learning English through activities related to storytelling
- 2024 - Teaching Literacy in Early English Education for Infants and Young Children - English Language Programs for 21st Century Literacy Acquisition
- 2022 - デジタル時代における児童の思考・判断・表現力と自律的な態度を育む外国語科の評価
- 2018 - 2021 小中接続を目指し学習者の思考・判断・表現と学びに向かう力を促進する授業設計と評価
- 2016 - 2021 21世紀型リタラシー獲得を目指した小中連携の英語プログラムの開発と検証
- 2014 - 2018 Designing English lesson and evaluation to promote learners' self-efficacy and autonomy aiming at collaboration of elementary and junior high schools
- 2014 - 2017 英語の初期学習者における内容重視活動ー小中を繋ぐCLIL活動
- 2011 - 2015 Development of an effective literacy program for young Japanese EFL learners
- 2011 - 2014 Story-Based Curriculum for English Education at Primary Schools
- 2008 - 2011 A study on English vocabulary knowledge of elementary school children -Its relation to phonological awareness, letter knowledge, and Japanese-
- 2007 - 2010 A Study on the Introduction of Literacy at the Beginning Level of English Education in Japan
- 2006 - 2008 RESEARCH ON VOCABULARY LEARNING AND READING DEVELOPMENT-THE INFLUENCE FROM ROMAN CHARACTERS AND JAPANESE COMPETENCE
- 2004 - 2006 RESEARCH ON THE RELATIONSHIPS AMONG PHONOLOGICAL AWARENESS, SPELLING, AND READING ACQUISITION IN ELEMENTARY AND JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS
- 2002 - 2004 Cross-Linguistic transfer of phonological awareness from Japanese to English among young Japanese learners of English and its relationship to reading development
- 1999 - 2001 Problems of and Propositions to Introducing English into Public Elementary Schools in Japan
Show all
Papers (45):
-
A study to Examine a Systematic Literacy Program at Elementary Schools: From Letter Knowledge to Word Knowledge. 2022. 41. 19-38
-
泉惠美子. 小学校英語における文字学習とCan-Do評価- 客観テストと自己評価の関連性について -. 日本児童英語教育学会研究紀要. 2019. 38
-
Phonological Awareness and Development of Word Knowledge among Young Japanese Learners of English. The Journal of Asia TEFL. 2012
-
「小学生のアルファベット知識の発達と音韻認識能力の関連性について」. 『ARICE REVIEW』(Action Research Center for Language Education). 2008. 2. 112-123
-
「公立小学校における効果的なリーディング指導について(1)-アルファベット指導-」. 『研究紀要』(千葉大学教育学部). 2008. 56. 15-23
more...
MISC (15):
-
"Bridge between phonetic education and literacy for young EFL learners". 『紀要』(文京学院大学外国語学部/文京学院短期大学). 2007. 6. 107-119
-
"Language choice of a Japanese returnce". 『研究紀要』(日本児童英語教育学会). 1997. 16. 11-21
-
"Narratives in conversation". 『紀要』(文京女子短期大学英語英文学科). 1996. 29. 51-60
-
"Implementation of a new program in teaching children English". 『Proceedings of Linguistics Society』(上智大学言語学会). 1996. 11. 219-236
-
"Child learner's interactions in a second language classroom". 『研究紀要』(日本児童英語教育学会). 1995. 14. 3-20
more...
Books (25):
-
エレン・ベーカー先生 はじめての英語教室
東京書籍 2024
-
New Horizon Elementary 5, 6(小学校外国語科用 文部科学省検定教科書-編集代表)
東京書籍 2024
-
A PILL BUG
東京書籍 2022
-
A FIELD TRIP
2022
-
New Horizon (中学校外国語科 文部科学省検定教科書)
東京書籍 2021
more...
Lectures and oral presentations (45):
-
The effectiveness of phonological-based literacy curriculum for young Japanese EFL learners
(The 21st ASIA TEFL International Conference 2023)
-
公立小学校における外国語の授業で育つ 児童の言語的な気づきについて
(日本児童英語教育学会第43回全国大会 2023)
-
Challenges of Teaching English to Young Learners in Japan after 2020
(Cluste Meetingof Gala Technology 2023 2023)
-
A Study to examine the effect of a literacy Program on Young EFL Learners
(JALT 2022 2022)
-
THE STORY-BASED CURRICULUM FOR YOUNG EFL LEARNERS - FROM ORAL LANGUAGE TO LITERACY DEVELOPMENT
(The20th Asia TEFL 2022)
more...
Works (4):
-
英語ことば図鑑 5000
2022 -
-
コナンと楽しく学ぶ小学校英語入門編
2021 -
-
コナンで楽しく学ぶ小学校英語
2019 -
-
『NHKラジオ基礎英語I』
1996 -
Education (3):
- 1995 - 2000 Temple University 教育学研究科 英語教育学専攻
- 1979 - 1983 Notre Dame De Namur University 英語学部
- 1980 - 1982 San Francisco State University 英語教育専攻
Professional career (1):
- Ed.D.(教育学) (Temple University)
Work history (16):
- 2010/04 - 現在 Aoyama Gakuin University College of Literature Department of English Professor
- 2000/09 - 現在 テンプル大学 大学院教育学研究科 非常勤講師
- 2015/04 - 2016/03 Harvard University Graduate School of Education
- 2007/04 - 2010/03 Professor
- 2005/04 - 2010/03 Lecturer
- 2003/04 - 2010/03 Lecturer
- 2003/04 - 2007/03 Professor
- 1999/04 - 2007/03 Lecturer
- 2000/10 - 2003/03 文京女子大学 人間学部 教授
- 1994/04 - 2001/03 Lecturer
- 1998/04 - 2000/09 文京女子大学 大学院人間科学研究科 助教授
- 1997/04 - 2000/09 文京女子大学 人間学部 助教授
- 1991/02 - 1997/07 Researcher
- 1989/04 - 1997/03 文京女子短期大学 英語英文学科 助教授
- 1985/04 - 1991/03 Lecturer
- 1982/12 - 1986/03 Lecturer
Show all
Committee career (7):
Awards (1):
- 1999 - 日本視聴覚教育協会 優秀賞 小学校英語・国際理解Say Hello!(CD-ROM)
Association Membership(s) (10):
小学校英語教育学会
, Society for the Scientific Study of Reading
, Asia TEFL
, 日本教育心理学会
, 日本児童英語教育学会
, 大学英語教育学会
, イギリス応用言語学会
, 全国語学教育学会
, 外国語教育評価学会
, アメリカ応用言語学会
Return to Previous Page