Rchr
J-GLOBAL ID:200901045627787750   Update date: Oct. 02, 2024

HAMAGUCHI Yoshikazu

ハマグチ ヨシカズ | HAMAGUCHI Yoshikazu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Clinical psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (8): proactive-reactive aggression ,  relational aggression ,  social imformation-processing ,  assertion ,  bullying ,  cyber aggression ,  parenting behavior ,  Parent Training
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2018 - 2023 The effect of parents' proactive & reactive aggressiveness on children's socio-psychological maladjustment
  • 2016 - 2019 An Elucidation of the Diverse Situations of Students with Selective Mutism and a Discussion of Individually Adapted Support Methods
  • 2014 - 2018 Developing a preventive approach to depression: focusing on interpersonal optimism
  • 2010 - 2014 Life-long developmental study in the relationships between relational aggression and psycho-social adjustment
  • 2008 - 2010 「ライフ・スキルを高める心理学の授業」の開発
Show all
Papers (214):
  • 濱口, 佳和, 渡邉 賢蔵. 日本語版Peer Conflict Scaleの開発. 心理学研究. 2023. 94 巻. 5 号. 434-444
  • 濱口, 佳和. 親の能動的・反応的攻撃性と共感性が児童に対する肯定的・否定的養育行動に及ぼす 影響 1 年間の縦断的調査の分析. 日本教育心理学会第65回総会. 2023
  • 渡邉, 健蔵, 堀井, 俊章, 濱口, 佳和. The relationships between past experiences of bullying and current levels of empathy and mental health in adolescents. 筑波大学心理学研究. 2023. 61. 89-99
  • 濱口, 佳和. 親の能動的・反応的攻撃性と共感性が養育行動及び児童の攻撃行動に示す関連性の検討. Jap. J. Crim. Psychol. 2023. 60. 特別. 28-29
  • 濱口, 佳和. 犯罪者のライフコース論の観点から. Jap. J. Crim. Psychol. 2023. 60. 特別. 154-155
more...
MISC (21):
  • Development of Self-Report Proactive and Reactive Aggressiveness Scales for University Students (SPRAS-U) : Relationship With Aggressive Behavior. 2017. 65. 2. 248-264
  • 濱口 佳和. 攻撃理論から見た子どものわるくち・かげぐち (特集 子どものわるくち・かげぐち). 児童心理. 2015. 69. 16. 1310-1317
  • 藤原 健志, 濱口 佳和. 高校生の聴くスキルを規定する要因の検討(2):保護者の養育態度との関連. 日本心理学会第79回大会発表論文集. 2015. 973
  • 〈Original Articles〉Relationship between relational aggression and psychosocial adjustment in popular and rejected junior high school students : Examination by teacher rating scales. 2015. 26. 1-9
  • 藤原 健志, 濱口 佳和. 高校生の聴くスキルと心理・社会的適応感の関連 -短期縦断パラダイムによる検討-. 日本カウンセリング学会第47回大会発表論文集. 2014. 104
more...
Books (22):
  • 日本教育心理学会第65回総会
    2023
  • 『公認心理師の基礎と実践18 教育・学校心理学』
    遠見書房 2019 ISBN:9784866160689
  • MINERVAはじめて学ぶ教職5 教育心理学
    ミネルヴァ書房 2018
  • 教育心理学
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623081554
  • 教育心理学-学校での子どもの成長をめざして-
    培風館 2009
more...
Lectures and oral presentations  (36):
  • 親の能動的・反応的攻撃性・共感性ならびに養育行動が1年後 の児童の攻撃行動に与える影響
    (日本心理学会第87回大会)
  • いじめはみんなで止めましょう
    (筑波大学附属中学校講演会)
  • Relationships among parenting behaviors of elementary school children' s parents, children's aggression, and depression
    (日本心理学会第86回大会)
  • 小学生の親の能動的・反応的攻撃性と共感性が養育行動に与える影響の検討
    (日本教育心理学会第64回総会)
  • 親の能動的・反応的攻撃性と共感性が 養育行動及び児童の攻撃行動に示す関連性の検討
    (日本犯罪心理学会第60回大会)
more...
Education (3):
  • - 1992 University of Tsukuba Graduate School, Division of Psychology
  • - 1987 Tokyo Gakugei University Graduate School, Division of Education Division of School Education(Clinical Psychology)
  • - 1984 Waseda Universit Faculty of Literature Division of philosophy(Western Philosophy)
Work history (5):
  • 2001/10 - 現在 University of Tsukuba Institute of Psychology
  • 2008/01 - 2020/03 筑波大学 大学院人間総合科学研究科 教授
  • 1996/01 - 2001/09 Chiba University Faculty of Education
  • 1994/04 - 1995/12 Chiba University Faculty of Education
  • 1992/08 - 1994/03 University of Tsukuba
Committee career (11):
  • 2016/08 - 現在 日本カウンセリング学会 カウンセリング研究編集委員長
  • 2013/08 - 現在 日本カウンセリング学会 理事
  • 2008 - 現在 日本カウンセリング学会 常任編集委員
  • 2003 - 現在 日本カウンセリング学会 編集委員
  • - 現在 日本心理学会 代議員
Show all
Awards (1):
  • 2007/03 - Society for Research in Child Development International Travel Award
Association Membership(s) (8):
Society for Research in Child Development ,  Japan Society of Personality Psychology ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF CRIMINAL PSYCHOLOGY ,  JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  The Japanese Association of Educational Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page