Rchr
J-GLOBAL ID:200901045007033135   Update date: Dec. 26, 2022

Oga Chiharu

オオガ チハル | Oga Chiharu
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (6): コロケーションの習得 ,  中国人学習者 ,  第二言語習得 ,  Second Language Acquisition ,  Chinese Learners ,  the acquisition of vocabulary
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2019 - 2022 日本語学習者による多義語コロケーションの習得
  • 2016 - 2019 日本語学習者によるコロケーションの習得過程-概念形成理論を援 用して-
  • 2016 - 2018 日本語学習者によるコロケーションの習得過程-概念形成理論を援 用して-
  • 2014 - 2016 日本語語彙知識における漢字読み能力の重要性の研究-オンラインテスト応用を目指して-
  • 2014 - 2015 日本語学習者によるコロケーション習得-全学日本語教材開発に向けた基礎研究-
Show all
Papers (38):
  • SUZUKI Ayano, OHGA Chiharu. Production of the Collocation of Polysemous Words Found in the International Corpus of Japanese as a Second Language (I-JAS). Journal of Japanese Lanugage Teaching. 2022. 182. 95-109
  • 林富美子, 鈴木綾乃, 麻生迪子, 森田淳子, 大神智春. 日本語母語話者による多義動詞の意味体系-「する」「ある」に焦点を当てて-. 外国語教育研究. 2022. 25
  • 麻生迪子, 菊池富美子, 森田淳子, 大神智春, 鈴木綾乃. 日本語学習者横断コーパス(I-JAS)に見られる多義語コロケーションの分析-「きく」「でる」「つける」に焦点を当てて-. 外国語教育研究. 2020. 23. 38-56
  • 大神智春. 「とる」と類義語の意味的相違に関する一考察. 『言語の研究-言語学、日本語学、日本語教育学、言語コミュニケーション学からの視座-』. 2019. 15-28
  • OGA Chiharu. The Acquisition of Some Collocations within the Polysemous Verb Constructions by Chinese Learners of Japanese: A Comparative Analysis Based on Learners' Proficiency. 12th_International_Symposium_Proceedings. 2018
more...
MISC (22):
  • 大神 智春. 日本語研修コース. 2020
  • 大神智春, 郭俊海. 平成28年度~平成30年度科学研究費助成金基盤研究(C)研究成果報告書 日本語学習者によるコロケーションの習得過程-概念形成理論を援用して-. 2019
  • 大神 智春. 日本語研修コース. 2019
  • 大神 智春. 日本語研修コース. 2018
  • 大神 智春. 日本語研修コース. 2017
more...
Books (15):
  • Aquisition of Polysemous Collocations in Japanese by Japanese Language Learners
    2021 ISBN:9784823410673
  • 『言語の研究-言語学、日本語学、日本語教育学、言語コミュニケーション学からの視座-』
    花書院 2019
  • 使って身につく漢字語彙 vol.2 Basic Kanji Workbook vol.2
    凡人社 2016
  • Basic Kanji Workbook 使って、身につく!漢字×語彙 2
    凡人社 2016
  • Basic Kanji Workbook 使って、身につく!漢字×語彙2
    凡人社 2016
more...
Lectures and oral presentations  (40):
  • What Are the Basic Meanings of Certain Polysemous Verbs, to Japanese-Language Learners and to Native Japanese Speakers?
    (Japanese Language Education Methods 2022)
  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系-「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて-
    (第 9 1 回 JSL 漢字学習研究会 2022)
  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系-「する」「ある」に焦点をあてて-
    (外国語教育学会 2021)
  • 日本語学習者による多義語コロケーションの習得
    (学習者コーパス(I-JAS) 研究会 2021)
  • Production of the Collocation of Polysemous Words Found in the International Corpus of Japanese as a Second Language (I-JAS)
    (International Conference on Practical Linguistics of Japanese (ICPLJ11) 2020)
more...
Works (1):
  • 『Basic Kanji Book Vol.1 Work Book』
    2005 -
Education (2):
  • - 1999 Kyushu University The graduater school of Social and Cultural Studies Japanese Language Teaching
  • - 1992 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • 芸術工学博士 (九州大学)
Work history (1):
  • 2005/11 - International Student center, Kyushu University Professor
Committee career (24):
  • 2020/04 - 現在 九州大学 共創学部国際教育企画室委員
  • 2020/04 - 現在 九州大学 基幹教育科目実施班(日本語班)
  • 2020/04 - 現在 九州日本語教育連絡協議会 運営委員
  • 2019/04 - 現在 九州大学 日本語教育関連会議 議長
  • 2020/04 - 2021/03 九州大学 共創学部教務委員会
Show all
Awards (1):
  • 1999/12 - Jilin province, China Jilin honor award
Association Membership(s) (12):
EAST ASIAN RESEARCH SOCIETY FOR JAPANESE LANGUAGE EDUCATION AND JAPANESE CULTURE ,  JAPANESE COGNITIVE LINGUISTICS ASSOCIATION ,  JSL漢字学習研究会 ,  福岡JSL研究会 ,  第二言語習得研究会 ,  日本言語学会 ,  日本語教育方法研究会 ,  日本語教育学会 ,  九州日本語教育連絡協議会 ,  Japanese Cognitive Science Society ,  The Japan Second language Association ,  中国語話者のための日本語教育研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page