Rchr
J-GLOBAL ID:200901045167791192   Update date: Feb. 14, 2024

Watanabe Yayoi

ワタナベ ヤヨイ | Watanabe Yayoi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
  • Hosei University  Laboratory of Life Skills
  • Hosei University
Homepage URL  (1): http://sites.google.com/site/emywata/
Research field  (4): Educational psychology ,  Clinical psychology ,  Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (8): Preventive Education ,  School Psychology ,  Developmental and Clinical Psychology ,  Developmental Psychology ,  予防教育 ,  学校心理学 ,  発達臨床心理学 ,  発達心理学
Papers (58):
  • Hisako Nishiyama.Yayoi Watanabe, & Keigo Oshio. Understanding School Crisis Prevention through Supoort Tools for Creating Safe and Supportive School Environments: Summary by School Type and Roles in the School and Analyses on Responses from Nursing Teachers. Japanese Journal of School Psychology. 2023. 22. 1. 57-69
  • Creating a Child-Rearing Environment to Support the "Becoming a Parent" Process. City Planning Review. 2022. 72. 1. 78-81
  • Yayoi Watanabe, Maiko Ikeda, Elina Saeki, & Mayu Higashida. Social-emotional learning and class climate among elementary-aged students in Japan. International Journal of School & Educational Psychology. 2022
  • 渡辺弥生. 教員の心のサポート 第4回 レジリエンス を育てる?マインドフルとキャピタリゼーション. 日本教育. 2021. 8. 509. 26-26
  • 教員の心のサポート ソーシャルエモーショナルラーニングーレジリエンス を育てるー. 日本教育. 2021. 508. 26-26
more...
MISC (107):
  • 渡辺弥生. 自分の感情を知り、周囲に関心を向ける. 秘書サービス接遇教育学会. 2023. 31. 48-54
  • 渡辺弥生. 子どもの感情リテラシーの発達と具体的支援. 発達. 2020. 163. 41. 20-26
  • 渡辺弥生. 「社会性と感情の発達」を基本にした道徳授業ーソーシャルエモーショナルラーニング(SEL)の考え方. 指導と評価. 2019. 24-26
  • 渡辺弥生. 「ソーシャルスキル・トレーニング」プログラム. 教育技術小三小四. 2019. 8-13
  • 渡辺弥生. How children's resilience could be fostered?. 健康教室. 2016. 783. 20-22
more...
Books (100):
  • 大ピンチ!解決クラブ 心の育て方
    KADOKAWA 2023
  • 感情を育てる じぶんのきもち
    大泉書店 2023
  • マンガでわかる! 幼児の子育てはじめてBOOK
    KADOKAWA 2023
  • ソーシャル・エモーショナル・ラーニング(SEL):非認知能力を育てる教育フレームワーク
    福村出版 2022 ISBN:9784571101984
  • 子どもに大切なことが伝わる親の言い方
    フォレスト出版 2022 ISBN:9784866801995
more...
Lectures and oral presentations  (83):
  • 社会情動的スキルの育成:ソーシャル・エモーショナル・ラーニング
    (令和4年度 第29回少年問題シンポジウム「少年非行及び被害を生まない社会をつくるために」-ネット被害から子どもを守るためにやるべきこと- 2022)
  • 「家庭・学校・地域における「生きる力」に向けた社会情動的スキルの育成 ソーシャル・エモーショナル・ラーニングの切り口から」
    (日本学校保健学会第68回学術大会 2022)
  • 教育心理学におけるビッグデータ活用の実践と課題
    (日本教育心理学会 第 64 回 2022)
  • 3. 社会情緒的(非認知)能力の発達とソーシャルエモーショナルラーニング(SEL),の実践--学習支援及びメンタルヘルスへの貢献--
    (日本教育心理学会 第 64 回 2022)
  • 心理専門職と発達心理学の役割
    (日本発達心理学会第33回大会 2022)
more...
Works (2):
  • Wechsler Preschool And Primary Scale of Intelligence-Third Edition
    2017 - 現在
  • 健康戦士コロタイジャー
Education (2):
  • - 1987 University of Tsukuba Graduate School, Division of Psychology 心理学
  • - 1983 University of Tsukuba Second Cluster of College 人間学類・心理学
Professional career (1):
  • 教育学博士 (筑波大学)
Work history (11):
  • 2008/01 - 現在 法政大学大学院ライフスキル教育研究所
  • 2004/04 - 現在 教授
  • 2001/10 - 現在 法政大学文学部 助教授 (現在に至る)
  • 2012/04 - 2013/03 University of California Santa Barbara
  • 1992/04 - 2001/09 静岡大学教育学部 助教授
Show all
Committee career (20):
  • 2021/06 - 現在 日本教育心理学会 理事長
  • 2021/06 - 現在 公益社団法人全国少年警察ボランティア協会 理事
  • 2017/06 - 現在 日本教育心理学会 理事
  • 2015 - 現在 日本学校心理学会 理事
  • 2012/01 - 現在 American Psychological Association Editor board
Show all
Awards (2):
  • 2021/06 - Stop感染症 優秀賞
  • 1989 - 日本心理学会 ヤングサイコロジスト派遣(国際心理学会:シドニー)
Association Membership(s) (18):
National Association of School Psychologists ,  International School Psychology Association ,  NASP ,  日本心理学会倫理委員会委員 ,  日本教育心理学会 ,  文部省在外研究員(ハーバード大学教育研究科) ,  "静岡県教育委員会生涯学習課 心の教育推進委員会 委員長" ,  "静岡県教育委員会子育て支援放送事業「テレビ番組制作委員会」 委員" ,  日本心理臨床学会 会員 ,  日本心理学会 会員 ,  日本保育学会 会員 ,  静岡県総合計画審議会 委員 ,  日本発達心理学会 会員 ,  日本発達心理学会 編集委員 ,  日本カウンセリング学会 会員 ,  日本教育心理学会 会員 ,  American Psychological Association ,  Association for Moral Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page