Rchr
J-GLOBAL ID:200901047929223068   Update date: Mar. 09, 2024

Shibata Takashi

シバタ タカシ | Shibata Takashi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): https://tshibata-lab.net/
Research field  (5): Medical systems ,  Entertainment and game informatics ,  Nutrition and health science ,  Human interfaces and interactions ,  Educational technology
Research keywords  (9): Ergonomics ,  3D ,  教育工学 ,  マルチメディア ,  ICT ,  Virtual Reality ,  情報通信 ,  ヒューマンインタフェース ,  Vision Science
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2022 - 2028 プロジェクト名:「基礎理論とシステム基盤技術の融合によるSociety 5.0のための基盤ソフトウェアの創出」, 研究課題名:「多様な形態の現実を安心・安全に創り・繋ぐTrusted Inter-Reality基盤」, 青木グループ・研究参加者
  • 2022 - 2027 Development of a health management support system for reducing visual fatigue and preventing myopia in in the use of ICT equipment
  • 2022 - 2025 Development of Analysis Methods for Using Learning Log Data for Quality Assurance of Digital Textbooks
  • 2022 - 2023 空間の理解を支援するためのVRを用いた学習活動の提案
  • 2022 - 2023 学校教員の教材開発と授業実践を支援することを目的としたバーチャルリアリティ活用法の体系化
Show all
Papers (81):
  • Takashi Shibata. Use of Digital Devices in the Classroom and Health Considerations. Journal of Printing Science and Technology. 2023. 60. 2. 72-77
  • 川道 亨, 柴田隆史. 史跡女堀における3D映像と360度画像の活用. 考古学ジャーナル. 2022. 773. 21-24
  • Takashi Shibata, Erika Drago, Takayuki Araki, Tatsuya Horita. Comparison of 2D and 3D Views on Educational Virtual Reality Content. International Journal for Educational Media and Technology (IJEMT). 2021. 15. 1. 14-22
  • Mitsuhiro Watanabe, Kazunori Sato, Takashi Shibata, Tatsuya Horita. Teaching Strategies for Japanese Input Skills by Keyboard. BULLETIN OF KAGOSHIMA WOMEN'S COLLEGE. 2021. 58. 127-132
  • Kotaro Tsuboi, Yukihiko Shiraki, Yuichiro Ishida, Takashi Shibata, Motohiro Kamei. Optimal Display Positions for Heads-up Surgery to Minimize Crosstalk. Translational Vision Science &Technology (tvst). 2020. 9. 13. 28-1-7
more...
MISC (48):
  • 柴田隆史. 将来のデジタル機器利用まで見据えた健康リテラシーの獲得. 新英語教育2024年3月号. 2024. 655. 16-17
  • 柴田隆史, 小谷賢太郎, 鳥居塚崇, 榎原毅. 2023年度IEA評議会参加報告. 人間工学. 2023. 59. 6. 280-281
  • 柴田隆史. 【連載】デジタル機器利用による健康への影響: 第3回 家庭と連携して生徒の健康意識を育む. 少年写真新聞 高校保健ニュース 第789号付録. 2023. 789. 6-7
  • 柴田隆史. 【連載】デジタル機器利用による健康への影響: 第2回 生徒のデジタル機器の使い方と姿勢. 少年写真新聞 高校保健ニュース 第786号付録. 2023. 786. 6-7
  • 【ICTと子どもの健康をテーマにした教材の紹介】健康に特化した事例アニメを追加しました!. 広島県教科用図書販売株式会社. 2023
more...
Patents (4):
  • 立体映像信号の編集方法、及び立体映像撮影用のビデオカメラの光学アダプター装置
  • 立体映像観察装置
  • 眼精疲労等回復ディスプレイ装置
  • 立体映像呈示装置
Books (9):
  • ファーストステップ!子どもの視機能をみるースクリーニングと外来診療ー
    全日本病院出版会 2022 ISBN:9784865198157
  • VR/AR技術における 感覚の提示、拡張技術と最新応用事例
    技術情報協会 2021 ISBN:9784861048500
  • クリニックではじめる 学童の近視抑制治療 最新エビデンスとエキスパートから学ぶ実用メソッド
    文光堂 2021 ISBN:9784830656071
  • 空中ディスプレイの開発と応用展開
    シーエムシー出版 2018 ISBN:9784781313351
  • 立体視テクノロジー -次世代立体表示技術の最前線-
    エヌ・ティー・エス 2008 ISBN:9784860431556
more...
