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J-GLOBAL ID:200901043904127417   Update date: May. 27, 2021

Aizawa Masafumi

アイザワ マサフミ | Aizawa Masafumi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (1): 集団適応に困難をかかえる子どもの社会性発達に関する研究
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2018 - 2020 生きる力の育成を目指したインクルーシブ社会における防災・安全教育
  • 2016 - 2019 オントロジーを用いた発達障碍者の災害支援ニーズの調査と支援システムの構築
  • 2016 - 2019 小学校におけるWell-Beingを視座とした集団適応行動に関する研究
  • 2015 - 2018 幼児期・児童期の情動発達アセスメント・スケールの開発と保育・教育への応用
  • 2013 - 2016 発達障害の可能性のある児童生徒に対する早期支援・教職員の専門性向上
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Papers (34):
  • 岸本 知可, 相澤 雅文. ASD 児が道徳的価値を「自分事」として深化する試み -通級指導教室と通常の学級による学びの連続性の構築-. 京都教育大学 総合教育臨床センター 特別支援教育臨床実践拠点年報. 2021. 2
  • Sachie HAYASHI, Masafumi AIZAWA. A Survey about Students' Assessment In Special Needs Education School. 2021. 2
  • Kazuo Hongo, Kumiko Hirakawa, Noriko Iijima, Chie Takahashi, Masafumi Aizawa. Behavioral Characteristics and Emotional Development in Children with Suspected Special Needs During Childhood. Japanese Journal of Clinical Developmental Psychology. 2020. 15. 2. 68-76
  • Masafumi AIZAWA. A study on when elementary school students feel fun and secure -Referring to the viewpoint of Well-Being-. 2020. 1. 1-14
  • Tomoka KISHIMOTO, Masafumi AIZAWA. Attempt for Children with Autism Spectrum Disorder to Treat Moral Issues as the Self-Motivated Action -Through the cooperation in School between the Enrolled Class and the Resource Rooms-. 2020. 1. 1-8
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MISC (17):
  • 相澤 雅文. 教科書・スキャナー・プロジェクターを活用した授業展開の工夫. 自閉症教育の実践研究. 2008
  • 相澤 雅文. 通常学級における特別支援 -「あると便利」ユニバーサルデザイン-. 特別支援教育研究. 2007
  • 相澤 雅文. 自閉症・発達障害支援センターからの提言. 発達の遅れと教育. 2004
  • 相澤 雅文. CDケースを使って 数や買い物の学習. 障害児の授業研究. 2004
  • 相澤 雅文. 発想の転換!「カーズ in カード」. 障害児の授業研究. 2004
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Books (31):
  • 臨床発達心理士わかりやすい資格案内
    金子書房 2020
  • 中学校学級担任のための よくわかるインクルーシブ教育
    開隆堂 2019
  • 教員になりたい学生のための テキスト特別支援教育
    クリエイツかもがわ 2019 ISBN:9784863422575
  • 小・中学校 管理職のための よくわかるインクルーシブ教育
    開隆堂 2019
  • 小学校学級担任のための よくわかるインクルーシブ教育
    開隆堂 2019 ISBN:9784304021602
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Lectures and oral presentations  (22):
  • 学級集団への適応に課題を抱える児童に関する研究(2)
    (日本特殊教育学会 第49回大会 2011)
  • 学級集団への適応に課題を抱える児童に関する研究(1)
    (日本LD学会 第20回大会 2011)
  • 「気になる」生徒の中学校から高等学校への移行に関する研究(2)
    (日本LD学会 第20回大会 2011)
  • 教師の見取りと児童の心理の時系列的変化 -「気になる」児童のチェックリストと心理尺度「Q-U」との関連から-
    (日本発達心理学会第22回大会 2011)
  • LD等通級指導教室に通級する児童に関する研究
    (日本LD学会 第19回大会 2010)
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Education (5):
  • - 2012 Tohoku University
  • - 2012 Tohoku University
  • - 2003 Miyagi University of Education
  • - 1984 Chiba University
  • - 1984 Chiba University
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (東北大学)
  • Ph.D (Tohoku University)
Work history (9):
  • 2021/04/01 - 現在 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education
  • 2019/04/01 - 現在 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education Professor
  • 2012/04/01 - 2019/03/31 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Center for Researchi and Training in Special Needs Education Professor
  • 2008/01/01 - 2012/03/31 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Center for Researchi and Training in Special Needs Education Associate Professor
  • 2005/04/01 - 2007/12/31 仙台市立桂小学校 教諭
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Committee career (5):
  • 2019/04/01 - 現在 日本臨床発達心理士認定機構 資格認定委員会委員長
  • 2017/04/01 - 現在 日本臨床発達心理士会 災害支援委員
  • 2017/04/01 - 現在 日本臨床発達心理士会 資格認定委員
  • 2018/04/01 - 2020/03/31 日本発達心理学会 監事
  • 2018/01/01 - 2020/03/31 日本発達障害学会 評議委員
Association Membership(s) (8):
日本LD学会 ,  日本発達障害学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本特別ニーズ教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本臨床発達心理士会 ,  日本トゥレット協会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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