Rchr
J-GLOBAL ID:200901043904127417   Update date: May. 09, 2024

Aizawa Masafumi

アイザワ マサフミ | Aizawa Masafumi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION  Comprehensive Center for Clinical Education 
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (1): 集団適応に困難をかかえる子どもの社会性発達に関する研究
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2018 - 2020 生きる力の育成を目指したインクルーシブ社会における防災・安全教育
  • 2016 - 2019 オントロジーを用いた発達障碍者の災害支援ニーズの調査と支援システムの構築
  • 2016 - 2019 小学校におけるWell-Beingを視座とした集団適応行動に関する研究
  • 2015 - 2018 幼児期・児童期の情動発達アセスメント・スケールの開発と保育・教育への応用
  • 2013 - 2016 発達障害の可能性のある児童生徒に対する早期支援・教職員の専門性向上
Show all
Papers (43):
  • 三嶋 活也, 相澤 雅文. 病弱・身体虚弱特別支援学校中学部卒業生の追跡調査から見えてくること. 京都教育大学 総合教育臨床センター研究紀要第3号. 2024. 3. 37-48
  • 鈴木 英太, 巖 早紀, 相澤 雅文. 知的障害教育における算数科の系統性と発達段階に関する研究 -特別支援学校学習指導要領(知的)小学部第1段階,第2段階に着目して-. 京都教育大学 総合教育臨床センター研究紀要第3号. 2024. 3. 25-35
  • Saki Iwao, Masafumi Aizawa. Creating developmentally appropriate classes for children with intellectual disabilities:Based on the Japanese government's curriculum guidelines on the material to be taught national language in special needs schools. 2023. 2. 55-67
  • Mioko Tanaka, Masahumi Aizawa. Needs and issues in using special-needs schools' after-school services: Based on questionnaire survey responses from guardians of children with intellectual disabilities. 2023. 2. 21-28
  • Makiko Fujiwara, Masafumi Aizawa. Lesson Development as Universal Design in High School Japanese Language Departments - Study through the Preparation of Classical Literature Teaching Materials -. RESEARCH BULLETIN COMPREHENSIVE CENTER FOR CLINICAL EDUCATION KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION. 2022. 1. 81-92
more...
MISC (40):
  • 相澤雅文. 「目立ちたくない」「ほめられたくない」生徒への理解と対応. 発達教育3月号. 2024. 16-17
  • 相澤雅文. 「聞き取り困難症」が疑われる生徒への理解と対応. 発達教育2月号. 2024. 16-17
  • 相澤雅文. 「過剰適応」と考えられる児童への理解と対応. 発達教育1月号. 2023. 16-17
  • 相澤雅文. 外国につながる子どもで発達の課題が疑われる幼児への理解と対応. 発達教育12月号. 2023. 16-17
  • 相澤雅文. 高等学校を中途退学することになった生徒への対応. 発達教育11月号. 2023. 16-17
more...
Books (33):
  • 新訂版 教員になりたい学生のためのテキスト 特別支援教育
    クリエイツかもがわ 2024 ISBN:9784863423671
  • 京都発 高等学校における特別支援教育のこれから-持続可能な支援にむけて
    クリエイツかもがわ 2022 ISBN:9784863423282
  • 臨床発達心理士わかりやすい資格案内
    金子書房 2020 ISBN:9784760838301
  • 中学校学級担任のための よくわかるインクルーシブ教育
    開隆堂 2019
  • 教員になりたい学生のための テキスト特別支援教育
    クリエイツかもがわ 2019 ISBN:9784863422575
more...
Lectures and oral presentations  (22):
  • 学級集団への適応に課題を抱える児童に関する研究(2)
    (日本特殊教育学会 第49回大会 2011)
  • 学級集団への適応に課題を抱える児童に関する研究(1)
    (日本LD学会 第20回大会 2011)
  • 「気になる」生徒の中学校から高等学校への移行に関する研究(2)
    (日本LD学会 第20回大会 2011)
  • 教師の見取りと児童の心理の時系列的変化 -「気になる」児童のチェックリストと心理尺度「Q-U」との関連から-
    (日本発達心理学会第22回大会 2011)
  • LD等通級指導教室に通級する児童に関する研究
    (日本LD学会 第19回大会 2010)
more...
Education (3):
  • - 2012 Tohoku University Graduate School, Division of Education
  • - 2003 Miyagi University of Education Graduate School, Division of Education
  • - 1984 Chiba University Faculty of Education
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (東北大学)
  • Ph.D (Tohoku University)
Work history (13):
  • 2021/04 - 現在 Comprehensive Center for Clinical Education
  • 2021/04/01 - 現在 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education
  • 2019/04 - 現在 Comprehensive Center for Clinical Education Professor
  • 2019/04/01 - 現在 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education Professor
  • 2012/04/01 - 2019/03/31 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Center for Researchi and Training in Special Needs Education Professor
Show all
Committee career (9):
  • 2022/05 - 現在 日本臨床発達心理士会 全国幹事
  • 2022/04 - 現在 日本臨床発達心理士運営認定機構 将来構想委員
  • 2022/04 - 現在 日本臨床発達心理士運営認定機構 研修委員会委員
  • 2017/04 - 現在 日本臨床発達心理士会 災害支援委員
  • 2022/04 - 2024/03 日本発達心理学会 理事
Show all
Association Membership(s) (8):
日本LD学会 ,  日本発達障害学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本特別ニーズ教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本臨床発達心理士会 ,  日本トゥレット協会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page