Lectures and oral presentations  (204):
  • Educational material for understanding screen glare in tablet use in classrooms
    (The 4th Asian Conference on Ergonomics and Design 2023)
  • Writing and optical characteristics of anti-glare screens for educational use
    (International Display Workshops '23 2023)
  • Measuring viewing distance and posture with front cameras of digital devices to support school children’s health
    (International Display Workshops '23 2023)
  • VRコンテンツにおける輻湊調節矛盾の定量化
    (JST CREST Internet of Realitiesプロジェクト 第1回シンポジウム 2023)
  • 健康に関わるデジタル機器の使い方と教室環境
    (埼玉県北足立北部学校保健会養護教諭研修会 2023)
more...
Works (9):
  • 児童生徒の健康支援動画『画面の見やすさと健康』(広島県教科用図書販売: 情報活用能力育成サポート教材「事例で学ぶNetモラル」)
    2023 - 現在
  • 児童生徒の健康支援動画『時間についての約束』(広島県教科用図書販売: 情報活用能力育成サポート教材「事例で学ぶNetモラル」)
    2023 - 現在
  • 児童生徒の健康支援動画『画面までの距離と姿勢』(広島県教科用図書販売: 情報活用能力育成サポート教材「事例で学ぶNetモラル」)
    2023 - 現在
  • 健康支援のための動画教材『画面を見る時間を気にして目を休めよう!』
    2022 -
  • 健康支援のための動画教材『姿勢をよくして画面から目を離そう!』
    2022 -
more...
Education (3):
  • 2000 - 2004 Waseda University Global Information and Telecommunication Studies
  • 1998 - 2000 Waseda University Human Sciences
  • 1994 - 1998 Waseda University Human Sciences
Professional career (1):
  • Ph.D. (Waseda University)
Work history (11):
  • 2022/04 - 現在 Tokai University School of Information Science and Technology, Department of Information Media Technology Professor
  • 2021/04 - 2022/03 Tokai University School of Information and Telecommunication Engineering, Department of Information Media Technology Professor
  • 2018/04 - 2021/03 Tokyo University of Social Welfare School of Education Professor
  • 2013/04 - 2018/03 Tokyo University of Social Welfare School of Education Associate Professor
  • 2011/04 - 2015/03 Waseda University Global Information and Telecommunication Institute
Show all
Committee career (15):
  • 2022/06 - 現在 日本人間工学会 国際協力委員会・委員
  • 2018/08 - 現在 International Ergonomics Association (IEA): Technical Committees, Ergonomics in Advanced Imaging, Member
  • 2018/04 - 現在 史跡女堀調査整備委員会(群馬県伊勢崎市) 委員
  • 2017/04 - 現在 先進映像協会 日本支部(AIS-J) 委員
  • 2015/03 - 現在 International Display Workshops (IDW): Workshop on Applied Vision and Human Factors (VHF), Program Committee Member, Workshop Chair (IDW ’24 - present), Program Chair of VHF-WS (IDW ’20 - IDW ’23), General Secretary of VHF-WS (IDW ’18 - IDW ’19), Program Secretary of IDW Program Committee (IDW ’21 - IDW '23)
Show all
Awards (7):
  • 2023/12 - International Display Workshops '23 IDW '23 Best Student Paper Award Measuring viewing distance and posture with front cameras of digital devices to support school children’s health
  • 2023/09 - 2023年度(第64回大会) 日本人間工学会 指導学生の受賞:優秀研究発表奨励賞 デジタル機器のフロントカメラによる視距離の時系列測定
  • 2016 - 先進映像協会 グッドプラクティス・アワード 2016 奨励賞 「3D映像の教育応用 - 小学校における授業実践の取り組み」
  • 2013 - 群馬県視聴覚ライブリー連絡協議会 平成24年度(第38回)群馬県自作視聴覚ソフトコンクール」, 群馬県視聴覚ライブリー連絡協議会長賞(優秀賞) 3D教材『群馬の古墳 大室古墳群』
  • 2013 - 日本視聴覚教育協会 「全国自作視聴覚教材コンクール」小学校部門入選 3D教材『群馬の古墳 大室古墳群』
Show all
Association Membership(s) (7):
JAPAN ASSOCIATION FOR EDUCATIONAL MEDIA STUDY ,  Society for Information Display ,  Vision Sciences Society ,  三次元映像のフォーラム ,  日本バーチャルリアリティ学会 ,  映像情報メディア学会 ,  日本人間工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page